Den Ukjente Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Heisann! Peilet olje på bilen i går, og oppdaget da ett hvitt belegg i lokket der jeg fyller på olje. For ca 5 mnder siden byttet jeg viftestyring på kjøleviftene, ettersom viftene ikke gikk som de skulle. Resultatet av det ble at motoren kokte når jeg ble stående i kø/stående stille over lengre tid. Det tok litt tid før verkstedet klarte å diagnostisere dette, men da jeg hentet bilen spurte jeg om det kunne være noen fare for at topppakninga var gåen, noe mekanikeren avviste rimelig raskt (Merkeverksted). Det første jeg tenker ved hvitt skum, er at topppakninga er gåen, og at kjølevæske siver inn og blander seg med olja. Likevel har ikke kjølevæskenivået sunket en millimeter de siste månedene. Ergo er vel sjangsen for det rimelig liten.. Kan det være at det danner seg kondens nå som det er vinter og kaldt, og at jeg dermed får det hvite skummet i lokket? Andre som har eventuelle forklaringer/tips til hva jeg kan gjøre for å unngå dette? Bilen er en Audi A3 Sportback, 1.6L bensin på 102 hk. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Hva slags olje bruker du? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Hva slags olje bruker du? 0W-40 olje som de selger på shell.. Husker ikke navnet på den i farta, men det kan jeg fort finne ut! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) Jeg er ikke ekspert, men jeg har hørt negative ting om olja på Shell, og jeg har hørt mye bra om olja på Biltema. Selv er jeg så konservativ at jeg kjøper olje på merkeverkstedet. Peugeot anbefaler Total. Endret 16. januar 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
snip Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Heisann! Peilet olje på bilen i går, og oppdaget da ett hvitt belegg i lokket der jeg fyller på olje. For ca 5 mnder siden byttet jeg viftestyring på kjøleviftene, ettersom viftene ikke gikk som de skulle. Resultatet av det ble at motoren kokte når jeg ble stående i kø/stående stille over lengre tid. Det tok litt tid før verkstedet klarte å diagnostisere dette, men da jeg hentet bilen spurte jeg om det kunne være noen fare for at topppakninga var gåen, noe mekanikeren avviste rimelig raskt (Merkeverksted). Det første jeg tenker ved hvitt skum, er at topppakninga er gåen, og at kjølevæske siver inn og blander seg med olja. Likevel har ikke kjølevæskenivået sunket en millimeter de siste månedene. Ergo er vel sjangsen for det rimelig liten.. Kan det være at det danner seg kondens nå som det er vinter og kaldt, og at jeg dermed får det hvite skummet i lokket? Andre som har eventuelle forklaringer/tips til hva jeg kan gjøre for å unngå dette? Bilen er en Audi A3 Sportback, 1.6L bensin på 102 hk. På forhånd, takk! Nå er jeg ikke sikker på hvilken model prs tall- du skal ha denne oljen. ikke blande den med andre. IKKE biltema olje. Bytt filter og all olja få riktig olje på bilen. Så drar du på møller og kjøpe en ny termostat. Ikke fra biltema eller bildeler heller ikke av alle andre som selger billig dritt. Den koster noen kr mere men da slipper du trøbbel med kjølinga di. bytt kjølevæske. Du kan også ha tull med tempføleren din på bilen det ser du med vag com Om det er feil på den, så gir den feil melding på vann tempen på bilen. Godt tips til å sjekke toppakningen er å kjøre en bratt lang bakke ta ei flaske, som du lage hull i toppen på. sett en slange som du fester til tappen under ekspansjonstanken. Press bilen oppover bakken uten å ha på varme. Da vil vannet som er på overtrykk renne ned i flasken da kan du se om toppen har røke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Det er ikke unormalt at det kommer litt hvit krem på oljepåfyllingslokket, så lenge oljen på peilepinnen ikke er hvit. Det som trolig har skjedd er at du har småkjørt bilen mye, og aldri gitt bilen en sjanse til å fordampe vannet ut av oljen. Småkjør bilen mindre, ta deg en god langtur en gang, og ta en kjapp sjekk av veivhusventilasjonen. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Ja olja på shell har en tendens til å bli hvitt skum, har skjedd med 2 venner av meg Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Heisann! Peilet olje på bilen i går, og oppdaget da ett hvitt belegg i lokket der jeg fyller på olje. For ca 5 mnder siden byttet jeg viftestyring på kjøleviftene, ettersom viftene ikke gikk som de skulle. Resultatet av det ble at motoren kokte når jeg ble stående i kø/stående stille over lengre tid. Det tok litt tid før verkstedet klarte å diagnostisere dette, men da jeg hentet bilen spurte jeg om det kunne være noen fare for at topppakninga var gåen, noe mekanikeren avviste rimelig raskt (Merkeverksted). Det første jeg tenker ved hvitt skum, er at topppakninga er gåen, og at kjølevæske siver inn og blander seg med olja. Likevel har ikke kjølevæskenivået sunket en millimeter de siste månedene. Ergo er vel sjangsen for det rimelig liten.. Kan det være at det danner seg kondens nå som det er vinter og kaldt, og at jeg dermed får det hvite skummet i lokket? Andre som har eventuelle forklaringer/tips til hva jeg kan gjøre for å unngå dette? Bilen er en Audi A3 Sportback, 1.6L bensin på 102 hk. På forhånd, takk! Nå er jeg ikke sikker på hvilken model prs tall- du skal ha denne oljen. ikke blande den med andre. IKKE biltema olje. Bytt filter og all olja få riktig olje på bilen. Så drar du på møller og kjøpe en ny termostat. Ikke fra biltema eller bildeler heller ikke av alle andre som selger billig dritt. Den koster noen kr mere men da slipper du trøbbel med kjølinga di. bytt kjølevæske. Du kan også ha tull med tempføleren din på bilen det ser du med vag com Om det er feil på den, så gir den feil melding på vann tempen på bilen. Godt tips til å sjekke toppakningen er å kjøre en bratt lang bakke ta ei flaske, som du lage hull i toppen på. sett en slange som du fester til tappen under ekspansjonstanken. Press bilen oppover bakken uten å ha på varme. Da vil vannet som er på overtrykk renne ned i flasken da kan du se om toppen har røke. Alt jeg har gjort med bilen er gjort på merkeverkstedet til Audi her i byen. Hadde aldri falt meg inn å bytte termostat noe annet sted heller Takker uansett for tipsene, skal få sjekka det, selv om de trykktesta systemet når de diagnostiserte feilen med viftestyringskontrolleren. Det er ikke unormalt at det kommer litt hvit krem på oljepåfyllingslokket, så lenge oljen på peilepinnen ikke er hvit. Det som trolig har skjedd er at du har småkjørt bilen mye, og aldri gitt bilen en sjanse til å fordampe vannet ut av oljen. Småkjør bilen mindre, ta deg en god langtur en gang, og ta en kjapp sjekk av veivhusventilasjonen. Tviler på at det er småkjøring det kommer av, ettersom jeg kjører 3 mil hver vei til og fra jobb daglig. Kjører også langturer på 2-3 timer flere ganger i måneden. Takker uansett for responsen! EDIT: Til informasjon så fant jeg ut at det er Mobil1-olja til Esso jeg fylte på sist. Blir dog å dra innom forhandler og kjøpe meg ett par liter av olja de anbefaler! Endret 17. januar 2016 av Den Ukjente Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Dette er trolig helt normalt og greit, så lenge det ikke er "majones" også på peilepinnen. Disse 1,6-literne er kjent for nettopp dette. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 Dette er trolig helt normalt og greit, så lenge det ikke er "majones" også på peilepinnen. Disse 1,6-literne er kjent for nettopp dette. Hadde det vært på peilepinnen også, hadde nok bekymringene vært en hel del større.. Er det vanlig at disse motorene bruker en del olje også? Peiler stort sett en gang hver andre/tredje måned nå, og da har oljenivået sunket ett par hakk på peilepinnen. Skal dog sies at jeg kjører ca 2 200 km i måneden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Alle motorer bruker litt olje, at det er synlig reduksjon etter 5-6kkm er helt normalt. Faktisk ville det vært definert som normalt av produsenten om den hadde brukt et par-tre liter på den distansen også. Jeg husker ikke helt hva Audi sier er normalt, men lurer på om det er inntil 1 liter pr. 1500km.. Lenke til kommentar
snip Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Heisann! Peilet olje på bilen i går, og oppdaget da ett hvitt belegg i lokket der jeg fyller på olje. For ca 5 mnder siden byttet jeg viftestyring på kjøleviftene, ettersom viftene ikke gikk som de skulle. Resultatet av det ble at motoren kokte når jeg ble stående i kø/stående stille over lengre tid. Det tok litt tid før verkstedet klarte å diagnostisere dette, men da jeg hentet bilen spurte jeg om det kunne være noen fare for at topppakninga var gåen, noe mekanikeren avviste rimelig raskt (Merkeverksted). Det første jeg tenker ved hvitt skum, er at topppakninga er gåen, og at kjølevæske siver inn og blander seg med olja. Likevel har ikke kjølevæskenivået sunket en millimeter de siste månedene. Ergo er vel sjangsen for det rimelig liten.. Kan det være at det danner seg kondens nå som det er vinter og kaldt, og at jeg dermed får det hvite skummet i lokket? Andre som har eventuelle forklaringer/tips til hva jeg kan gjøre for å unngå dette? Bilen er en Audi A3 Sportback, 1.6L bensin på 102 hk. På forhånd, takk! Nå er jeg ikke sikker på hvilken model prs tall- du skal ha denne oljen. ikke blande den med andre. IKKE biltema olje. Bytt filter og all olja få riktig olje på bilen. Så drar du på møller og kjøpe en ny termostat. Ikke fra biltema eller bildeler heller ikke av alle andre som selger billig dritt. Den koster noen kr mere men da slipper du trøbbel med kjølinga di. bytt kjølevæske. Du kan også ha tull med tempføleren din på bilen det ser du med vag com Om det er feil på den, så gir den feil melding på vann tempen på bilen. Godt tips til å sjekke toppakningen er å kjøre en bratt lang bakke ta ei flaske, som du lage hull i toppen på. sett en slange som du fester til tappen under ekspansjonstanken. Press bilen oppover bakken uten å ha på varme. Da vil vannet som er på overtrykk renne ned i flasken da kan du se om toppen har røke. Alt jeg har gjort med bilen er gjort på merkeverkstedet til Audi her i byen. Hadde aldri falt meg inn å bytte termostat noe annet sted heller Takker uansett for tipsene, skal få sjekka det, selv om de trykktesta systemet når de diagnostiserte feilen med viftestyringskontrolleren. Det er ikke unormalt at det kommer litt hvit krem på oljepåfyllingslokket, så lenge oljen på peilepinnen ikke er hvit. Det som trolig har skjedd er at du har småkjørt bilen mye, og aldri gitt bilen en sjanse til å fordampe vannet ut av oljen. Småkjør bilen mindre, ta deg en god langtur en gang, og ta en kjapp sjekk av veivhusventilasjonen. Tviler på at det er småkjøring det kommer av, ettersom jeg kjører 3 mil hver vei til og fra jobb daglig. Kjører også langturer på 2-3 timer flere ganger i måneden. Takker uansett for responsen! EDIT: Til informasjon så fant jeg ut at det er Mobil1-olja til Esso jeg fylte på sist. Blir dog å dra innom forhandler og kjøpe meg ett par liter av olja de anbefaler! Riktig olje er viktig på disse bilene, du bør nok få byttet oljefilter og olje. også kjøp en liter olje ekstra til å ha bilen din. Oljefilteret bør også verre org til bilen. Hvilken olje du skal ha. går litt an på hvilken årsmodell bilen din er. Du kan fint bytte oljefilter olje selv. Og kjøpe olje en annen plass en møller. På grunn av prisen kan verre litt forskjellig fra dem som selger oljen. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Jake raby klarer jo å lage type 4 motorer, 60talsk teknologi, helt oljetette, så sier dere att nye biler bruker olje? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Riktig olje er viktig på disse bilene, du bør nok få byttet oljefilter og olje. også kjøp en liter olje ekstra til å ha bilen din. Oljefilteret bør også verre org til bilen. Hvilken olje du skal ha. går litt an på hvilken årsmodell bilen din er. Du kan fint bytte oljefilter olje selv. Og kjøpe olje en annen plass en møller. På grunn av prisen kan verre litt forskjellig fra dem som selger oljen. Utfør oljeskift med oljen merkeverkstedet bruker, og du vil oppleve det samme på svært mange av disse motorene. Jeg har hatt nærkontakt med en del av de motorene, og ved kjøp har jeg alltid prutet ned skamløst som følge av dette.. Ingen av de har hatt feil. Jake raby klarer jo å lage type 4 motorer, 60talsk teknologi, helt oljetette, så sier dere att nye biler bruker olje? Nei, en motor er ikke helt oljetett, et visst forbruk vil det alltid være selv om det er svært lavt. Men konsernet som har levert de der boblene dine mener altså at en liter pr. 1500km eller så er helt ok. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Tviler på at det er småkjøring det kommer av, ettersom jeg kjører 3 mil hver vei til og fra jobb daglig. Kjører også langturer på 2-3 timer flere ganger i måneden. Takker uansett for responsen!! Slik temperaturen har vært den siste tiden er det ikke unormalt at oljen ikke oppnår ideel temperatur selv ved langkjøring. Kjørecomputern viser at oljen i min bil ligger 15-20 grader under normalen på en 1.5 times kjøretur. Nå har jeg riktignok en oljekjøler på min. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Riktig olje er viktig på disse bilene, du bør nok få byttet oljefilter og olje. også kjøp en liter olje ekstra til å ha bilen din. Oljefilteret bør også verre org til bilen. Hvilken olje du skal ha. går litt an på hvilken årsmodell bilen din er. Du kan fint bytte oljefilter olje selv. Og kjøpe olje en annen plass en møller. På grunn av prisen kan verre litt forskjellig fra dem som selger oljen. Utfør oljeskift med oljen merkeverkstedet bruker, og du vil oppleve det samme på svært mange av disse motorene.Jeg har hatt nærkontakt med en del av de motorene, og ved kjøp har jeg alltid prutet ned skamløst som følge av dette.. Ingen av de har hatt feil. Jake raby klarer jo å lage type 4 motorer, 60talsk teknologi, helt oljetette, så sier dere att nye biler bruker olje?Nei, en motor er ikke helt oljetett, et visst forbruk vil det alltid være selv om det er svært lavt.Men konsernet som har levert de der boblene dine mener altså at en liter pr. 1500km eller så er helt ok. Har vært vitne selv, fattern kjøpte en MassIVe typeIV fra jake raby usa, camper special, kjørte 5000km etter breakin og den bruker ikke noe olje Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Det er ikke unormalt at det kommer litt hvit krem på oljepåfyllingslokket, så lenge oljen på peilepinnen ikke er hvit. Det som trolig har skjedd er at du har småkjørt bilen mye, og aldri gitt bilen en sjanse til å fordampe vannet ut av oljen. Småkjør bilen mindre, ta deg en god langtur en gang, og ta en kjapp sjekk av veivhusventilasjonen. Tviler på at det er småkjøring det kommer av, ettersom jeg kjører 3 mil hver vei til og fra jobb daglig. Kjører også langturer på 2-3 timer flere ganger i måneden. Takker uansett for responsen! EDIT: Til informasjon så fant jeg ut at det er Mobil1-olja til Esso jeg fylte på sist. Blir dog å dra innom forhandler og kjøpe meg ett par liter av olja de anbefaler! Da ville jeg kontrollert veivhusventilasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå