Gå til innhold

Er dette for lite lønn? Bør jeg forhandle?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Med din utdannelse og gode karakterer så er du vel der bare en kort periode. Hvorfor stresse? Da har du i alle fall noe inntekt til du får en mer relevant stilling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite og lite. På min jobb har jeg 156 kr time som færdig fagutdannet :S Yay for bilmekanikkere sier jeg bare. >Håper ingen av dere her inne klager på at det er for dyrt å reparere bilen deres :)

Timelønn for deltidsarbeid pleier å være litt høyere enn de som har fastlønn tenker jeg da?

Hvorfor skal det være høyere lønn for deltid?

Aner ikke.. Sånn var det på min jobb på sykehus.. fordi man jobber færre timer totalt..?

Lenke til kommentar

Lite og lite. På min jobb har jeg 156 kr time som færdig fagutdannet :S Yay for bilmekanikkere sier jeg bare. >Håper ingen av dere her inne klager på at det er for dyrt å reparere bilen deres :)

Timelønn for deltidsarbeid pleier å være litt høyere enn de som har fastlønn tenker jeg da?

Aner ikke.. Sånn var det på min jobb på sykehus.. fordi man jobber færre timer totalt..?

Hvis det var slik at deltidsansatte hadde høyere timelønn var det ikke fordi de hadde færre timer.

Det er jo ingen grunn i seg selv... hvis du plutselig jobbet mye mer ville du godtatt at arbeidsgiver senket lønnen din?

Det er jo ingen logikk i det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det var slik at deltidsansatte hadde høyere timelønn var det ikke fordi de hadde færre timer.

Det er jo ingen grunn i seg selv... hvis du plutselig jobbet mye mer ville du godtatt at arbeidsgiver senket lønnen din?

Det var bare min tanke.. fullstilling, fastjobb har andre fordeler som pensjon, forsikring, sykepenger og andre goder. Det har ikke deltidsansatte. Det behøver selvfølgelig ikke å være slik, men slik var det på min arbeidsplass.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Men jeg er vel enig med deg, det er jo lite konkurrerende iforhold til arbeidsmarkedet generelt. 

Ta noe annet da vel? Du dveler veldig her nå.

Som arbeidsgiver ville jeg satt pris på om du spurte om det først, så hadde jeg visst hvor jeg hadde deg.

At du er en som bare skal kreve og kreve og ikke yte noe.

Lenke til kommentar

Det var bare min tanke.. fullstilling, fastjobb har andre fordeler som pensjon, forsikring, sykepenger og andre goder. Det har ikke deltidsansatte. Det behøver selvfølgelig ikke å være slik, men slik var det på min arbeidsplass.

Jo, det har deltidsansatte også... at det var slik på din arbeidsplass er nok en misforståelse fra din side.

Lenke til kommentar

Du kødder nå?? Du er ferdig fagutdannet bilmekaniker? altså du har fagbrev som bilmekaniker?

Og har bare 156,- i timen???

FFF  jeg er også ferdig fagutdannet, og har fagbrev. Riktig nok ikke bilmekaniker men fagbrev innen ett mekanisk fag.

Jeg tar ikke i en skrutrekker for under 200 kr timen. ikke FF... Jobben jeg har nå ligger på ca 220,- timen før tilleggene...  (Ca siden jeg har fastlønn ikke timelønn) Jeg har også + 50% på de 5 første overtid timene, der etter + 100%

Trudde faktisk ikke noen med fagbrev i Norge skrudde for under 200 kr i timen i 2016...

Lenke til kommentar

Har nærmere 200 kr i timen med fagbrev i butikk, og det er etter tariff. 

Lenke til kommentar

Du sier du 'har fått jobben'... men det har du ikke før du skriver under kontrakten.

Begynn å mas om lønn, tariff, og fagforeninger nå, og jobben går til en annen som synes lønnen er helt grei for en ukvalifisert deltidstilling.

Dette er ikke en topplederstilling der man forhandler lønn!

Ta jobben! Jobb der, vis ditt positive smilende vesen, bli kjent med folka der (inkludert sjefene).

Liker de deg og får deg litt 'under huden', så er høyere lønn nærmest garantert etter en tid.  :)

Men kjenner de deg ikke, og obsternasighet blir nok ikke tolerert før har begynt engang...

Lenke til kommentar

Svar at du takker for tilbudet og er veldig interessert i jobben. Si at i din forrige jobb på sykehuset hadde du 160 kr i timen (150 kr pluss et par lønnsoppgjør tilsvarer vel noe sånn), og gjenta kort erfaringen din, at du er veldig fleksibel på arbeidstidene (om du er det da), og si at du hadde håpet på en tilsvarende lønn i denne jobben. Og hvis du hadde fått det tilbudet hadde du takket ja uten betenkningstid.

Denne fremgangsmåten har jeg gitt til andre og de har lykkes begge to. Mest sannsynlig kommer han til å øke litt, eller godta tilbudet ditt. I verste fall takker du ja til 145 kr i timen, og slipper å tenke på om du skulle forhandlet i ettertid. Det er ikke sånn at han sier "nei vet du hva, det kan du bare glemme, ciao!". Selv om det nok er relativt lett å få ansatt en til en slik jobb tar det fort en del timer for han å gå gjennom en sånn prosess, og de pengene sparer han fort inn med å gi deg litt ekstra i timen. Han kommer heller ikke til å ha et dårlig forhold til deg pga du forsøkte å forhandle lønnen litt opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jo, det har deltidsansatte også... at det var slik på din arbeidsplass er nok en misforståelse fra din side.

Mulig det, men det har ikke de deltidsansatte på sykehuset jeg jobbet for. Kan være noe med at det er privat sykehus..?

Lenke til kommentar

Du sier du 'har fått jobben'... men det har du ikke før du skriver under kontrakten.

Begynn å mas om lønn, tariff, og fagforeninger nå, og jobben går til en annen som synes lønnen er helt grei for en ukvalifisert deltidstilling.

Dette er ikke en topplederstilling der man forhandler lønn!

Ta jobben! Jobb der, vis ditt positive smilende vesen, bli kjent med folka der (inkludert sjefene).

Liker de deg og får deg litt 'under huden', så er høyere lønn nærmest garantert etter en tid.  :)

Men kjenner de deg ikke, og obsternasighet blir nok ikke tolerert før har begynt engang...

Du har et poeng. 145,- i timelønn ga meg bare en følelse av at jeg ikke ble verdsatt. 

Lenke til kommentar

Svar at du takker for tilbudet og er veldig interessert i jobben. Si at i din forrige jobb på sykehuset hadde du 160 kr i timen (150 kr pluss et par lønnsoppgjør tilsvarer vel noe sånn), og gjenta kort erfaringen din, at du er veldig fleksibel på arbeidstidene (om du er det da), og si at du hadde håpet på en tilsvarende lønn i denne jobben. Og hvis du hadde fått det tilbudet hadde du takket ja uten betenkningstid.

Denne fremgangsmåten har jeg gitt til andre og de har lykkes begge to. Mest sannsynlig kommer han til å øke litt, eller godta tilbudet ditt. I verste fall takker du ja til 145 kr i timen, og slipper å tenke på om du skulle forhandlet i ettertid. Det er ikke sånn at han sier "nei vet du hva, det kan du bare glemme, ciao!". Selv om det nok er relativt lett å få ansatt en til en slik jobb tar det fort en del timer for han å gå gjennom en sånn prosess, og de pengene sparer han fort inn med å gi deg litt ekstra i timen. Han kommer heller ikke til å ha et dårlig forhold til deg pga du forsøkte å forhandle lønnen litt opp.

Lykke til!

God ide. På forrige jobb hadde jeg 200,- i timelønn + 40 kveldtillegg. Hvis jeg nevner det til sjefen, og sier at jeg håpet på tilsvarende lønn i denne jobben. Ville jeg ikke høres litt for krevende og arrogant ut? 

En bedre måte å formulere mg på?  Tror ikke jeg bør si at jeg forventer tilsvarende lønn, for det forventet jeg faktisk ikke. Men jeg forventet heller ikke så lite..

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Men jeg er vel enig med deg, det er jo lite konkurrerende iforhold til arbeidsmarkedet generelt. 

Ta noe annet da vel? Du dveler veldig her nå.

Som arbeidsgiver ville jeg satt pris på om du spurte om det først, så hadde jeg visst hvor jeg hadde deg.

At du er en som bare skal kreve og kreve og ikke yte noe.

Har du hatt en dårlig dag eller? Synes ikke du bør komme med noen påstander når du i det hele tatt ikke kjenner meg. 

Jeg gir alt for jobben min, og gjør mitt aller beste. Dette handler ikke om å kreve og kreve.. Jeg åpnet denne tråden for å få en saklig diskusjon om hvordan lønnen på denne jobben generelt sammenlignet med andre jobber. Hvordan i hulleste kom du fram til at jeg skal kreve og kreve? Prøver og ha en saklig diskusjon gående her, og er ikke interessert i din subjektiv mening om MEG. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...