Gå til innhold

Hvordan endre innholdet i en Dell Laptop


Mimou

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte nylig en Dell Inspiron 5000 Series etter at min 3-år gamle forrige Dell begynte å slite litt, men gjorde visst en dårlig jobb med forarbeidet på spesifikasjonene.

 

Blant annet kom den med en 1TB HDD harddisk, mens jeg var vant til SSD fra min forrige PC. Noe som medfører at jeg nå må vente i minutter for å starte PCen, samt lange tider for å åpen hvert program. Jeg kjøpte også en i5-prosessor, kontra en i7-prosessor på forrige. Jeg trodde vel utviklinga hadde kommet så langt på 3 år at en nåtidig i5 fremdeles ville være bedre enn en gammel i7, men der tok jeg feil.

 

Først og fremst ønsker jeg bare å få tilbake OS på en SSD-harddisk, slik at jeg kan ha rask responstid og effektiv arbeidstid igjen.

 

Jeg vurderte å kjøpe en ekstern Samsung SSD-disk, men skjønner at det er vanskelig å kjøre hele OS på disse.

 

Så spørsmålet er egentlig om jeg kan endre innmaten på min nåværende Dell Inspiron, og sette inn en SSD, og ev. en bedre prosessor. Ev. noen butikker i Oslo-området som tar slike oppdrag?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens digitalimpuls?

 

http://laptopmedia.com/highlights/inside-dell-inspiron-5551-15-5000-disassembly-internal-photos-and-upgrade-options/

 

service-cover.jpg?resize=460%2C259

Ser ikke ut som det særlig vanskelig å bytte til SSD disk, problemet er nok cpu, da en del cpuer er loddet til hovedkortet særlig de som slutter på U (i5 5200U\i5 6200U) så de får du nok ikke oppgradert. En del må du oppgradere bios på og bytte kjølepasta ikke vanskelig, men viktig å passe på tempraturene og viften er koblet til. Har selv oppgradert cpu på Asus V1V det koster ikke mye da cpuen ble kjøpt på ebay for noen hundre lapper, så i ditt tilfelle bør du mulighens bytte laptop om SSD disk oppgradering ikke hjelper nok. Kanskje mere ram hjelper hvis du har under 8 GB.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Absolutt. Ekstern disk kobles til med en USB kabel. Det gir ikke på langt nær samme ytelse som en SATA tilkobling.

Har man usb 3.0 kan man få opp mot 400 MB\s mot Sata 600 som kan gi 550 MB\S det er ikke så ille.

Har man bare usb 2 får man maks 30 MB\S.

 

 

Men er det slik at det er så vanskelig å kjøre et Windows OS over en ekstern SSD-disk, at jeg heller burde åpne laptopen, miste garantien, og forsøke å sette inn en internt?

Det er ikke så vanskelig pass på du ikke mister skuene, eller gi maskinen støt ved å ta på noe annet metall først.

 

Normalsett skal det litt til før en SSD eller sataport gå i stykker, værste hvis maskinen ikke støtter AHCI\Sata 600 da blir SSD en del tregere etterhvert, samsung har vel programvare du kan klone SSD disken på de andre produsentene risker du i verstefall å kjøpe http://www.partition-tool.com/professional.htm for å klone harddisken til SSD,

Lenke til kommentar

 

Absolutt. Ekstern disk kobles til med en USB kabel. Det gir ikke på langt nær samme ytelse som en SATA tilkobling.

Har man usb 3.0 kan man få opp mot 400 MB\s mot Sata 600 som kan gi 550 MB\S det er ikke så ille.

Har man bare usb 2 får man maks 30 MB\S.

 

 

Ja, det er det jeg også har hørt. At med USB 3.0 mister man ikke så mye i forhold til SATA.

 

Det større problemet jeg har hørt om, er at Windows ikke vil la seg installere til en ekstern disk.

Lenke til kommentar

Har man usb 3.0 kan man få opp mot 400 MB\s mot Sata 600 som kan gi 550 MB\S det er ikke så ille.

Nei. USB gir aldri 400 MB/s på en disk, det er bare en teoretisk max hastighet. Denne er dessuten bare en del av det som bestemmer ytelsen. USB er ikke designet for å brukes til lagring, slik SATA er.

USB3 vil typisk gi 60 - 70 MB/s på en disk. 

Lenke til kommentar

 

Har man usb 3.0 kan man få opp mot 400 MB\s mot Sata 600 som kan gi 550 MB\S det er ikke så ille.

Nei. USB gir aldri 400 MB/s på en disk, det er bare en teoretisk max hastighet. Denne er dessuten bare en del av det som bestemmer ytelsen. USB er ikke designet for å brukes til lagring, slik SATA er.

USB3 vil typisk gi 60 - 70 MB/s på en disk. 

 

Da sitter du på eldre usb kontroller eller eldre hovedkort, har selv prøvd usb 3.1 til sata adapter og det gir nesten SSD ytelse, problemet er de ferreste hovedkort støtter boot og AHCI gjennom usb controlleren.

 

Selv prøvd dette med sony vaio ivy bridge laptop og nyere hovedkort.

Med: http://www.ebay.com/itm/USB-3-1-to-7-15P-SATA-3-0-III-Adapter-Card-Cable-12V-DC-Jack-For-3-5-HDD-SSD-/181716730403?hash=item2a4f294223:g:mn0AAOSwPgxVLOY0

 

Nå har jeg ikke tester veldig mye overføring så kan være en del usb kort ikke klarer å gi optimalt ytelse ved mye overføring.

Er enig sata 600 er bedre en usb 3.0 men trenger ikke å være så veldig stor forskjell, er vel mest forskjell på programstøtte, da muligens en del windows programmer ikke klarer å gi full hastighet på filkopiering særlig windows men det problemet har eksitert fra XP til windows 10.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...