Salvesen. Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 skal du leie ut bolig uten å bo der selv la oss si at du får 12000 kr per måned i husleie inntekter - minus eventuelle felleskostnader -minus strøm - minus internett - minus tv - renter ( avdrag blir ikke trekt fra) summen du sitter igjen med da skal du betale skatt av Takk for svar. Er du sikker på dette? Da blir det jo ikke store summen å betale skatt av, så det er levbart. Hva om strøm og tv er inkludert i felleskostnadene? Regner med at det kun blir felleskostnadene og rentene man kan trekke fra da? er sikker på dette, har fylt ut et par skjemaer til skatteetaten ved utleie av bolig hvis strøm og tv er inkl i felleskostnader så trekker man fra felleskostnader + renter+ eventuell forsikring Hvor har du fått at renter skal trekkes i fra? Dette har jeg aldri sett, og har nettopp vært med på en diskusjon om en som ikke hadde skattet av utleie på 5 år her inne. Kom aldri frem at renter kan trekkes i fra. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Hvor har du fått at renter skal trekkes i fra? Dette har jeg aldri sett, og har nettopp vært med på en diskusjon om en som ikke hadde skattet av utleie på 5 år her inne. Kom aldri frem at renter kan trekkes i fra. renter skal alltids trekkes fra om man har lån på eiendommen som leies ut. renter blir uansett trekt via skatteetaten Endret 17. januar 2016 av TheGaame Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Hvor har du fått at renter skal trekkes i fra? Dette har jeg aldri sett, og har nettopp vært med på en diskusjon om en som ikke hadde skattet av utleie på 5 år her inne. Kom aldri frem at renter kan trekkes i fra. renter skal alltids trekkes fra om man har lån på eiendommen som leies ut. renter blir uansett trekt via skatteetaten Jeg er ganske sikker på at man ikke skal trekke i fra renter, man får jo allerede fradrag for renter på lønnen. at man da skal få fradrag igjen ved utleie er jo ganske rart. Jeg ville absolutt sjekket dette opp, evt ventet på noen med juss erfaring dukke opp i denne tråden Liste over fradrag: http://www.skatt.no/2015/01/12/kutt-skatt-pa-leieinntekter/ Endret 17. januar 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
olebrum123 Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 Hvor har du fått at renter skal trekkes i fra? Dette har jeg aldri sett, og har nettopp vært med på en diskusjon om en som ikke hadde skattet av utleie på 5 år her inne. Kom aldri frem at renter kan trekkes i fra. renter skal alltids trekkes fra om man har lån på eiendommen som leies ut. renter blir uansett trekt via skatteetaten Jeg er ganske sikker på at man ikke skal trekke i fra renter, man får jo allerede fradrag for renter på lønnen. at man da skal få fradrag igjen ved utleie er jo ganske rart. Jeg ville absolutt sjekket dette opp, evt ventet på noen med juss erfaring dukke opp i denne tråden Liste over fradrag: http://www.skatt.no/2015/01/12/kutt-skatt-pa-leieinntekter/ Dette høres logisk ut. Men i og med at man får fradrag på rentene, vil det vel gå opp i opp. Så det har vel ikke så mye å si hvor man regner inn dette fradraget. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) NVM Endret 18. januar 2016 av Dapp47 Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Herregud så mye folk som synser og skriver uten å ha peiling.. Slutt og skriv ned ting som ikke stemmer! Du får IKKE skrive av renter på boliglån som følger utleieleilighet, hvor i all verden har dere det fra? Du får godskrevet 27% av renteutgiftene dine, noe som forøvrig gjelder alle lån du har. Videre skal du skatte 27% (mulig det ble justert i 2016) Videre skal du skatte 27% (mulig det også ble justert i 2016) på inntekt fra utleiebolig og der får du kun trekke i fra utgifter som følger boligen. F.eks kommunale avgifter, felles utgifter, forsikring, og utlegg du har hatt med annonsering. Tv og internett hvis dette er inkludert i leien. IKKE RENTENE PÅ BOLIGLÅNET... Leier du ut møblert kan du også skrive av 15% av verdien på brutto leieinntekt på lik linje med det andre som er nevnt. Slutt og syns, står klart og tydelig her http://www.skatt.no/2015/04/26/hvilke-fradrag-kan-du-fa-ved-boligutleie/ eller på skatteetaten sine hjemmesider.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Uhm. Du får ikke godskrevet 27% av det du betaler i rente på boliglånet... men du får godskrevet 27% av renteutgiftene på boliglånet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Alle her er enige i at man får skattefradrag for rentene, "krangelen" handler om de skal regnes med som utgifter i utleie-regnskapet/skjemaet eller ikke, og rett svar der er "ikke". Renteutgiftene blir ført opp på selvangivelsen helt automatisk. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Har ikke skattesatsen nå blitt 25% ? Lenke til kommentar
olebrum123 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Alle her er enige i at man får skattefradrag for rentene, "krangelen" handler om de skal regnes med som utgifter i utleie-regnskapet/skjemaet eller ikke, og rett svar der er "ikke". Renteutgiftene blir ført opp på selvangivelsen helt automatisk. Jeg vurderer å studere i utlandet, og kommer da kun til å leve på lånekassen. Vet du hvordan dette blir dersom man ikke har inntekt? Da vil man jo ikke få skattefradraget på renteutgiftene, siden man ikke betaler skatt. Vil man få noen andre "fordeler"? Dersom jeg skal jobbe blir det kun i ferier, og da vil jeg nok være under frikortgrensa uansett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Den som ikke har inntekt får et skattemessig underskudd. Dette underskuddet kan fremføres til senere år, jf. skatteloven § 6-3. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå