Gå til innhold

Skatt på utleie av leilighet

olebrum123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student, og vurderer å kjøpe meg leilighet for å leie ut mens jeg studerer. Med et lån på ca. 2,2 mill, vil utgiftene være på ca 10 K i måneden, med renter og avdrag.

Si at leiligheten kan leies ut for 12 000 i måneden, hvor mye vil dette dekke mine utgifter til banken?

Er det slik at jeg må ut med et par tusen i måneden for at det skal gå rundt, eller kan jeg lene meg tilbake og la ting betale seg selv?

En annen ting, er det noe jeg må tenke på i forhold til borettslagsleiligheter? Jeg vet regelen er at man må bo der i ett år før man kan leie ut, men har også hørt at det er unntak ved studier. Stemmer dette, eller må jeg kun se på selveierleiligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hvor mye du må skatte for utleie av bolig. Tror det er 28%.

Du kan trekke fra 28% på rentene (ikke avdragene) på lånet i alle fall.

Om du kan leie ut borettslagsleilighet avhenger av hva som står i vedtektene til borettslaget.

Normalt ligger disse tilgjengelig som vedlegg til prospekt osv., så det er bare å ta en titt i dem.

Det er vel en fingerregel at de fleste (i alle fall de som er tilknyttet boligbyggelag) krever at du har bodd i leiligheten i 1 av de 3 siste årene. Altså kan du leie ut 2 år om gangen, for så å bo der selv 1 år.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Noen som kan se på regnestykket for meg?

Si at renter og avdrag kommer på 10 K i måneden, og fellesutgifter på 2000 kr. Det blir da 12 K til sammen i utgifter.

Med en leieinntekt på 12 K, og skatt på 28 % sitter jeg da igjen med ca. 8640 kr. Vil det si at jeg da må betale 3360 kr hver måned selv da, for å dekke utgiftene på lånet og fellesutgiftene?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Noen som kan se på regnestykket for meg?

Si at renter og avdrag kommer på 10 K i måneden, og fellesutgifter på 2000 kr. Det blir da 12 K til sammen i utgifter.

Med en leieinntekt på 12 K, og skatt på 28 % sitter jeg da igjen med ca. 8640 kr. Vil det si at jeg da må betale 3360 kr hver måned selv da, for å dekke utgiftene på lånet og fellesutgiftene?

Ja om ikke noen andre ønsker å betale for deg så blir du nok nødt til det. Pluss evt ting som skulle oppstå ift vedlikehold, så er det tv, internett og strøm om du velger å ha dette inkludert i leien osv. 

Lenke til kommentar

Du må også regne inn forsikring. Det blir vel 750-1000 i måneden (ring rundt å få tilbud av ulike selskaper!). Og så skal det betales for vann. Kommunale avgifter. 

Strøm, TV og internett er også en utgift. De to siste er ofte inkludert i leia, det er forsåvidt enklest å gjøre det sånn, hvis du er av typen som får ting gjort.

Det kan også være greit å se over om det er tiltak du kan ta for å spare strøm (varmelekasje, ineffektiv oppvarming etc.). Husk at leieboere ikke akkurat sparer på strømmen om det er inkludert i leia.

Du må også regne med uforutsette utgifter. Og spar opp en buffer! Alltid prioriter å vedlikeholde bufferen. Jeg ville holdt denne bufferen til minimum 10 000, helst det dobbelte. Det kan ta tid å spare opp, men det er fornuftig og kan redde deg i en uheldig situasjon. Kanskje er det noe i leiligheten som absolutt bør, men ikke må fikses. Da er det greit å ha oppsparte midler (husk å hold bufferen full så fort du klarer).

Du må også tenke på at leieboere ikke vokser på trær. Du vil kanskje ikke alltid finne en leieboer. Kanskje har du en del konkurranse og må presse ned prisen.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Men hvis man leier ut møbler/delevis møblert så er det vell bare 15% mann må skatte?

Nei, du kan kreve fradrag på brutto leieinntekt på opp til 15%, men det kommer an på møbler osv.

Det vil si at om du får maksfradrag blir brutto delen 12 000 * 0,85 = 10200, skatt=> 10200 * 0,27 = 2754

• Liker 1
Lenke til kommentar

@AdNauseam: Forsikringskostnadene er helt bak mål, da disse for leiligheter er innebakt i fellesutgiftene (unntaket er innboforsikring). For leilighetsbygg er det nemlig alltid hele bygget som må forsikres - ikke den enkelte leilighet.

Om det var en enebolig, leilighet (bolig) i rekkehus eller del av vertikaldelt tomannsbolig (ca 100 kvm) så vil månedlig forsikring være ca 250 kr pr mnd. Innboforsikring med forsikringssum 1 mill kr vil være ca 150 kr i måneden. For alle andre boligtyper må bygget som helhet forsikres.

Kommunale avgifter er som oftest også innbakt i fellesutgifter - samme kan utgifter til oppvarming være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved en utleie på 12k per måned av borettslagsleilighet vil skattepliktig inntekt i praksis være 12k minus felleskostnader (merk at fellesavdrag må trekkes ut av felleskostnadene). Rentefradraget fra boliglånet kommer til fradrag generelt i selvangivelsen, og kommer derfor ikke til fradrag i leieinntekten. Strøm og internett kan trekkes fra. 

Det gis ofte et 15 % sjablonmessig fradrag for den som leier ut egen bolig møblert. Dette fradraget brukes ikke på dedikerte utleieboliger, der er det aktivering og saldoavskrivning som gjelder. 

Borettslagsleiligheter kan som hovedregel ikke leies ut. Den som har bodd der i ett av de to siste år kan leie ut i inntil tre år. Den som er midlertidig fraværende som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste eller lignende tungtveiende grunner kan leie ut boligen så lenge fraværet varer. Anskaffelse av bolig for utleieformål omfattes ikke av disse unntakene; du må ha til hensikt å bosette deg i boligen selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får vel også skattefradrag på 28% av rentene, som jeg nevnte tidligere. 

Så da ender du vel opp på ca. -2000 kr per mnd i det prosjektet ditt gitt dagens rentesatser.

Litt usikker på om en får dette om en ikke er i arbeid?

Du kan ikke få skattefradrag uten at du betaler skatt, nei, men så vidt jeg vet kan du nok trekke det fra skatten du skal betale for utleie av bolig.
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens. Er det noen som kan sette opp et ca. regnestykke slik at jeg kan se det litt nærmere?

Jeg er som sagt student og vil komme meg ut på boligmarkedet nå som jeg kan. Begynner å bli usikker på om dette er lønnsomt, eller om jeg burde vente to år til. I teorien tenkte jeg at utgiftene for leiligheten ville balanseres med leieinntekter, slik at dette går av seg selv.

Om jeg nå må punge ut med et par tusen for at det skal gå rundt, i tillegg til å miste stipend fra lånekassen, blir det jo direkte ulønnsomt å leie ut bolig som student. Jeg ser også at det blir et problem i forhold til borettslagsleiligheter, og å begrense kjøpet til selveier kan bli vanskelig.

Er det noen som har erfaring med å leie ut mens man studerer, som kan si  om det er lønnsomt eller ulønnsomt?

Lenke til kommentar

Du får vel også skattefradrag på 28% av rentene, som jeg nevnte tidligere. 

Så da ender du vel opp på ca. -2000 kr per mnd i det prosjektet ditt gitt dagens rentesatser.

Litt usikker på om en får dette om en ikke er i arbeid?

Du kan ikke få skattefradrag uten at du betaler skatt, nei, men så vidt jeg vet kan du nok trekke det fra skatten du skal betale for utleie av bolig.

Det er akkurat det jeg er usikker på, om en kan trekke det i fra skatt på leien eller om det kun går på personinntekt. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens. Er det noen som kan sette opp et ca. regnestykke slik at jeg kan se det litt nærmere?

Jeg er som sagt student og vil komme meg ut på boligmarkedet nå som jeg kan. Begynner å bli usikker på om dette er lønnsomt, eller om jeg burde vente to år til. I teorien tenkte jeg at utgiftene for leiligheten ville balanseres med leieinntekter, slik at dette går av seg selv.

Om jeg nå må punge ut med et par tusen for at det skal gå rundt, i tillegg til å miste stipend fra lånekassen, blir det jo direkte ulønnsomt å leie ut bolig som student. Jeg ser også at det blir et problem i forhold til borettslagsleiligheter, og å begrense kjøpet til selveier kan bli vanskelig.

Er det noen som har erfaring med å leie ut mens man studerer, som kan si  om det er lønnsomt eller ulønnsomt?

har du 15% egenkapital av eventuell kjøpe sum?

Edit:  det er alltids mer lønnsomt å eie  en bolog og betale ned lån enn å betale husleie.  hvor skal du bo mens du studerer?

før gjekk det ann å ta avdragsfritt lån i opptil 5 år. men nå må en ha minst 30% egenkapital

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

har du 15% egenkapital av eventuell kjøpe sum?

Edit:  det er alltids mer lønnsomt å eie  en bolog og betale ned lån enn å betale husleie.  hvor skal du bo mens du studerer?

før gjekk det ann å ta avdragsfritt lån i opptil 5 år. men nå må en ha minst 30% egenkapital

Ja, jeg har mer enn 15% EK. Har tenkt meg et lån på maks. 2,2 mill, så kostnadene for lånet (med renter og avdrag) blir ca. på 9000 kr med dagens rente. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan regnestykket blir mtp. skatt, fradrag på renter, fellesutgifter osv. Vil jeg gå i null ved å leie ut, evt. hvor mye kan jeg regne med å måtte punge ut fra egen lomme hver måned for å dekke kostnader?

Jeg skal enten bo hjemme hos mor og far, eller leie selv i en annen by. Det avhenger av hvor jeg skal studere. Hvis jeg må leie selv, mister jeg stipendet fordi leieinntektene vil regnes som inntekt. Jeg må vel også ta dette i vurderingen min. Men om jeg bor hjemme får jeg ikke stipend uansett, så da har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har mer enn 15% EK. Har tenkt meg et lån på maks. 2,2 mill, så kostnadene for lånet (med renter og avdrag) blir ca. på 9000 kr med dagens rente. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan regnestykket blir mtp. skatt, fradrag på renter, fellesutgifter osv. Vil jeg gå i null ved å leie ut, evt. hvor mye kan jeg regne med å måtte punge ut fra egen lomme hver måned for å dekke kostnader?

Jeg skal enten bo hjemme hos mor og far, eller leie selv i en annen by. Det avhenger av hvor jeg skal studere. Hvis jeg må leie selv, mister jeg stipendet fordi leieinntektene vil regnes som inntekt. Jeg må vel også ta dette i vurderingen min. Men om jeg bor hjemme får jeg ikke stipend uansett, så da har det ikke noe å si.

skal du leie ut bolig uten å bo der  selv

la oss si at du får 12000 kr per måned i husleie inntekter

- minus eventuelle felleskostnader

-minus strøm

-  minus internett

-  minus tv

-  renter ( avdrag blir ikke trekt fra)

summen du sitter igjen med da skal du betale skatt av

Lenke til kommentar

-minus strøm

-  minus internett

-  minus tv

Takk for svar. Er du sikker på dette? Da blir det jo ikke store summen å betale skatt av, så det er levbart. Hva om strøm og tv er inkludert i felleskostnadene? Regner med at det kun blir felleskostnadene og rentene man kan trekke fra da?

Lenke til kommentar

-minus strøm

-  minus internett

-  minus tv

Takk for svar. Er du sikker på dette? Da blir det jo ikke store summen å betale skatt av, så det er levbart. Hva om strøm og tv er inkludert i felleskostnadene? Regner med at det kun blir felleskostnadene og rentene man kan trekke fra da?

er sikker på dette, har fylt ut  et par skjemaer   til skatteetaten ved utleie av bolig :)

hvis strøm og tv er inkl i felleskostnader så    trekker man fra felleskostnader + renter+ eventuell forsikring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...