B1ack Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hei Jeg er utleier og har kontrakt med leieboer (tidsbestemt) ut April 2016. 3 mnd oppsigelsestid. Har jeg forstått det riktig at til tross for at det er en tidsbestemt avtale, så må leietaker gi beskjed om evt. oppsigelse 3 mnd før, slik at om det ikke kommer oppsigelse i løpet av januar nå, så vil oppsigelsestiden i praksis gå ut mai 2016 (gitt at oppsigelse kommer i februar?). Jeg har ingenting i mot at vedkommende bor der lenger enn avtalt (avtalen går vel over i tidsubestemt om man bare lar det gå videre utover den tidsbestemte sluttdatoen.). På forhånd takk for evt. innspill. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Tidsbestemt avtale opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Leieboer kan derfor bare flytte uten å si noe. http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-2 Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Stemmer. Det er mao en litt udefinert 3 måneders periode etter avtalens utløpsdato som må forseres før tidsubestemt trer i kraft. Da får jeg høre med leieboern hva som er planen Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Den er da ikke udefinert? Det står ganske klart i loven som det ble lenket til: "Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt." Med andre ord, dersom vedkommende ikke flytter ut ved kontraktens sluttdato, og du ikke gir beskjed om at leietaker må flytte innen tre måneder etter dette, så blir kontrakten tidsubestemt. I ditt tilfelle vil dette si at dersom leietaker ikke flytter ut senest 30. april, og du ikke, innen 31. juli (mai, juni og juli blir 3 mnd), gir skriftlig beskjed om utflytting, så går den over til å bli tidsubestemt fra 1. august. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 (Merk at leietaker må betale avtalt leie også i disse tre månedene. De blir ikke gratis selv om det går tre måneder før den tidsbestemte avtalen blir tidsubestemt.) Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Det var akkurat det siste der som krikkert nevnte som gjorde den litt "udefinert". Men logisk nok at de må betale selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå