Nyåret Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Hei. En venn av meg vurderer å klage og i forbindelse har han noen spørsmål. Finnes det noen bøker eller tidligere som viser en god eksempelklage på eksamenskarakter? Eller en liste eller noe lignende med faktorer som det er lurt å nevne. Planlegger å begrunne klagen i forskjellige punkter som ble vektlagt i undervisningen. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Høyere utdanning? I så fall leverer vanligvis bare en klage på hva enn form institusjonen krever på formen "jeg vil ha ny sensur av eksamen", og så sendes eksamen til ny sensor. Aldri vært borti at man selv argumenterer for hvorfor man skal ha høyere. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 På universitetet (i alle fall på mitt) trenger du kun å sende inn et elektronisk skjema med navn, kandidatnummer og fag, så blir klagen behandlet. Du trenger med andre ord ikke gi noen begrunnelse. Det er jo ganske opplagt hvorfor det er slik, kandidatens subjektive oppfatning skal jo ikke ha noe å si for klageresultatet. Når du klager blir det oppnevnt to uavhengige sensorer, hvorav en skal være ekstern, dvs fra en annen undervisningsinstitusjon. De nye sensorene skal ikke ha tilgang til din opprinnelige sensur. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Du bør slå opp i din skoles regelverk hvorvidt begrunnelsen din faktisk legges frem for ny sensor før du vurderer å skrive noen begrunnelse i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Ja det er høyere utdanning Så det som har skjedd er følgende: Det er sansynligvis riktig karakter med de vurderingskriterine som sensor brukte. Men: Sensor brukter plutselig andre vurderingskriterier enn de som har blitt vektlagt i kurset. Jeg har levert inn et par oppgaver i løpet av kurset og der har sensor sine nye vurderingskriterier ikke blitt vektlagt. Med vurderingskriterier så mener jeg hvordan oppgaven bør være disponert, antatt sidelengde de ulike delene i besvarelsen etc. Sagt på en annen måte så fikk jeg plutselig trekk på ting som jeg ikke ante at var galt. Hvis jeg klager nå så risikerer jeg å gå ned. Kurset i seg selv var spennende, og opplegget i kurset var bra. Derfor vurderer jeg å klage med utgangspunkt i at "feil" vurderingskriterier ble brukt. Vil dette være et gyldig argument? Ifølge enkelte så var det endel nye ting i kurset i år, også har ikke sensor nødvendigvis fått meg seg de nye kriteriene. Endret 20. januar 2016 av Nyåret Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Noen her som har innspill på dette? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Slik du fremstiller det nå, så høres det mer ut som en formell feil ved eksamensavviklingen/sensur. Det blir noe annet enn å klage på karakteren, da må du selvsagt kunne begrunne hva du mener har blitt gjort galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå