Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sendt hjem uten lønn

Jarris

Anbefalte innlegg

Ble sendt hjem fra jobb idag fordi det ikke var mer å gjøre. Fikk beskjed av sjefen om at jeg ikke kom til å få lønn for siste timen, selv om jeg var satt opp på jobb og hadde lyst å jobbe. Noen som vet om dette er lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Praksisen på min arbeidsplass er at vi får betalt for avtalt tid, selv om vi som regel kan dra en liten halvtime før vakta er over og tidvis enda tidligere. Hvis vi derimot jobber lenger enn avtalt tid, får vi overtidsbetalt. Dette er ikke nevnt i arbeidsavtalen min, men er muligens fastsatt i tariffavtalen.

Ellers forstår jeg det på samme måte som Emancipate. Du har etter avtale stilt deg til arbeidsgivers disposisjon den timen og da behøver du ikke å godta at lønnen faller bort. Motsatt fall ville vært merkelig, for da kan arbeidsgiver utnytte dette til å sette opp lenger arbeidstid enn det er behov for, slik at arbeidsgiver oppnår høy fleksibilitet mens arbeidstaker får høy usikkerhet uten kompensasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var praksisen når jeg jobbet på Peppes, hvor dette var helt vanlig. 

Først spør skiftleder om noen har lyst til å gå hjem og si fra seg lønna. Det ville vanligvis ingen, så da fikk noen gå med lønn. Da spurte selvsagt ikke skiftleder hvem som hadde lyst lenger, for det hadde jo alle, så jeg regnet med det var et system for hvem som fikk gå. Kanskje de hadde spurt på forhånd eller noe...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt lov til å spørre om den ansatte vil ta seg fri litt tidligare og då stempler ut og går heim. Men du har rett på lønn for den tida du stiller til disposisjon for arbeidsgiver etter arbeidsavtalen.

Dersom Peppes pizza hadde ein anna praksis så er det basert på ein anna arbeidsavtale eller at ein utnytter at mange av dei ansatte er unge og uerfarne i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Det var selvsagt helt frivillig å gå tidlig. Som sagt var det sjelden noen sa ja til det, så den som ble "tvunget" til å gå etterpå fikk jo selvsagt lønn for full arbeidsdag.

Edit: Dette skjedde forøvrig mest i helgene, da var det jo en del tillegg, særlig etter 18.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Utgangspunktet i et arbeidsforhold er at man stiller arbeidstid og -innsats til disposisjon for arbeidsgiver mot at arbeidsgiver betaler lønn. Man kan frita den andre for den andres plikt, men ikke seg selv for sin egen plikt (med noen få unntak).

Det vil si at arbeidsgiver kan frita deg for å arbeide, men han kan ikke frita seg selv for lønn. Det er det du som må samtykke i.

Man kan tenkelig sett argumentere for at når du har gått hjem med kunnskapen om at du ikke vil få lønn har du samtykket i at du ikke får lønn, men det tror jeg ikke så mange vil være enig i gitt ubalansen som eksisterer i relasjonen arbeidsgiver-arbeidstaker.

Lenke til kommentar

Du mener at dersom arbeidsgiver sier "gå hjem uten lønn" og du går hjem, så samtykker du? Den ville ikke jeg kjøpt.

...men det tror jeg ikke så mange vil være enig i gitt ubalansen som eksisterer i relasjonen arbeidsgiver-arbeidstaker.

Og det er vel strengt tatt det Krikkert skriver ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...