Gå til innhold

Lenovo yoga 3 pro eller Macbook air 11?

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg trenger en pc som primært skal brukes til studier, nettsurfing og enkle daglige arbeidsoppgaver, og står nå mellom Lenovo yoga 3 pro og en 11.6 tommers Macbook air. Lenovos touchskjerm, behagelige tastatur og lagringsplass virker fristende, men den har en Intel Core M prosessor. Slik jeg har oppfattet det, har de fleste maskiner nå Intel Core i3/i5/i7, og da føler jeg at en maskin med Intel Core M virker utdatert og treig i forhold. Den er i det minst ikke like rask som MBA som har en Inte Core i5 prosessor, og det er det som får meg til å ville kjøpe en MBA. På den andre siden virker Lenovo som et trygt valg da jeg aldri har hatt mac, er vant til Windows og OSX virker totalt ukjent for meg. Likevel virker MBA bedre på grunn av lengere batteritid og bedre prosessor, men jeg er likevel usikker på om jeg burde kjøpe en maskin med så liten skjerm, som til tider virker dårligere enn Lenovos. Lenovo har dog en tendens til å bli noe varm, og har kortere batteritid enn MBA. Jeg er nå veldig usikker, mest fordi jeg har lite peiling når det kommer til slikt og fordi jeg ender alltid opp med like mange argumenter for og mot begge maskinene. Er det veldig stor forskjell mellom intel core i5 og intel core M? Tar det lang til for en pc-bruker å venne seg til macens OSX? Noen som har erfaring med en av maskinene, eller kan komme med noen råd?  :)

Endret av jamoma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er ikke enorm, men den er der. Allikevel så holder Core M fint til veldig mye "vanlig" bruk, og når man ser på i5  i U-utgave, så ligger ikke Core M så langt unna.

Slå opp Core M-ene som brukes i Yoga 3 Pro (5y70), og i5-en fra MB Air (5250) og se selv. Det er heller ikke noe "gammelt" over Core M, men derimot litt andre prioriteringer - strømgjerrighet framfor absolutt ytelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadwell_(microarchitecture)#Mobile_processors

Om ytelse er viktig nok til at det har noe å si... så er begge maskiner feil. Men om ytelsen er helt grei til det du skal bruke maskinene til, så er begge ganske fine. Har selv Yoga 3 Pro og er godt fornøyd med den som "studentmaskin," og før det lånte jeg en MB Air fra et par generasjoner tilbake, ved behov - så jeg er godt kjent med begge maskiner. Tvert man nærmer seg 1kg i vekt, så må man forvente å betale mer for lavere ytelse, men aldri før har man fått så mye ytelse i ultraportable maskiner.

Windows funker forøvrig ganske greit på MB Air, så om du aldri blir komfortabel med OSX - så står du fremdeles igjen med en helt kurant maskin. (I mange tilfeller får man også windowslisens gratis, som student.)

Selv syns jeg at OSX er såpass håpløst at jeg aldri ville anbefalt noen å velge mac om de ikke absolutt vil det selv. For ørten år siden, så lå det faktisk framfor Windows, men nå har det lite for seg for de aller fleste. Skal du studere noe der Mac går for å være must-have, så stiller det seg selvfølgelig annerledes, men da hadde vel ikke Yoga 3 Pro vært aktuell? Har selv brukt OSX daglig i 3-ish år, og anbefalt / hjulpet familiemedlemmer med mac i ørten år, og ser enda ikke helt vitsen framfor Windows - uansett hvordan man snur og vender på det, så er forskjellene mindre enn de engang var. Vil du prøve OSX, og er du ikke helt klæbb, så går det gjerne greit - men du får ikke mye igjen for innsatsen.

Jeg ville sett enda bredere. Det fins jo mange andre fine maskiner i samme klasse. Både vifteløse med Core M, og litt kraftigere utgaver med i5 som gjør mer enn Yoga 3 Pro. Yoga 900, eller HP Spectre for eksempel. Microsoft sin Surface-serie bør også være ekstra aktuell, spesielt til studentbruk i fag der pennen kan ha noe for seg. Skikkelig penn-input kan være snedig.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Vanskelig valg. Core M burde holde i massevis, jeg bruker selv en Macbook med Core M som eneste maskin og savner ingenting. Den vil selvsagt være langt tregere enn Macbook Air, men har samtidig bedre skjerm. Tastatur og touchpad vil nok være bedre på Apples maskin.

Tipper Macbook Air utgår som modell i løpet av våren og blir erstattet av noe med Retina-skjerm, så tror ikke jeg ville kjøpt en sånn en nå.

Å lære OSX går fort, risikoen er at du endre opp med kun Apple-produkter sånn som de fleste andre som får en smak ;)

Selv boikotter jeg Lenovo etter at de installerte spyware på alle konsumentlaptoper.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to!

Jeg ser nå at forskjellen mellom Core M og Core i5 ikke er enorm slik jeg tidligere tenkte, og for en som meg vil den muligens ikke være merkbar? Det som i størst grad får meg til å vurdere mac overfor lenovo er batteritiden. Jeg har prøvd begge maskinene i et par dager og lagt merke til at Lenovo blir fort varm, noe mac ikke blir. Skjer dette med din også, Jann - Ove?

Ellers kan det godt stemme at MBA 11 vil snart utgå som modell selv om den virker super i mine øyne. Har testet både lenovos og macens tastatur og touchpad, og jeg synes de er like behagelige og touchpaden fungere på så og si samme måte. Macens skjermstørrelse er ikke et problem for meg da jeg er vant til så liten skjerm fordi jeg har brukt mini-pc i snart fire år. Det som trekker ned MBA er at den selvfølgelig ikke har en touchskjerm slik Lenovo har, og oppløsningen virker dårligere. 

Lenke til kommentar

Min blir ikke så veldig varm, men bruker den ikke til spesielt krevende ting heller - det har jeg stasjonær maskin til.

Men et lite moment i forhold til det med å "bli varm" - windows update har en lei uvane med å bruke litt ressurser etter oppgraderinger. Det merker jeg i form av at den blir varm mens det pågår. Kan det hende at du merket akkurat det, når du prøvde Yoga-en?

Når viften slår inn, så er den stille nok - og behagelig i lyden. Syns nesten viften på MB Air er verre, men det skal jo også mer til før den setter igang, spesielt på de nyere modellene.

Hvor lang batterilevetid trenger du egentlig? Lurt å se nøye på det før du lar det styre hvilken maskin du ender opp med. Yoga 3 Pro har 44Wh batteri, MB Air 11" har 38Wh - selv om det virker som om MB Air får litt mer ut av batteriet, så tviler jeg på at forskjellen er all verden med helt vanlig bruk - om man da ikke går opp til 13"-modellen. Det er heller ikke like stor forskjell på batteribruk mellom Windows og OSX som det engang var, nå skal de være såpass like at dette bestemmes av maskinvaren - og lavt strømbruk er jo en av de tingene Core M er virkelig god på.

Lenke til kommentar

Min blir ikke så veldig varm, men bruker den ikke til spesielt krevende ting heller - det har jeg stasjonær maskin til.

Men et lite moment i forhold til det med å "bli varm" - windows update har en lei uvane med å bruke litt ressurser etter oppgraderinger. Det merker jeg i form av at den blir varm mens det pågår. Kan det hende at du merket akkurat det, når du prøvde Yoga-en?

Når viften slår inn, så er den stille nok - og behagelig i lyden. Syns nesten viften på MB Air er verre, men det skal jo også mer til før den setter igang, spesielt på de nyere modellene.

Hvor lang batterilevetid trenger du egentlig? Lurt å se nøye på det før du lar det styre hvilken maskin du ender opp med. Yoga 3 Pro har 44Wh batteri, MB Air 11" har 38Wh - selv om det virker som om MB Air får litt mer ut av batteriet, så tviler jeg på at forskjellen er all verden med helt vanlig bruk - om man da ikke går opp til 13"-modellen. Det er heller ikke like stor forskjell på batteribruk mellom Windows og OSX som det engang var, nå skal de være såpass like at dette bestemmes av maskinvaren - og lavt strømbruk er jo en av de tingene Core M er virkelig god på.

Den blir ikke såpass varm at det er smertefullt å ha den på fanget, men den er merkbart varm. Jeg brukte den kun til nettsurfing da jeg la merke til det, og ingen oppdateringen pågikk på det tidspunktet. Den begynner egentlig å bli varm med en gang jeg skrur den på, selv om den er bare på uten at jeg gjør noe. Jeg har hørt viften kun en gang. Macens vifte har jeg enda ikke hørt noe til. Det er vel egentlig ikke noe problem da viften til Lenovo var såpass lydløs, og det plaget meg ikke i det hele tatt. 

Når det kommer til batteritiden så vil jeg gjerne at pcen holder ut en hel skoledag, så omtrent 7-8 timers batteritid på pcen. Står oppført at Lenovo har 7, men jeg antar at det i realiteten er nærmere 6 timer? Mac har noe lengere batteritid med 8-9 timer. Da jeg prøvde maskinene merket jeg at det måtte mindre tid til før jeg måtte finne yogas lader. Men man må kanskje endre litt på innstillingene for å få lengere batteritid på yoga? Det hadde jeg kanskje glemt å gjøre. 

Lenke til kommentar

Synes begge disse maskinene leverer dårlig med maskinvare i forhold til pris... Lenovo setter Pro til slutt i navnet og tar 3000 kr ekstra mens Mac er jo ett eget kapittel man kunne skrevet en hel bok om.

Nei, har både iPhone og iPad så jeg hater ikke Apple. Kanskje er disse produktene også overpriset i en viss grad men det er i hvert fall ikke direkte sammenlignbart med andre produkter.

Nettopp kjøpt PC selv og valget mitt falt på en Lenovo Yoga 500 med i7 prosessor til 9000 kr.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80R500EDMX/lenovo-yoga-500-2-i-1-14-sort

Edit:

Ja, det er nok en større PC enn begge disse men tror nok du hadde blitt fornøyd med den uansett.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva folk skal med så mye kraft. Har nå hatt en Macbook med Core M som eneste maskin i et halvår, og har aldri savnet kraft. Til surf, foto, programmering, skriving og litt videoredigering i ny og ne funker den perfekt.

Til spill er den selvsagt crap, men det er også den eneste hverdagsoppgaven den ikke takler. Tror aldri jeg har tenkt "nå skulle jeg hatt litt mer kraft". Har en Macbook Pro på jobben, og den er ikke et grann kjappere - den har bare mer overflødig kraft.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva folk skal med så mye kraft. Har nå hatt en Macbook med Core M som eneste maskin i et halvår, og har aldri savnet kraft. Til surf, foto, programmering, skriving og litt videoredigering i ny og ne funker den perfekt.

Til spill er den selvsagt crap, men det er også den eneste hverdagsoppgaven den ikke takler. Tror aldri jeg har tenkt "nå skulle jeg hatt litt mer kraft". Har en Macbook Pro på jobben, og den er ikke et grann kjappere - den har bare mer overflødig kraft.

Det finnes andre behov enn de du har... så hvorfor ikke kjøpe noe som er kraftigere for mindre penger hvis du kan?

Lenke til kommentar

Om man trenger mer kraft gir det selvsagt mening å kjøpe det, men jeg anser størrelse som langt viktigere enn å ha altfor mye kraft. Trådstarter har ikke behov for mer kraft enn Core M, hvorfor da kompromisse på andre ting for å få det?

Den er sikkert fin den maskina du lenker til, men den er dårligere enn de trådstarter spør om på mange måter. Mye mye tyngre, f.eks.

Kjører du lastebil til daglig også i tilfelle du en dag trenger masse plass?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Synes begge disse maskinene leverer dårlig med maskinvare i forhold til pris... Lenovo setter Pro til slutt i navnet og tar 3000 kr ekstra mens Mac er jo ett eget kapittel man kunne skrevet en hel bok om.

Nei, har både iPhone og iPad så jeg hater ikke Apple. Kanskje er disse produktene også overpriset i en viss grad men det er i hvert fall ikke direkte sammenlignbart med andre produkter.

Nettopp kjøpt PC selv og valget mitt falt på en Lenovo Yoga 500 med i7 prosessor til 9000 kr.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80R500EDMX/lenovo-yoga-500-2-i-1-14-sort

Edit:

Ja, det er nok en større PC enn begge disse men tror nok du hadde blitt fornøyd med den uansett.

Jeg har egentlig ikke behov for ekstrem kraft da jeg ikke skal bruke maskinen til spill, programmering eller redigering, men kun til studier og daglige arbeidsoppgaver, noe jeg antar går fint med både core M og i5. Jeg var dog usikker på om det var enorm forskjell mellom M og i5, men skjønner nå at det ikke er store forskjellen, og trolig ikke noe jeg vil merke.

Jeg trenger en rask pc, menjeg ikke har et absolutt behov for en med Intel core i7. Både Lenovo og mac fikk jeg tak i på tilbud, og prisforskjellen mellom dem er ikke mer enn 1000 kr. Jeg er dog enig i at de begge er overpriset, og hadde ikke kjøpt noen av dem til original pris. Jeg vurdere faktisk den du har i en liten stund, men kom fram til at den er litt for stor og koster litt for mye for min del. 

Lenke til kommentar

Når det kommer til batteritiden så vil jeg gjerne at pcen holder ut en hel skoledag, så omtrent 7-8 timers batteritid på pcen. Står oppført at Lenovo har 7, men jeg antar at det i realiteten er nærmere 6 timer? Mac har noe lengere batteritid med 8-9 timer. Da jeg prøvde maskinene merket jeg at det måtte mindre tid til før jeg måtte finne yogas lader. Men man må kanskje endre litt på innstillingene for å få lengere batteritid på yoga? Det hadde jeg kanskje glemt å gjøre.

Hvor ofte opplever du en skoledag med konstant bruk, uten mulighet til lading?

Det virker som om førsteprioritet er "rett" størrelse/vekt sånn at den ikke blir slitsom å ta med seg en hel dag. Med det som utgangspunkt, så ser du på akkurat rett type maskiner, og begge vil fungere utmerket.

Lenke til kommentar

Hvor ofte opplever du en skoledag med konstant bruk, uten mulighet til lading?

Det virker som om førsteprioritet er "rett" størrelse/vekt sånn at den ikke blir slitsom å ta med seg en hel dag. Med det som utgangspunkt, så ser du på akkurat rett type maskiner, og begge vil fungere utmerket.

Du har nok rett, men jeg tenkte at hvis jeg bruker den på skolen, og deretter på lesesalen, så kan det fort gå 7 timer. Vil helst slippe å ta med lader selv om laderen er relativt lett i forhold til alt annet jeg har i sekken. Begge maskinene er veldig lette ja, og forskjellen mellom 11.6 og 13.3 er ikke enormt stor når de veier omtrent det samme. 

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hva yoga'en skal gjøre bedre enn en surface pro, utenom eventuelt pris og batteritid. Det er ikke som at yoga'en er kraftigere, når min surface sitter med 8 GB ram og i5.

Selv med basismodellen til surface får de aller fleste mer enn nok kraft med M3, og den er i tillegg vifteløs.

I min mening så er det bare en ting som er fornuftig i den kategorien, og det er surface med mindre pris er ett problem.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hva yoga'en skal gjøre bedre enn en surface pro, utenom eventuelt pris og batteritid. Det er ikke som at yoga'en er kraftigere, når min surface sitter med 8 GB ram og i5.

Selv med basismodellen til surface får de aller fleste mer enn nok kraft med M3, og den er i tillegg vifteløs.

I min mening så er det bare en ting som er fornuftig i den kategorien, og det er surface med mindre pris er ett problem.

Nå spiller vel både pris og batteritid en stor rolle her, pris var viktig for meg.

Det som avgjorde 100% at jeg selv ikke valgte Surface Pro var at det ble for lite og upraktisk i forhold til en vanlig PC til en vanlig PC`s bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...