Herr Brun Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Her tar du feil. En boligkjøperforsikring er jo nettopp en rettshjelpsforsikring. Den dekker ingen krav overhodet, men finansierer inndrivingen av krav.Ja, jeg forklarte meg uklart i forrige innlegg; den dekker ikke selve kravene/feilene, bare rettssaken mot selgeren, men den vil jo uansett ikke gjelde for tvister om helt andre forhold som ikke eksisterte ved overtagelsen, som trådstarters håndverker-problemer... Da er vi enige. Gitt konteksten burde jeg vel skjønt at det var det du mente. Jeg tipper du har rett. 1 Lenke til kommentar
grenness Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Byggmesteren svarte bare at han forstår min frustrasjon og skal ta det videre med polakkene på de første klagene, nå svarer han ikke. Enda har jeg ikke fått noe fakturakrav fra dem på det siste beløpet, men på den annen side er heller ikke rørlegger/elektriker ferdig. Så antar fakturaen kommer og spm er hvor mye jeg da skal legge i det. Mine fattige innspill (har vært borte i tilsvarende selv, da var det noen udugelige elektrikere fra Lillestrøm - aldri mer håndverkere fra Lillestrøm på meg!) Forsøk å holde en god tone med byggmesteren, slik at han ikke lukker seg helt. Installér en app på telefonen din som gjør opptak av telefonsamtalene dine (anbefaler Call Recorder - ACL) og forsøk å få ham til helt eller delvis (igjen) å innrømme mangler ved jobben (jeg tipper han ikke kommuniserer særlig via epost?). Du behøver ikke å opplyse om at du tar opp samtalen da du gjør dette som privatperson og du er selv en part i samtalen. Så blir det videre å fortelle byggmesteren at dette er en fortvilt situasjon, og at du ber ham om forslag til løsning. Som det klokelig ble skrevet lenger opp her, så løser man sjelden en konflikt med å skape en ny konflikt. Er det ingen løsning i sikte, så må du fortelle byggmesteren at om dette ikke løser seg (og si/skriv gjerne at om det er noe i dette problemet som han mener du må ta skylda for så må han være så snill å fortelle om det med én gang) så må du be andre om hjelp. Du får fortelle at dette totalt sett ikke vil gi særlig med stjerner på mittanbud.no, og for å få hjelp fra andre må du antakelig forklare situasjonen med alle detaljer på forskjellige nettfora; byggebolig.no, diskusjon.no og andre. Og har du fått noen innrømmmelser av ham på opptak av telefonsamtaler så kan du gjerne også referere til disse, først skriftlig "du innrømmet jo for meg på telefonen 16. januar at dette ikke hadde gått etter planen" og om han nekter for å ha sagt noe slikt så sender du ham lydopptaket. Synes veldig synd på deg, og jeg vet hvordan du har det. Men samtidig synes jeg du virker fornuftig og "kald" så jeg tror du har alle forutsetninger for å redde dette dersom det er mulig å redde det... 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Kjipt ts, jeg har et par polakker jeg bruker som alltid gjør helt premium arbeid, norske håndverkere tar jeg ikke i med ildtang, makan til søppelfolk skal du lete lenge etter. Disse er tydeligvis useriøse aktører som norske håndverkere, hiv dem på dør. Du tar ikke i Norske håndverkere med ildtang, jeg tar ikke i polske håndtverkere med ildtang samt en hel del norske i samme slengen, men om man kjenner noen som er flinke og har litt kjenskap til på forhånd, være seg fra venner eller folk man har opplevd i arbeid selv så plukk dem fremfor vidt ukjente. Dette er mitt råd etter å ha jobbet i håndtverkebransjen i 20 år og hatt Norsk firma til å pusse opp badet for noen år siden som ikke gikk noe bra som endte i advokatmat. Men om det er noe trøst så finnes det seriøse firmaer i markedet med god ledelse og dyktige håndtverkere, problemet er bare å finne dem. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Kjipt ts, jeg har et par polakker jeg bruker som alltid gjør helt premium arbeid, norske håndverkere tar jeg ikke i med ildtang (...) (har vært borte i tilsvarende selv, da var det noen udugelige elektrikere fra Lillestrøm - aldri mer håndverkere fra Lillestrøm på meg!) Du tar ikke i Norske håndverkere med ildtang, jeg tar ikke i polske håndtverkere med ildtang samt en hel del norske i samme slengen (...) Her generaliseres det altså i vilt forskjellige retninger med stikk motsatte konklusjoner, og det underbygger vel bare det jeg sa i mitt første innlegg i tråden; (u)dugelighet avgjøres ikke av verken hvilket land eller hvilken by man kommer fra... Endret 25. januar 2016 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
grenness Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (har vært borte i tilsvarende selv, da var det noen udugelige elektrikere fra Lillestrøm - aldri mer håndverkere fra Lillestrøm på meg!) Her generaliseres det altså i vilt forskjellige retninger med stikk motsatte konklusjoner, og det underbygger vel bare det jeg sa i mitt første innlegg i tråden; (u)dugelighet avgjøres ikke av verken hvilket land eller hvilken by man kommer fra... :-) Ja det var poenget med mitt "stikk"... 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Lurte litt på om det var ironi eller alvor der, ja... Lenke til kommentar
grenness Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Begge deler, forsåvidt. Historien/erfaringen er helt sann. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Generaliseringen anngående polakker skyldes enkelt forklart årsaken til at et firrma velger å benytte seg av dem som en majoritet i sin arbeidsstyrke. De er billige rett og slett og konkuransen er på kost, ikke kvalitet. Alle uten unntak av de firmaene der disse benyttes har en heller dårlig ledelse der de er overlatt til seg selv og må gjøre det beste ut av det de har av materialer og kunskap, manglende som sådan om Norsk byggeskikk. Joda det finnes dyktige enkeltindivider blandt alle utlendingene som er her i landet men de greier ikke og gjøre den store forskjellen og spesielt om de plasseres blandt en jeng med udugelige sjauere som denne dyktige personen skal lede og gjerne da under en ledelse av en enda mere udugelig sjef. Mitt inntrykk er at de virkelig dyktige greier å bli ansatt i Norske bedrifter som enkeltperson blandt en Norsk arbeidsstyrke, for der får de blomstre og virkelig vist hva de duger til istedenfor rovdrift for lav lønn til alle døgnets tider. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Alle uten unntak av de firmaene der disse benyttes har en heller dårlig ledelse der de er overlatt til seg selv og må gjøre det beste ut av det de har av materialer og kunskap, manglende som sådan om Norsk byggeskikk. Bra at du sitter på fakta, så slipper vi generalisering og synsing... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Alle uten unntak av de firmaene der disse benyttes har en heller dårlig ledelse der de er overlatt til seg selv og må gjøre det beste ut av det de har av materialer og kunskap, manglende som sådan om Norsk byggeskikk. Bra at du sitter på fakta, så slipper vi generalisering og synsing... Mulig de finnes der ute men foreløpig har jeg ikke sett noen slike firma enda. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Største problemet med folk fra polen (og andre land..) er at de hverken snakker norsk eller engelsk (ikke alle seff) Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Største problemet med folk fra polen (og andre land..) er at de hverken snakker norsk eller engelsk (ikke alle seff) Min erfaring er at det er det minste problemet (og de snakker elendig både norsk/engelsk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå