Spillredaksjonen Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Noen lyder kjenner du godt. Så godt at det kan bli ufrivillig komisk.KOMMENTAR: Resirkulerte lydeffekter kan ødelegge selv de beste spill Lenke til kommentar
CYA Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Etter mange år i arbeidslivet og livet ellers, er det en ting jeg har lært meg; "godt nok" er et mantra man må leve etter og forholde seg til. Lider man av perfeksjonisme, vil man som regel bli utbrent. Jeg får litt assosiasjoner til perfeksjonisme når jeg leser innlegget ditt; "skal bare", "må bare" og "dersom" ditt og datt. Blør i ørene mine. 4 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Naturligvis, og enkelte ganger kjenner man igjen upassende lydeffekter som er spedd på i etterkant og da blir det dafft. Ett eksempel er NRK's "Ikke gjør dette hjemme" de har en klassisk eksplosjonslyd som du kan spore tilbake til samme katalogen som er brukt i Jagged Alliance 2, her hadde jeg forventet orginal lyden fra smellene og ikke ekstra redigert med noe falskt for en ekstra wow effekt. Men men, i disse miljøtider så er jo resirkulering "in" så hvorfor ikke resirkulere alt? De kan unnskylde seg med all Co2'en som hadde blitt sluppet ut ved tenkning på nye effekter 2 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Takk for interessant og informativ lesing. Heldigvis er jeg helt idiot på slik ting og har ingen problemer med å leve meg inn i spill. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) I disse vintersportstider er det verdt å nevne at all lyden fra vintersport på tv legges på av en fyr som sitter og spiller keyboard live i studio. Publikum, skilyder, kubjeller, landing i skihopp, alt er 100% fake. Endret 17. januar 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Har lagt merke til gjenbruk av lydeffekter selv. Husker bla. at samme lyd ved kollisjon gikk igjen i det originale operation flashpoint, og et par filmer/serier. Ikke noe problem for min del, men litt snurrig når man legger merke til det. 1 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Selv synes jeg at jeg gjenkjenner mange lyder fra et av de spillene jeg har spilt mest; Ufo: Enemy Unknown. Om jeg husker rett så var det slik at når noen av alienene dør hadde de et spesielt skrik (vedlagt) som jeg har hørt igjen i en del filmer senere. Det samme med de dørlydene og så videre. Men det kan sikkert spores til en tidligere sampleCD. Og det er godt mulig at noen av disse også var med i Doom når jeg tenker etter. Battlescape - 08.mp3 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 "Alle vet at lyd ikke kan eksistere i et vakuum. Likevel godtar vi de støyrike romslagene i Star Wars. Selv i en jordlig atmosfære vil ikke en laser lage lyd, men ingen protesterte da den første laserpistolduellen utspant seg i den første stjernekrigsfilmen." Vel ... Nå er det vel "Blastere" og ikke "Lasere" som benyttes i Star Wars. I henhold til lore skyter disse plasma. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 En russisk film som på norsk heter slaget ved poltova bruker helt like musket lyder som mel gibson filmen the patriot. De lydene har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Men de høres vel kule ut da. 1 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Audun K: Nå prater du uten å ha peil. Det er folk ute på de arenaene og slenger opp en masse mikrofoner som mixes for sendingene. Det jukses sikkert litt ved å supplere på publikumsbrøl f.eks., men det er veldig mye som er ekte også. Når det gjelder "ikke gjør dette hjemme" vet jeg ikke, men det er svært trolig at orginalsmellene er ganske stusselige. Har håndtert opptakslyd i mange år, og det er svært sjelden smell, biler, skudd og andre "schwære" lyder høres veldig bra ut ifra opptak. Enten må vi ut å ta det på nytt med under kontrollerte forhold, eller så henter vi det ifra lydarkiver. Men det er klart at en som lydlegger burde bestrebebe seg på å finne varierte lyder så det ikke blir såpass lett å se at noen "drar i trådene bak sceneteppet." Men lydsiden har alltid blitt nedprioritert i forhold til det visuelle. Ofte må man kutte noen svinger for å rekke å levere innenfor den tiden som er tilgjengelig og til den prisen som er forhandlet frem. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Tenker egentlig ikke så mye over sånt, men nå som du har gjort meg klar over det blir det mye verre fremover. Så takk for det 1 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Tenker egentlig ikke så mye over sånt, men nå som du har gjort meg klar over det blir det mye verre fremover. Så takk for det Det kommer stadig nye lydbibliotek, så jeg tror gjenbruk av lettgjenkjennelige lydeffekter er et problem som vil bli mindre og mindre fremover. Men "The Wilhelm" er nok kommet for å bli. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Tenker egentlig ikke så mye over sånt, men nå som du har gjort meg klar over det blir det mye verre fremover. Så takk for det Det kommer stadig nye lydbibliotek, så jeg tror gjenbruk av lettgjenkjennelige lydeffekter er et problem som vil bli mindre og mindre fremover. Men "The Wilhelm" er nok kommet for å bli. Ja den kjenner jeg til, og det er like irriterende hver gang. Lenke til kommentar
Dal Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Merket dette veldig godt i Dying Light. Et meget bra spill, som jeg koste meg med i mange timer, men etter en stund ble lydeffektene veldig reptitive. Rett og slett en for liten "database" med lydeffekter Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg blir veldig plaget av dårlige skritt. F.eks. i Borderlands 2 er det for få samples med skritt på metall, så det få som er blir ekstremt repetetive. Man har triks for å spille sånne lyder med litt varierende pitch for å skjule at det er de samme lydklippene, men det holder bare en liten stund. Det samme med dialogklipp som blir brukt om og om og om igjen. En av grunnene til at jeg ikke nødvendigvis liker så godt at alt skal sies med lyd i dagens rollespill. Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) Merker at jeg ikke har lagt merke til noe som helst av det du skriver om. Merker også at jeg finner meg selv tenke: For å vite dette må du være sjukt lydnerd!Men for all del, alle har sine interesser, og det var fascinerende lesing om en verden jeg ikke har tenkt noe særlig over! For min del plager det meg mest når jeg hører den samme dialogen bli gjenbrukt ulike steder i verden. Det syntes jeg gjennomgående er den svakeste siden i lydbildet til spill generelt.. Endret 18. januar 2016 av Fahlar Lenke til kommentar
Simen M Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Merker at jeg ikke har lagt merke til noe som helst av det du skriver om. Merker også at jeg finner meg selv tenke: For å vite dette må du være sjukt lydnerd! Men for all del, alle har sine interesser, og det var fascinerende lesing om en verden jeg ikke har tenkt noe særlig over! For min del plager det meg mest når jeg hører den samme dialogen bli gjenbrukt ulike steder i verden. Det syntes jeg gjennomgående er den svakeste siden i lydbildet til spill generelt.. Slettes ikke. Wilhelm scream er jo ikonisk, og i grunn veldig lett å høre. Den barnelattern har irritert meg i flere år, uten at jeg har hørt den utenom filmer og reklame på TV. Man trenger ikke være "syk lydnerd" for å legge merke til slike ting, eller kreve litt høyere standard på lydbildet. Lenke til kommentar
asgarin Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Er også en "knirkende tredør" lyd som går igjen i utallige spill og filmer. Registrerte den først i Might & magic 6(er jo et par dører som åpnes der etterhvert , og syntes jeg merker den i filmer,spill og serier omtrent ukentlig 1 Lenke til kommentar
Randalf the Black Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Kjæresten irriterer seg noe voldsomt over at jeg påpeker at det er Wilhelm Scream hver gang jeg hører den 1 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Dette er det kvinne-skriket som irriterer meg mest. Det blir brukt i alt for mange filmer, og er alt for lett gjenkjennelig: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå