Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

I avslutningsfasen med polske håndverkere - erstatning, hvordan hive dem ut?

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Totalrenovering av leilighet, de skulle i følge kontrakten være ferdig forrige onsdag. I kontrakten står dagbøter til dem på 350 kr per dag det står uferdig, men det er liten trøst nå. De kommer uansett ikke til å klare å fullføre dette.

- Skjøten på benkeplatene på kjøkkenet er så dårlig at man må legge minst en ny, dvs koble fra vannet igjen og den underlimte vasken.

- De har ikke laget noe foring til skap med skuffer slik tegningen viser så skuffene kommer til å stange i dørlista.

- Taklistene er ikke de jeg valgte, de kommer aldri til å kjøpe nye på egen regning.

- De har blandet dør kammer med og uten tetningslist, så noen dører med karmer må ut. Mye jobb og kostnad, de kommer aldri til å gjøre det.

- De har satt på plass kjøkkenskap og dekket der ventilasjonen skulle gå ut. Elektrisitet er også koblet under skapene, så en kjempekostnad å fikse dette. Har gitt beskjed minst 10 ganger, de kommer aldri til å fikse det.

Det verste var likevel en serie hendelser i forrige uke, som jeg oppfatter som konstruerte hendelser for å kjøpe seg tid. Håpet var nok at man da plutselig hadde nye uker å jobbe på i påvente av bestilling av disse tingene som mystisk nok var ødelagt.

- Noen nødvendige skruer til kjøkkenvasken ble påstått var borte. Når jeg satte opp rørlegger og polakkene mot hverandre her om hvem som hadde rotet det bort kom de plutselig på bordet neste morgen. Da trengte de et nytt påskudd.

- Plutselig har den ene døra fått en skade, påstått fabrikkfeil. Men jeg tok den raskt avgårde, tilbake til butikk. Problemet borte, de trengte noe nytt.

- Kjøkkenfronter manglet fra IKEA. Jeg fant noen gjemt i stua og en stor del som ikke lot seg gjemme fant jeg på hengeren på utsiden (kjøkkenfrontene ble levert inn fra Bring, så nei, den var ikke på vei inn). Jeg gav klar beskjed om dette, de trengte nye unnskyldninger.

- Det toppet seg da steinvasken til 6-7 tusen plutselig hadde fått fabrikkfeil. Polakkene er ikke engang rørleggere og hadde ingenting med å engang åpne esken og se på den, de skulle aldri montere den og det visste de godt. Da var det overskridet røverstreker, det der er direkte kriminelt. Jeg ble da overbevist om at alle disse påfunnene garantert var dem som hadde ødelagt de selv.

Om noen dager har vi overtagelse på den gamle leiligheten vi flytter ut fra, så da har vi uansett ikke noe annet sted å bo. Sist jeg var innom fløt det verktøy, støv og listverk over hele leiligheten. Nå tenker jeg på:

- Hvordan få dem ut?

- Kan vi bare sette verktøyet utenfor og si de er ferdige?

- Det gjenstår 50' av det de skal ha oppgjør for + alt de mener de har utlegg på. Tør jeg bare holde igjen penger eller får jeg den polske mafia på døra?

- Bør jeg få takstmann og ta den tunge veien på dette med å holde tilbake pengene og ta de rundene som skal til? Antar dette blir måneder med møter, bekymringer og en kan fort risikere at ikke alt tipper i min favør.

- Vurderer også å bare trekke fra alt som er åpenbare mangler o.l. fra de 50' og tilby at de får det samt at jeg ellers bare holder kjeft om min erfaring og ikke legger inn vurdering på mittanbud f.eks. Håpe på at jeg da slipper å bruke mer tid og bekymringer. Har vært med på en runde med advokater en gang før med overtagelse av leilighet, og det førte til måneder med lange eposter og argumentasjoner. Resultatet var at min advokat vurderte at utbyttet rett og slett ikke ville forsvare mer ressursbruk så vi droppet kravet og jeg fikk en regning på 16' fra min advokat. Der var det helt krystallklart at motparten hadde forsømt seg ved boligsalget, i dette tilfellet blir det meste påstander fra min side som ikke så lett lar seg bevise.

Noen som har erfaringer med tilsvarende og råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ante meg at jeg fikk sånt tøv til svar. Når du ikke aner omstendighetene så kan du ta litt forbehold før du slenger avgårde beskyldninger og bærer diskusjonen bort fra temaet. På befaring møtte det opp en norsk kar som presenterte seg som byggmester og han sa han også hadde kompetanse som takstmann. Det ble garantert at de hadde mye kompetanse på denne type renovering og alt ble gjort faglært etter boka. Tilbudet bare ikke noe preg av ufaglært, det var ikke spesielt lavt. Han norske gjør ingenting og har i praksis satt bort alt til polakker, dette visste jeg ingenting om da vi signerte kontrakt. I ettertid har jeg sett 16-17 åringer der, men igjen, jeg kunne umulig vite dette og prisen var ikke lav.

Så, for dere andre...tilbake til tema.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Prøver å gå på begge, hjelper lite.

Ser på nettet at det rådes om forbrukerråd og så videre. Ser for meg at dette bare blir måneder med ei kattepine. Å besvare sånne argumentrekker frem og tilbake, presentere bilder og dokumentasjon og bygge opp med argumenter...alt det der tar utrolig lang tid å holde på med og en går rundt og grunner og tenker konstant.

Mistenker at det er bedre å hardt og brutalt komme med et tilbud om en del reduksjon i pris, om så ikke for alt så er det nevnte også en dyr pris å betale. Men det er ingen som har konkrete erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall tatt kontakt med Forbrukerrådet først. Det kan ta svært lang tid slik du sier, men for noen bedrifter holder det med sparket bak når det kommer brev fra Forbrukerrådet. Det er ikke værre enn at du ber de lukke saken hvis du ikke kommer noen vei, det koster jo heller ikke penger.

Du sier jo at dere hadde kontrakt på arbeidet, så jeg vil anta at den sier noe om mislighold eller andre ting du kan påberope deg her?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mye sånt grums i den bransjen. En på jobb har en "sidebedrift" der han er sjef for masse polakker som BÅDE gjør malerjobber og husrenovering. Han jobber ingenting, bare ordner kontrakter og snakker med folk. Så sender han gjengen sin på stedet. Forhåpentligvis gjør de bedre arbeid enn din gjeng.

De jeg leide hybel i kjellern hos før leide en norsk entreprenør til å støpe ny trapp fra hagen opp til inngangen. Etter 2 år sto fortsatt trappa halvferdig. Og det kom 3-4 karer som ikke snakka et ord norsk for å jobbe innimellom, ikke engang arbeidslederen deres gikk det å prate med. Så forsvant de når høsten kom.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

TS. Hev kontrakten skriftelig, grunnet mangler og feil utført arbeid, snarest. Informer om at penger vil bli utbetalt, etter at takst er utført. Lås huset og tilby dem å lage avtale, for henting av verktøy. Du kan ikke sette deres verktøy utenfor huset!

Ta kontakt med en takstmann, som utfører Tilstandsrapporter. Helst en tømrermester og som kan komme raskt. De har som regel god erfaring i slikt og kan gi råd videre. Hvis du ikke finner noen på din side av fjorden, har jeg en jeg kan anbefale som bor i Lier (mellom Drammen og Asker) I så tilfelle, send meg en PM.

Hold igjen et beløp, som minst tilsvarer taksten. Og overlat resten til dem. De bør da gå veien om Forliksrådet og så blir det et oppgjør der. Forliksrådet kan greit dømme, med kontrakten og Tilstandsrapporten ( med fotodokumentasjon). Å gå veien via advokat og rettsaker, er oftest tull. Da må det gjerne dreie seg om "store" penger, gjerne mer enn 100 tusen, før slikt bør vurderes. Vær rimelig rettferdig, så er det mindre fare for komplikasjoner i ettertid.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ingen mulghet for å skaffe opphold i mens de holder på? Tenker at om de skal få alt klart slik som avtalt vokser jo dagratene seg til slik at du kommer godt ut av det til slutt?

Billigste betalte overnatting er 6-700, dagbota er bare 350. Så da går jeg i minus hver dag, og uansett blir det veldig lite penger ut av det selv om jeg skulle gå i pluss. Og det er ingen garanti for at de er enig, selv om det står i kontrakten. De kan hevde andre forhold spiller inn, det var jo nettopp derfor de hamret i stykker vasken.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med en takstmann, som utfører Tilstandsrapporter. Helst en tømrermester og som kan komme raskt. De har som regel god erfaring i slikt og kan gi råd videre. Hvis du ikke finner noen på din side av fjorden, har jeg en jeg kan anbefale som bor i Lier (mellom Drammen og Asker) I så tilfelle, send meg en PM.

Bruk av en takstmann forutsetter at motparten har tillit til en slik rapport. Tipper vel polakkene bare anser den som et produkt jeg har betalt for å få, hvis de bryr seg om den i det hele tatt. Så frykter at den kun har en verdi hvis en er villig til å stå løpet her i lang tid og en kommer til noe forliksråd eller liknende. Er litt usikker på om jeg er veldig villig til å stå på så lenge for dette. Men på den annen side så kan jeg jo ikke bare betale ut fulle 50', så da blir det vel bråk og ufred uansett hvordan jeg gjør det..

Lenke til kommentar

Bruk av en takstmann forutsetter at motparten har tillit til en slik rapport. Tipper vel polakkene bare anser den som et produkt jeg har betalt for å få, hvis de bryr seg om den i det hele tatt. Så frykter at den kun har en verdi hvis en er villig til å stå løpet her i lang tid og en kommer til noe forliksråd eller liknende. Er litt usikker på om jeg er veldig villig til å stå på så lenge for dette. Men på den annen side så kan jeg jo ikke bare betale ut fulle 50', så da blir det vel bråk og ufred uansett hvordan jeg gjør det..

...du er vel egentlig ute etter råd du ikke vil få i juss-forumet....

Lås inne verktøyet, ikke gi det tilbake før dere er enige om sluttsum og at de forlater åstedet ASAP ZULU etterpå. 

Lenke til kommentar

Bruk av en takstmann forutsetter at motparten har tillit til en slik rapport.

Om motparten godtar rapporten er uvesentlig, bare Forliksrådet gjør det. Og hvorfor skulle de ikke det? Lite trolig du (eller andre) får slike takstmenn til forfalske slike rapporter.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...du er vel egentlig ute etter råd du ikke vil få i juss-forumet....

Lås inne verktøyet, ikke gi det tilbake før dere er enige om sluttsum og at de forlater åstedet ASAP ZULU etterpå. 

Han har fått svar, fra en som kjenner bransjen og en del erfarig i slike tvistesaker.

Du annbefaler ulovligheter!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var så utrolig mye verktøy og greier som skulle ned fra 4. etasje uten heis. 

Valgte å gi dem et par dager til å fullføre det de klarte og så rydde seg  ut og helst vaske. Etter å ha sagt det ganske mange ganger så tok de hintet til slutt og pakket seg ut. Så vi har i hvertfall overtatt leiligheten vår. Men det ser ikke ut, alt er nedslitt pga de lot skruer og verktøy flyte fritt. Nye lister ser 20 år gamle ut siden det er småskader over alt. Nye platetoppen er helt ripet opp, der lå  det konstant verktøy. Steinvask har masse skader. 

Hvis jeg skal regne ting som har skader og regne fratrekk bare på materiell så vil jeg tippe kanskje 20-25000 i hvertfall. Men skal jeg regne arbeidet med å demontere skadete ting som er satt opp pluss arbeidet med å montere nytt for ikke å snakke om transport av nye varer og bortkjøring av gamle... Da er en langt over de 50 000 som står igjen til siste faktura. I stad kjente jeg løse fliser på baderomsgulvet også.

Lenke til kommentar

Totalrenovering av leilighet, de skulle i følge kontrakten være ferdig forrige onsdag. I kontrakten står dagbøter til dem på 350 kr per dag det står uferdig, men det er liten trøst nå. De kommer uansett ikke til å klare å fullføre dette.

- Skjøten på benkeplatene på kjøkkenet er så dårlig at man må legge minst en ny, dvs koble fra vannet igjen og den underlimte vasken.

- De har ikke laget noe foring til skap med skuffer slik tegningen viser så skuffene kommer til å stange i dørlista.

- Taklistene er ikke de jeg valgte, de kommer aldri til å kjøpe nye på egen regning.

- De har blandet dør kammer med og uten tetningslist, så noen dører med karmer må ut. Mye jobb og kostnad, de kommer aldri til å gjøre det.

- De har satt på plass kjøkkenskap og dekket der ventilasjonen skulle gå ut. Elektrisitet er også koblet under skapene, så en kjempekostnad å fikse dette. Har gitt beskjed minst 10 ganger, de kommer aldri til å fikse det.

Det verste var likevel en serie hendelser i forrige uke, som jeg oppfatter som konstruerte hendelser for å kjøpe seg tid. Håpet var nok at man da plutselig hadde nye uker å jobbe på i påvente av bestilling av disse tingene som mystisk nok var ødelagt.

- Noen nødvendige skruer til kjøkkenvasken ble påstått var borte. Når jeg satte opp rørlegger og polakkene mot hverandre her om hvem som hadde rotet det bort kom de plutselig på bordet neste morgen. Da trengte de et nytt påskudd.

- Plutselig har den ene døra fått en skade, påstått fabrikkfeil. Men jeg tok den raskt avgårde, tilbake til butikk. Problemet borte, de trengte noe nytt.

- Kjøkkenfronter manglet fra IKEA. Jeg fant noen gjemt i stua og en stor del som ikke lot seg gjemme fant jeg på hengeren på utsiden (kjøkkenfrontene ble levert inn fra Bring, så nei, den var ikke på vei inn). Jeg gav klar beskjed om dette, de trengte nye unnskyldninger.

- Det toppet seg da steinvasken til 6-7 tusen plutselig hadde fått fabrikkfeil. Polakkene er ikke engang rørleggere og hadde ingenting med å engang åpne esken og se på den, de skulle aldri montere den og det visste de godt. Da var det overskridet røverstreker, det der er direkte kriminelt. Jeg ble da overbevist om at alle disse påfunnene garantert var dem som hadde ødelagt de selv.

Om noen dager har vi overtagelse på den gamle leiligheten vi flytter ut fra, så da har vi uansett ikke noe annet sted å bo. Sist jeg var innom fløt det verktøy, støv og listverk over hele leiligheten. Nå tenker jeg på:

- Hvordan få dem ut?

- Kan vi bare sette verktøyet utenfor og si de er ferdige?

- Det gjenstår 50' av det de skal ha oppgjør for + alt de mener de har utlegg på. Tør jeg bare holde igjen penger eller får jeg den polske mafia på døra?

- Bør jeg få takstmann og ta den tunge veien på dette med å holde tilbake pengene og ta de rundene som skal til? Antar dette blir måneder med møter, bekymringer og en kan fort risikere at ikke alt tipper i min favør.

- Vurderer også å bare trekke fra alt som er åpenbare mangler o.l. fra de 50' og tilby at de får det samt at jeg ellers bare holder kjeft om min erfaring og ikke legger inn vurdering på mittanbud f.eks. Håpe på at jeg da slipper å bruke mer tid og bekymringer. Har vært med på en runde med advokater en gang før med overtagelse av leilighet, og det førte til måneder med lange eposter og argumentasjoner. Resultatet var at min advokat vurderte at utbyttet rett og slett ikke ville forsvare mer ressursbruk så vi droppet kravet og jeg fikk en regning på 16' fra min advokat. Der var det helt krystallklart at motparten hadde forsømt seg ved boligsalget, i dette tilfellet blir det meste påstander fra min side som ikke så lett lar seg bevise.

Noen som har erfaringer med tilsvarende og råd?

Betal for skikkelige håndverkere? Pass til deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Flirer jeg!

En burde lukte lunta når det kommer en såkalt norsk byggmester med tilbud og kun polske arbeidsfolk

Hva flirer du av? Norsk byggmester med kompetanse som takstmann i tillegg. Garanti på at de skulle ha lang erfaring på alt. Ingen beskrev noe som helst om polakker til meg. Når det er sagt så opplever jeg at det er de færreste norske håndverkere som har en viss stab som IKKE har øst-europeere ansatt.

Her burde man lukta lunta ??? Nei, men hvis man bestemmer seg for at man skal anklage så må du gjerne konstruere opp noe sånt. Men foreslår at tema dreier seg om hva som er best for å avhjelpe situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...