Gå til innhold

Skatt på utleie av leilighet

olebrum123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student, og vurderer å kjøpe meg leilighet for å leie ut mens jeg studerer. Med et lån på ca. 2,2 mill, vil utgiftene være på ca 10 K i måneden, med renter og avdrag.

Si at leiligheten kan leies ut for 12 000 i måneden, hvor mye vil dette dekke mine utgifter til banken?

Er det slik at jeg må ut med et par tusen i måneden for at det skal gå rundt, eller kan jeg lene meg tilbake og la ting betale seg selv?

En annen ting, er det noe jeg må tenke på i forhold til borettslagsleiligheter? Jeg vet regelen er at man må bo der i ett år før man kan leie ut, men har også hørt at det er unntak ved studier. Stemmer dette, eller må jeg kun se på selveierleiligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hvor mye du må skatte for utleie av bolig. Tror det er 28%.

Du kan trekke fra 28% på rentene (ikke avdragene) på lånet i alle fall.

Om du kan leie ut borettslagsleilighet avhenger av hva som står i vedtektene til borettslaget.

Normalt ligger disse tilgjengelig som vedlegg til prospekt osv., så det er bare å ta en titt i dem.

Det er vel en fingerregel at de fleste (i alle fall de som er tilknyttet boligbyggelag) krever at du har bodd i leiligheten i 1 av de 3 siste årene. Altså kan du leie ut 2 år om gangen, for så å bo der selv 1 år.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Noen som kan se på regnestykket for meg?

Si at renter og avdrag kommer på 10 K i måneden, og fellesutgifter på 2000 kr. Det blir da 12 K til sammen i utgifter.

Med en leieinntekt på 12 K, og skatt på 28 % sitter jeg da igjen med ca. 8640 kr. Vil det si at jeg da må betale 3360 kr hver måned selv da, for å dekke utgiftene på lånet og fellesutgiftene?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Noen som kan se på regnestykket for meg?

Si at renter og avdrag kommer på 10 K i måneden, og fellesutgifter på 2000 kr. Det blir da 12 K til sammen i utgifter.