Pensarando Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Hei! Har stående en gammel dekstop med en Core 2 Quad, integrert grafikk, én ssd og én hdd. Tenker å bruke den som server for diverse filer og forholdsvis lite ressurskrevende greier. Til noe sånt kan jeg vel klare meg med selv de laveste strømforsyningene? Altså 400-499 W? Selv om jeg evt. oppgraderer prosessor og hovedkort, så kommer jeg vel aldri til å trenge noe kraftigere? Men jeg vil ha en så lydløs som mulig strømforsyning, det er hele poenget. Strømforsyningen jeg har i dag sviver konstant og lager en del lyd, men jeg vil aller helst ha en helt lydløs maskin. Kan jeg likevel kjøpe en hvilken som helst 400W strømforsyning som er oppgitt å være stille? F.eks. denne https://www.komplett.no/product/847389/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-vs450-450w-psu Eller må jeg opp i størrelse og pris for å være sånn nogen lunde sikker på at den ikke lager støy? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Nei. Det fins mye bullshit når strømforsyninger blir beskrevet som stille av produsenten. Finn aktuelle strømforsyninger, slå opp tester der det måles. Eventuelt hopp rett på litt dyrere godsaker. Sats på "rett" størrelse, av høy kvalitet - med høy 80+-kategori. 80+ gold bør være et minimum. Husk at desto høyere 80+-kategori, desto mer effektiv er den, spesielt på tomgang, og høyere effektivitet betyr mindre varme / støy. Jeg ville ikke vært i tvil om jeg skulle valgt strømforsyning til sånn bruk, med den maskinen du nevner - jeg hadde hoppet rett på denne: https://www.dustinhome.no/product/5010655142/g-series-360?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare - Selv om du fint kunne klart deg med endra mindre effekt, så er det ikke vits i å gå lenger ned, fordi da blir utvalget elendig. C2Q er dessverre også litt for strømkrevende til at det er aktuelt med en passiv og billig picopsu. (Har en tilsvarende 80+ gold Seasonic på 380W i serveren her. Meget stillegående, og man vet jo akkurat hva man får med Seasonic.) Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Tusen takk for anbefalingen! Var jo heldigvis ikke det dyreste heller det du anbefalte Jeg har ikke peiling selv, og har lagt merke til at prisene gjerne går godt over 1000 spenn på de fleste i Kompletts sortiment, men denne var jo godt under det Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 C2Q er dessverre også litt for strømkrevende til at det er aktuelt med en passiv og billig picopsu. Sikker? Maskina trekker neppe over 150 watt selv på maks last. Og hvor lenge går den på maks? Sikkert skjeldent. 105 w + 20 w + 7 w = 132 w https://www.dustinhome.no/product/5010660191/nano150?ssel=false&LGWCODE=5010660191;91289;5443&utm_source=&utm_term=5010660191&utm_medium=&utm_campaign=&gclid=CIrvzbKsrsoCFcLDcgodYKUA_A Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) For under tusenlappen: https://www.proshop.no/Stroemforsyning-og-UPS/SuperNOVA-550-G2-550W-PSU/2516671?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Vifta vil nok ikke spinne opp med den lasten som er å forvente på maskina. Dvs. Lydløs. Og topp kvalitet, ikke minst. Seasonic er gode de og, men deres billig-serie "G" imponerer ikke voldsomt. Men skiffer vel heller ikke. De er tross alt ganske så billige. Endret 16. januar 2016 av Andrull Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Vifta vil nok ikke spinne opp med den lasten som er å forvente på maskina. Dvs. Lydløs. Tror du den andre forsyningen (Seasonic) kommer til å spinne opp? Er jo litt penger å spare på å velge den. På hvilke andre måter kan jeg bli skuffet av en strømforsyning egentlig? Nok strøm til at maskinen klarer å kjøre, nok kvalitet til at jeg ikke kommer hjem til et nedbrent hus en dag, og stillegående (aller helst lydløs), er de eneste kvalitetsmålene jeg kommer på at jeg har på en strømforsyning. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 På hvilke andre måter kan jeg bli skuffet av en strømforsyning egentlig?F.eks. om du kjøper Seasonic sin vifteløse og oppdager at den summer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Har 500 watt OCZ på en i5K i bittelite kabinett og PCn er 100% lydløs, hører ikke viften på CPU en gang (vannkjølt) Vifte på blokka er eneste vifte som går hele tiden (blåser inn) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 https://www.dustinhome.no/product/5010789751/platinum-series-400-fanless Lydløs og deilig Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Like lydløs med en langt rimeligerr sak som ikke spinner opp vifa. Å betaler mer for mindre ser jeg ikke poenget med. Å ha en vifte for å få ut mer effekt er jo ikke negativt, kun positivt. For all del, må gjerne gå for den PSUe Ikke dårlig. Men om pris betyr noe så er den deluxe overpriset. Endret 17. januar 2016 av Andrull Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 AX1500I. Spinner kun opp når maskinen trekker rundt 5-600 watt ellerno. Funker fett (men er kanskje litt dyr^^) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Litt dyr Nei steidyr er den psu-en. Men ts: alle med 80 plus platinium er stille, men koster litt mer. Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Takk for mange svar!Kommer nok til å gå for PSUen som Jann - Ove postet i første svar pga. prisen. Får heller sende den inn på angrerett om den ikke er så stille som forventet.Å gå langt over tusenlappen for en strømforsyning virker veldig waste i forhold til mine krav. Men takk for stort engasjement Jeg har i alle fall lært litt! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) Vifta vil nok ikke spinne opp med den lasten som er å forvente på maskina. Dvs. Lydløs. Tror du den andre forsyningen (Seasonic) kommer til å spinne opp? Er jo litt penger å spare på å velge den. På hvilke andre måter kan jeg bli skuffet av en strømforsyning egentlig? Nok strøm til at maskinen klarer å kjøre, nok kvalitet til at jeg ikke kommer hjem til et nedbrent hus en dag, og stillegående (aller helst lydløs), er de eneste kvalitetsmålene jeg kommer på at jeg har på en strømforsyning. Det er jo ganske vanlig av hva folk tror de har av kvalitetsmål. Men lista er egentlig lang som et vondt år. En dårlig PSU kan fungere fint en stund, og så skape mange merkelige problemer som forårsaker mye frustrasjon hvor man ikke finner feilen. Det kan være tilfeldige blåskjermer/heng av maskinen, det kan slite og ødelegge komponenter, gi oppstartvansker og generelt gi feil på komponenter og andre ting i tilsynelatende tilfeldige hendelser. Er man uheldig så har den få beskyttelser mot kortslutninger, overspenning, underspenning og annet tull på strømnettet eller rett og slett feil fra brukeren sin side. Grunnen til at det er slik, er at PSUen står for den viktigste oppgaven i en PC. Den skal filtrere strømmen som kommer inn, og deretter påse at spenningen holder seg helt stabil, tross kjappe endringer i last. Og er siste beskyttelseledd mellom ekstremt følsomme kretser og et hissig og noe uforutsigbart strømnett. Mer spesifikk terminologi, så må en strømforsyning gjør det tilfredsstillende i følgende grener: - Transient ved start. Raskt og korrekt spenning ved oppstart, ellers vil ikke maskinen klare å boote. - Transientanalyse under bruk. Hente seg raskt inn ved store endringer i last. Spenning må ikke falle for lavt. - Lav ripple i alle spenningsrailer. Dvs. lite støy. For mye støy, og komponentene slites mer, og vil raskere kunne bli ustabile. Rett og slett større sannsynlighet at en komponent ikke kan lese bitsignalet om signalene drukner i støy. - Korrekte spennignsverdier som holder seg tett opp til sine respektive rails. Dvs. -5V, 5V, 3,3V, 12V, -12V. Går spenningen for høyt risikerer du at resten av maskinen ikke kan kompensere, og vil kunne bli ødelagt eller bare midlertidig ustabilt. GÅr spenningen for lavt så er det like ille, for strømstyringskretser på HK og skjermkort vil kompensere med høyere strømgjennomgang, og vil på et tidspunkt ikke takle mer. Raske endringer i last vil da følgelig også produsere mye støy, og gjøre maskinen ustabil. - God filtrering ut mot strømnettet. En PSU har krav om å ikke støye for mye ut mot strømnettet, men det er absolutt forskjeller. - Startstrøm. Du ønsker en som ikke belaster strømnettet veldig i oppstartsøyeblikket. Annet enn at det kan ta en sikring, så kan det bli problemer om man ønsker å benytte UPS. - Oppholdstid. Hvor lang tid PSUen kan holde maskinen oppe å gå i et tilfelle av tap av strøm. Da snakker vi ikke om sekunder, men hvor mange millisekunder en PC klarer å holde seg gående. For joda, det er nå slik at det kan være mikroskopiske strømtap og feil i strømnettet som gjør at dette har noe å si. Bruker du UPS så er det mulig denne må få tid å koble inn, og da må PSUen takle å miste strømmen en liten periode. ATX-spesifikasjonen anbefaler minst 16 millisekunder, men her er det SVÆRT mange som jukser. - Holdbarhet. De fleste punktene kan endre seg i løpet av levetiden til en PSU, og en som er tilsynelatende god kan eldres raskere eller saktere etter hva slags kvalitet komponentvalget inne i PSUen er. Og hvordan designet er. En dårlig PSU kan bli så dårlig at den brenner ned huset etter et par år. Men det blir en ekstremhet som hører til sjeldenhetene. Men det betyr ikke at den kan irritere vettet av deg. Og da snakker jeg ikke bare om en dårlig vifte som begynner å støye, men som nevnt ustabilitet i PCen. - Varmeproduksjon og effektivitet. To sider av samme sak, men økt varme øker aldringen og faren for feil. Men koster også penger i tapt strøm man sløser bort på ingenting. Kun effektivitet er ikke det viktigste av punktene, men at den da har tilsvarende bedre kjøling for å takle dårligere effektivitet er viktig. - Støy (lyd). Kanskje den minst viktige punktet, men er der siden folk ønsker en stillegående maskin. Og følgelig viktig for mange. Det finnes nok garantert flere ting, da dette er det første som slår meg. Ikke at jeg tror du vil ha noe problem med Seasonicen. Men om den er så stillegående som du ønsker vil jo da tiden vise. Endret 18. januar 2016 av Andrull Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Det finnes vel Seasonic X-460 men er usikker på levetiden og den er nesten 3 ganger så dyr som Consair CX serie med samme effekt. Skal du maks ha i3\ i5 cpu, SSD\harddisker og ikke skal overklokke så mye går det nok greit. Men EVGA SuperNOVA NEX750G2 eller EVGA SuperNOVA 1000 P2 skal også være ganske så stillegående ved lav last om du aktiver ECO mode. Men det avhenger av tempraturene i rommet og i maskinen, Eller RM1000i. De burde være ganske så stillegående. Så var jeg deg bør du heller kjøpe en litt for kraftig, særlig om du vil overklokke senere. X-460 mistenker jeg ikke er beregnet på overklokking, så når man begynner å nærme seg 440 watt har jeg liten mistanke det kan gi ustabilitet elller at maskinen\PSUen slår seg av. Husk dårlig vifte (coil whine psu) er typisk problem på billige PSUer, med dårlig kvalitet. Det kan også skje ved overklokking. Endret 19. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå