Gå til innhold

Hjelp i filter-jungelen?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenkte på å prøve meg med filtre for å for eksempel fotografere sjø og solnedganger m.m. Jeg har fått med meg at det er flere systemer der ute og at Lee er mest populært. Men det er svindyrt og har også problemer med "colorcast" som cokin beskyldes for å ha i rikt monn. 

Jeg har kamera Canon 70d og objektiver der det største er 77mm, et sigma 17-50mm.

Ved Cokin -systemet tipper jeg at Cokin z-pro er det beste, da P-systemet trolig vil gi vinjettering på vidvinkel ut fra hva jeg har lest.? Cokin -filtere sies å ha "magenta-cast" og at det skal være vanskelig å gjøre noe med i lightroom og photoshop.

Lee filtere beskrives ofte som best, men har bluecast som også er litt problematisk, men lettere å fikse i lightroom? Det sies at filterholderen lett faller av og at den slikt sett er dårligere enn Cokin sin , og er mye dyrere i likhet med filterne og stepup rings osv.

Nyere info sier at Hitech Formatt Firecrest er de mest nøytrale nd-filtere der ute, som ikke gir samme problemer som øvrige.. Men har ikke sett disse til salgs i Norge og de er sikkert j.... dyre.

Jeg antar at jeg trenger filterholder, sirkulært polariseringsfilter, et kraftig nd-filter (for foto i daglslys) og et nd-gradfilter. Noen som har en klar formening om hva jeg bør kjøpe og hvorfor i forhold til annet? Jeg er hobby-fotograf og tjener ikke penger på foto, så budsjettet er deretter. Ønsker ikke å brenne av mye penger, men vil heller ikke kjøpe "katta i sekken".

Setter pris på innspill om de ulike systemene, og om enkelte filtere kan benyttes på tvers av systemene? Hvilke erfaringer har dere som har prøvd litt der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv  Hoya Nd 400, 77mm, (ikke gradert) ørlite fargestikk og fungerer mer enn greit nok for min del. Et sett med step-up ringer gjør at jeg også kan bruke det på objektiv med mindre filterstørrelse. De har en nyere serie som visstnok skal være enda bedre mtp fargestikk.

(ligger et brukt på foto.no for 400 nå)

Lenke til kommentar

Takk til dere for svar. Jeg tror jeg må ha filterholder og firkantfiltre, da jeg ser for meg at det både må dempes himmel noe, samt et generelt gråfilter for å få treg lukkertid. Videre må det vel i en del tilfeller også benyttes polafilter samtidig med disse. For å kunne skifte og justere forholdsvis raskt tror jeg firkantfiltre er det enkleste å bruke. Men jeg har aldri brukt filtre og baserer meg kun på hva jeg har lest. Gradert nd-filter i sirkulær form ser jeg kan bli en utfordring da det ikke kan justeres i forhold til horisonten og en lett vil få et "todelt" bilde og vanskeligere å få ønsket komposisjon.

Men bra å høre at det finnes rimelige løsninger som funker ok av de sirkulære med tanke på nd-filter generelt.

Det jeg kanskje hadde sett for meg å kjøpe er et Cokin z-pro sett med graderte nd-filtre og kjøpe et big stopper fra Lee samt et sirkulært polafilter av god kvalitet, men aner ikke hva som kan brukes sammen med en slik filterholder. Går det for eksempel å feste et sirkulært polafilter til objektivet (hvilket?) og så sette på dette filterholderen med et gradert nd-filter og en Big Stopper eller en Firecrest i Cokin-holderen? Vil dette funke? Jeg er helt grønn vedrørende filterbruk så fint om det er mange som kommer med innspill og har sine erfaringer og tanker rundt temaet. Tar gjerne også imot tips om hvor det er best priser på gode filtre og filterutstyr? (inn og utland). Svak krone gjør det vel dyrt uansett, men det er forhåpentligvis noen som har bedre priser enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...