Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppgraderte fra 50 til 100 mbit fiber, og nå går torrent tregt!

Anbefalte innlegg

Heisann... For noen uker siden så oppgraderte jeg fra telenor 50 til 100 mbit fiber.

Før jeg gjorde det, så låg jeg på mellom 4 og 5 mb/sek nedlastinghastighet i utorrent. 

Etter.... 3-4 mb/sek.... altså gikk farten ned av en eller annen grunn.

Lastet så ned qbittorrent, og der får jeg hastigheter på mellom 9 og 11 mb/sek.... hva i alle dager gjør dette ? Har prøvd å søke og klura med instillinger i utorrent, men ikke søren om jeg får noe mer fart enn før der... Nå funker jo qbittorent ok da, men jeg foretrekker utorrent 2.2.1. har lyst å fortsette med den, men er jo ikke noe vits å betale med for fiber, når man ikke får mer hastighet der. Så da er jo valget bare qbittorrent. Problemet der er at mange nedlastinger står på "Stalled", og slik står dem.. Åpner jeg samme torrent fila i utorrent, så begynner den å laste ned med det samme. SÅ noe er galt i begge programmene.

Alt står på default i instillingene på begge programmene.

Noen som har noe ide ??

Mvh

Al Bester

Endret av albester
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring kommer helt ann på torrenten da/seeds... noen ganger når den 10 mb's andre ganger er den på 0,2 mbs...^^

Joda, men det er jo merkelig at samme torrenten går med dobbel+ fart i en annen klient enn utorrent. Og dette skjer jo på _alle_ torrenter ikke bare en. 

Lenke til kommentar

Etter min erfaring kommer helt ann på torrenten da/seeds... noen ganger når den 10 mb's andre ganger er den på 0,2 mbs...^^

Dette kan testes ved å legge til masse torrents, da vil du kunne makse nedlastingsgrensen ganske greit.

TS; Har du sammenlignet hvilke hastigheter du får via andre nedlastinger? Steam feks?

Lenke til kommentar

Dette kan testes ved å legge til masse torrents, da vil du kunne makse nedlastingsgrensen ganske greit.

TS; Har du sammenlignet hvilke hastigheter du får via andre nedlastinger? Steam feks?

Har testet med mange torrenter ja, får maks 4-5 mb/sek totalt i utorrent, i qbittorrent får jeg maks 9-11... Dette er på kablet nettverk da. På andre nedlastinger, og på nettfart.no får jeg full fart.. på nettfart.no ligger jeg på 98 mbit både ogg og ned. Har tatt tiden på å laste ned 1gb iso fil via web, og rekna ut at farten låg på rundt 10 mb(sek der... så det er kun utorrent problemet ligger i virker det som. Det jeg syns er merkelig er at det ikke er gjort noe endringer på nettverket mitt eller pcene mine, kun at telenor endra fra 50 til 100 mbit på linja mi. og som sagt kun i utorrent at jeg merker noe er galt, alle andre plasser / programmer går det på full fart.

Lenke til kommentar

Du må øke antallet tillatte tilkoblinger i utorrent. Den er på default hvis du bruker standard innstillinger. Flere seeders gir høyere hastighet.

Er klar over det ja. Men som sagt så er det jeg reagerer på at hastigheten gikk ned etter å fått dobbla fiberfarten min. Om nedlastingshastigheten hadde vært den samme etterpå, så hadde jeg nok trodd det var noen innstillinger i utorrent, men når totalhastigheten i utorrent gikk ned fra 5-6 til4-5 etter oppgradering av fiberen, reagerte jeg. 

Lenke til kommentar

Du må øke antallet tillatte tilkoblinger i utorrent. Den er på default hvis du bruker standard innstillinger. Flere seeders gir høyere hastighet.

Er klar over det ja. Men som sagt så er det jeg reagerer på at hastigheten gikk ned etter å fått dobbla fiberfarten min. Om nedlastingshastigheten hadde vært den samme etterpå, så hadde jeg nok trodd det var noen innstillinger i utorrent, men når totalhastigheten i utorrent gikk ned fra 5-6 til4-5 etter oppgradering av fiberen, reagerte jeg.

Økt hastighet betyr endring i en switch så det er mulig flere i nabolaget er på den høye hastigheten mens du var nesten alene på den litt lavere. Du har kanskje nådd grensen for hva selskapet klarer å levere.

Har du testen linjen din med noe annet enn torrent programmer?

En speed test vil gi deg svar på om det er hardware eller software relatert. Husk at utorrent ikke er laget for slike hastigheter. Det er egentlig laget for dele mye informasjon over gamle trege linjer på en effektiv måte.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Har testet med mange torrenter ja, får maks 4-5 mb/sek totalt i utorrent, i qbittorrent får jeg maks 9-11... Dette er på kablet nettverk da. På andre nedlastinger, og på nettfart.no får jeg full fart.. på nettfart.no ligger jeg på 98 mbit både ogg og ned. Har tatt tiden på å laste ned 1gb iso fil via web, og rekna ut at farten låg på rundt 10 mb(sek der... så det er kun utorrent problemet ligger i virker det som. Det jeg syns er merkelig er at det ikke er gjort noe endringer på nettverket mitt eller pcene mine, kun at telenor endra fra 50 til 100 mbit på linja mi. og som sagt kun i utorrent at jeg merker noe er galt, alle andre plasser / programmer går det på full fart.

Får du 9-11MB/s så er det helt kurant hastighet for regner du med trafikken generelt på nettet, og hvilken torrent du laster ned fungerer nettet også på torrent :). Ingen som er garantert 100Mbps 24/7 på et privat abb,bedrift derimot har andre krav og priser

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Du får den hastigheten du skal ha i alle andre målinger utenom utorrent og problemet ditt ligger der, som du allerede har kommet frem til selv. Det har ingenting med nabolaget ditt å gjøre.

Det jeg tenker TS ville frem til her var om Telenor aktivt strupet Torrent trafikk.

Lenke til kommentar

Du får den hastigheten du skal ha i alle andre målinger utenom utorrent og problemet ditt ligger der, som du allerede har kommet frem til selv. Det har ingenting med nabolaget ditt å gjøre.

Det jeg tenker TS ville frem til her var om Telenor aktivt strupet Torrent trafikk.

Han får nå full fres på torrent trafikken, bare ikke med utorrent?

Lenke til kommentar

Han får nå full fres på torrent trafikken, bare ikke med utorrent?

Spørs vel på hvilken port osv det kjører, men tviler på at det ligger noen sperring der.

Lenke til kommentar

Har nok ikke noe med nabolaget å gjøre nei, er vel bare meg som henter ned store datamengder i nabolaget, de andre surfter :) Og som du sier så får jeg jo full fart i alle andre program og klienter utenom utorrent. Skulle nesten tro det er noe begrensiger i selve utorrent. Men da igjen er det merkelig at totalfarten i utorrent også er lavere  nå enn den var på 50mbit

Lenke til kommentar

Får du 9-11MB/s så er det helt kurant hastighet for regner du med trafikken generelt på nettet, og hvilken torrent du laster ned fungerer nettet også på torrent :). Ingen som er garantert 100Mbps 24/7 på et privat abb,bedrift derimot har andre krav og priser

Venter heller ikke at jeg skal få 100mbit konstant, men problemet mitt er jo at det er kun utorrent som sliter, ikke andre klienter, der får jeg jo høyere fart

Lenke til kommentar

Tips: Bytt torrentklient. I 2015 ble de fersket i å installere "bitcoin"-miner på maskinene til de som oppdaterte klienten. Ikke støtt den type dritt.

Det er defor jeg ikke bruker noe nyere enn utorrent 2.2.1 som kom ut før dette "dritet" kom

• Liker 1
Lenke til kommentar

Test en VPN tjeneste og se om det er forskjell på hastigheten i uTorrent, avhengig av om du er koblet på VPN eller ikke.

Har prøvd med VPN også ja, samme der også. Så det er kun utorrent som sliter. Kan jo alltid skifte klient, dvs har jo det, bruker qbittorent og den funker helt fint, bortsett fra det kommer "stalled" på ein del torrenter av og til, og den nekter å laste ned, åpner jeg samme torrentfila/ene i utorrent starter de med en gang, men da med halve farten av hva jeg får i qbittorrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...