Gå til innhold

Nikon D7000 feilfokuserer etter fall, kan det fikses for en overkommelig pris?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et brukt Nikon D7000 i høst og har vært godt fornøyd med det. Det har vært oppbevart i fotoveske til passet speilrefleks.

Skulle ta noen bilder for et par uker siden og da merket jeg at kameraet hadde problemer med å fokusere (dette var innendørs en kveld). Har ikke vært vant til at det har vært et problem og stusset. Sjekket så de bildene jeg hadde fått tatt og det viste seg det som jeg hadde fokusert på (ansikt på 2 m avstand) var uskarpt mens det som var skarpest var et par meter bak. 

Har stort sett brukt Nikkor 18-105 (som fulgte med kameraet), men også testet med AF Nikkor 50 mm f/1,8D. Samme problem med begge to.

Kona nevnte da at kameravesken hadde ramlet ut av garderobeskapet en dag hun hadde åpnet skyvedørsgarderoben (kameraet har hatt fast plass på en hylle i garderobeskapet). Kameravesken kan ha falt ca 1 meter ned på gulvet, men ned langs med døren. Tror ikke den kan ha hatt et "direkte fall". Men uansett så hadde jeg trodd av kameravesken skulle ha vært beskyttelse god nok.

På meg virker det som om det er noe inne kameraet som er forskjøvet, og som gir disse problemene.

Jeg har prøvd å justere autofokus i menyen (https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/51633/~/how-to-use-the-af-fine-tune-function), men det gir omtrent ingen effekt. Det er nok mye mer som må justeres.

Har dere en teori på hva som er feil, og om det er noe som kan fikses for en overkommelig pris?

Ser at Camera.no kan fikse Nikon, men med en minstepris på kr 1 308 + porto så er jeg usikker på hva dette kan koste (http://camera.no/no/serviceinfo/priser/). Kameraet er ikke verdt all verdens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere en teori på hva som er feil, og om det er noe som kan fikses for en overkommelig pris?

Det er vel ikke så mye å lure på.....fotoutstyret ditt har falt i gulvet fra stor høyde og fått en kjempesmell som mest sannsynlig ikke er verdt å reparere.

Kjøp deg et annet på brukten....

Lenke til kommentar

Som Nautica skriver, sjekk om det er valgt manuell fokus på kamera. På nikon kan dette settes både på kamera og objektiv.

Kan du høre om fokusmotoren jobber når kamera fokuserer?

Har du forsøkt å flytte fokus fra noe som er langt unna, til noe som er nærme? Da skal du tydelig se endring i hva som er i fokus gjennom kamera.

Kan det være at speilet har forskjøvet seg, i møtet med gulvet?

Forsøk å nullstille kamera til fabrikksinnstilllinger, se om det kan være en innstilling du har oversett/glemt.

/Jan

Lenke til kommentar

Tja.

Du kan jo prøve å teste med flere forskjellige fokuspunkter, både senter og ute langs kantene. Hvis kameraet fokuserer jevnt feil over hele ramma, så kan det godt være at det er nok å få et verksted til å rekalibrere AF-systemet. Hvis det er forskjell fra en side til en annen, så er det nok noe som må justeres fysisk.

Selve AF-sensoren sitter ganske solidt, så jeg vil tro speilet er den mest sannsynlige kandidaten til å ha blitt forskjøvet.

Lenke til kommentar

Ting tyder på at proffkameraene faktisk er mer solide enn amatørkameraene.

Jeg falt oppå mitt D700, hardt nok til at blitsskoen bøyde seg ned selv om det satt en beskyttelsesplate i den. Det ble en drøy meter fall i tillegg til min vekt oppå kameraet. Ingen som helst andre skader enn blitsskoen, og fokus satt som et skudd etterpå også.

D7000 koster vel fort ~4000 på bruktmarkedet, eller hva? Det er vel verdt å sjekke om det er mulig å reparer.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag!

Kontrastbasert fokus fungerer fremdeles, men er ikke optimal til generell bruk.

Har prøvd med to objektiv, samme resultat.

Både kamera og objektiv står på autofokus, ikke manuell. Jeg ser gjennom søkeren at fokusmotoren jobber, motiver går inn og ut av fokus men kameraet har store problemer med å finne fokus. Når en av disse står på manuell så gjør fokusmotoren ingenting. Har prøvd å fokusere både på ting nærme og litt lenger borte. Tydelig at lite lys gjør det ekstra vanskelig å fokusere for kameraet (var godt fornøyd før med hvordan det fungerte i dårlig lys, både fokusering og bildekvalitet). 

Har ikke prøvd flere av fokuspunktene, bruker stort sett det som er i senter, må teste ut dette en del mer (er litt lange kvelder på jobb for tiden). 

Virker kanskje som om det er speilet ja, som har flyttet litt på seg. Det er vel ikke enkelt å fikse selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...