Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10-installasjon henger seg veg påloggingsvindu eller pålogging

Anbefalte innlegg

Har mottatt en bærbar maskin fra en slektning der man ikke lenger kommer seg inn i Windows og får brukt datamaskinen. Enten ved innlogging eller like etter så henger maskinen og kommer ikke videre. Tidligere kom man inn og fikk opp et Driver Reviver-vindu, men den hang seg da man kom til dette.

Har laget en "Recovery drive" minnepinne via min Windows 8.1 (har ikke kopiert over noen recovery partisjon fra min PC) for å få startet opp i recovery mode eller hva det nå heter, for å prøve å refreshe windowsinstallasjonen:

image189.png

Etter å ha valgt refresh starter den med oppgaven, men etter et par sekunder får jeg meldingen "there was a problem refreshing your PC."

Er det min Windows 8,1-minnepinne som er problemet, eller tar refresh-funksjonen filer fra harddisken? Hvordan får man eventuelt laget en Windows 10-kompatibel recovery drive når man ikke har Windows 10? Andre ting man bør prøve?

Takker for all hjelp jeg kan få. Slektningen har skoleoppgaver på harddisken som helst ikke skal slettes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør følgende:
1. Last ned Media Creation Tool fra Microsoft (http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209)

2. Kjør programmet, og klikk "Lag Installasjonsmedia til en annen PC" og IKKE "Oppgrader denne pcen nå".

3. Velg disken du vil legge installasjonsfilene på (MERK: Dette vil formatere hele disken, og fjerne alt som er på den. Dette oppdaget jeg på den harde måten, da jeg med et uhell la filene på en minnepenn med en haug av viktige skoledokumenter.)

4. La programmet laste ned installasjonsmediet til minnepennen. (MERK: Du må sikkert velge hvilken versjon av Windows 10 som skal lastes ned. Her bør du velge akkurat den versjonen av Windows 10 som er på denne laptopen. (Home eller Pro). Dette står sikkert på undersiden av PCen dersom den kom preinstallert med Windows 10.)

5. Boot laptopen fra denne minnepennen, og trykk reparer nede i venstre hjørne, og klikk feilsøk disken / reparer disken, og la den jobbe som den skal. Følg evt. instrukser som blir gitt på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...