Gå til innhold

Er dette for lite lønn? Bør jeg forhandle?

Anbefalte innlegg

Hei! Her har vi en student.

Jeg søkte jobb på resepsjon på et røntgent institutt. Jobben var ikke annonsert, men jeg sendte personlig melding til sjefen. I dag fikk jeg beskjed på mail om at jeg har fått jobben, og der hadde sjefen vedlagt kontrakten.

Litt info om lønn: 

Timelønn: 145,-

30,- kr i tillegg hverdager etter kl. 17:00 og lørdager frem til kl.17:00

50,- kr i tillegg lørdager etter kl. 17:00 og søndager

Er ikke dette for lite? Jeg har 3 års erfaring fra resepsjon på et sykehus, og er 21 år gammel.

Til sommer blir jeg ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon med gode karakterer. Utdanningen min er kanskje ikke særlig relevant i forhold til jobben, men jeg sitter tross alt med en bachelor er i hånda til sommer, og tar master etter sommer. 

På sykehuset begynte jeg med en timelønn på 150,- som 18 åring, med 40,- kvelds tillegg.

Og i helgene var det også kun et tillegg på 40,-

2 år etterpå økte jeg til en time lønn på 200,-

Fortsatt samme tillegg.

Kan nevne at sykehuset jeg jobbet for er et privat sykehus.

Jeg tror jeg kommer til å trives godt i den nye jobben, men føler 145,- er for lite iforhold til min alder, erfaring og utdanning. 

Hva synes dere? Hvilke lønn er akseptabelt her? Og hvordan skal jeg forhandle uten og oppfattes frekk?

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, la oss påstå at utdanning ikke spiller noen rolle. Tenkte bare at det var positivt, bedre med enn uten.

Men jeg har jo tross alt 3 års erfaring? Burde ikke det ha en effekt på lønnen?

I kontrakten står det følgende: "Stillings-betegnelse: Timehjelp som kontormedarbeider"

http://ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/A1B2DD0A910A8390C125750C0045EF87
Her står det at minstelønn utfra tariff for unge arbeidstakere i 2015 for en kontormedarbeider var 150,03,- i timen.

Det står derimot ingenting om tariff i kontrakten min. Kan jeg dermed ikke kreve noe minstelønn?

Lenke til kommentar

Sant nok, la oss påstå at utdanning ikke spiller noen rolle. Tenkte bare at det var positivt, bedre med enn uten.

I kontrakten står det følgende: "Stillings-betegnelse: Timehjelp som kontormedarbeider"

Her står det at minstelønn utfra tariff for unge arbeidstakere i 2015 for en kontormedarbeider var 150,03,- i timen.

Det står derimot ingenting om tariff i kontrakten min. Kan jeg dermed ikke kreve noe minstelønn?

Slike stillinger krever liten til ingen kompetanse, derfor er de "dårlig" betalt. Erfaring spiller ikke mye rolle i slike stillinger så lenge du ikke har en spesial kompetanse som du kan bruke i arbeidet som du har fra din erfaring osv.

Om de ikke er med i den tariffavtalen kan du ikke kreve dette nei, du kan så klart spør. Men da kan de igjen bare ansette noen som ikke spør..

Lenke til kommentar

Det er eigentleg no når du har fått tilbud om stilling og lønn at du har sjangsen til å forhandle deg fram til ei anna lønn. Men resultatet av å kreve meir lønn kan være at du priser deg ut av stillinga slik at jobben går til nokon andre.

Etter at du har starta i jobben så blir du nok berre henvist til nesten lønnsforhandling med mindre du har endra arbeidsoppgåver eller liknande.

Dersom du er fagorganisert saman med andre slik at dere utgjer f.eks 10% av arbeiderane (avhengig av hovedavtalen) innanfor det avtaleområdet så kan dere tvinge arbeidsgiver inn på ei tariffavtale.

Det at du har tre års erfaring frå liknande kontor/resepsjonsjobb vil kunne være eit godt argument for å kreve meir lønn. Men du bør gjere ei avvegning av kor mykje ekstra du kjem til å kreve i lønn kontra risikoen for at du ikkje får jobben likevell.

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det er det vel arbeiderorganisasjonene som forhandler frem slike avtaler... ellers er det ingen fastsatt minstelønn i Norge.

Hvis arbeidsgiver er organisert og du selv organiserer deg vil du nok få det som kalles tariff.

Lenke til kommentar

Stemmer at det ikke finnes minstelønn i Norge; hvis du ikke er fornøyd med tilbudet kan du enten takke nei eller forsøke å forhandle frem noe du er mer fornøyd med. Om din formelle tittel er kontormedarbeider, administrerende direktør eller klossmajor er irrelevant. Jeg vet uansett ikke om jeg ville giddet å gjøre et nummer av at lønna er en femmer mindre i timen enn det YS vil ha det til.

Om du ønsker deg en høyere lønn bør du se etter en mer krevende stilling, der du faktisk har bruk for utdannelsen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du har tre års erfaring frå liknande kontor/resepsjonsjobb vil kunne være eit godt argument for å kreve meir lønn. Men du bør gjere ei avvegning av kor mykje ekstra du kjem til å kreve i lønn kontra risikoen for at du ikkje får jobben likevell.

Jeg vil ikke kreve mye ekstra, 150,- (5kr mer) er det for mye?

Lenke til kommentar

Stemmer at det ikke finnes minstelønn i Norge; hvis du ikke er fornøyd med tilbudet kan du enten takke nei eller forsøke å forhandle frem noe du er mer fornøyd med. Om din formelle tittel er kontormedarbeider, administrerende direktør eller klossmajor er irrelevant. Jeg vet uansett ikke om jeg ville giddet å gjøre et nummer av at lønna er en femmer mindre i timen enn det YS vil ha det til.

Om du ønsker deg en høyere lønn bør du se etter en mer krevende stilling, der du faktisk har bruk for utdannelsen din.

Godt poeng. Kanskje det er ikke verdt å forhandle seg til 5 kroner mer? Burde bare la det ligge, og gjøre mitt beste ut av jobben.

Lenke til kommentar

For å kunne kreve tarifflønn så må du som arbeidstakar være medlem av ei fagforening, samtidig må arbeidsgivaren være medlem med ein arbeidsgivarorganisasjon.

Ved å inngå ein tariffavtale så har både arbeidsgiver og arbeidstakarane blitt enige om å legge arbeidet med å drive lønnsforhandlingar til dei større organisasjonane slik at dei slepp å bruke tid på dette sjølv.

Dersom mange nok er fagorganisert så kan dere saman kreve at arbeidsgiver også blir medlem i ein arbeidsgivarorganisasjon og innfører tariffavtale.

Tariffavtalen legg då standariserte føringar for arbeidstid, lønn, medbestemmelsesrett, osv.

Utan ein tariffavtale så er i alle slike detaljar ei forhandlingssak mellom arbeidsgivar og kvar enkelt arbeidstakar.

I ein slik situasjon så kan arbeidgiver ende opp med at ein arbeidstakar har fått forhandla fram ein høgare timesbetaling, medan ein anna arbeidstakar har forhandla fram høgare kveldstillegg, og endå ein tredje har kanskje forhandla seg fram til kortare arbeidstid, osv.

Du vil i teorien derfor stå heilt fritt til å kreve akkurat kva du vil, på samme måte står arbeidsgiver fritt til å velge mellom å tilby eller ikkje tilby det du krever.

Om 5 kr ekstra i timen er formykje forlangt vil være avhengig av omstendigheitene. Dersom du er den einaste gode kandidaten til jobben så kan kan du sikkert kreve dobbelt lønn av det du har fått tilbud om. Men dersom det er fleire gode kandidatar som også kan gjere jobben så kan du risikere at arbeidsgiver heller velge å ansette ein av dei andre om dei er villige til å gjere jobben for mindre betaling.

Så eg kan ikkje gi deg eit godt svar på kva du bør kreve i lønn. Ikkje alle arbeidsgiverar vil akseptere forhandlingar på lønnstilbudet, medan andre har tatt høgde for at det blir forhandling og har derfor tilbudt lav lønn av den grunn.

Lenke til kommentar

For å kunne kreve tarifflønn så må du som arbeidstakar være medlem av ei fagforening, samtidig må arbeidsgivaren være medlem med ein arbeidsgivarorganisasjon.

Ved å inngå ein tariffavtale så har både arbeidsgiver og arbeidstakarane blitt enige om å legge arbeidet med å drive lønnsforhandlingar til dei større organisasjonane slik at dei slepp å bruke tid på dette sjølv.

Dersom mange nok er fagorganisert så kan dere saman kreve at arbeidsgiver også blir medlem i ein arbeidsgivarorganisasjon og innfører tariffavtale.

Tariffavtalen legg då standariserte føringar for arbeidstid, lønn, medbestemmelsesrett, osv.

Utan ein tariffavtale så er i alle slike detaljar ei forhandlingssak mellom arbeidsgivar og kvar enkelt arbeidstakar.

I ein slik situasjon så kan arbeidgiver ende opp med at ein arbeidstakar har fått forhandla fram ein høgare timesbetaling, medan ein anna arbeidstakar har forhandla fram høgare kveldstillegg, og endå ein tredje har kanskje forhandla seg fram til kortare arbeidstid, osv.

Du vil i teorien derfor stå heilt fritt til å kreve akkurat kva du vil, på samme måte står arbeidsgiver fritt til å velge mellom å tilby eller ikkje tilby det du krever.

Om 5 kr ekstra i timen er formykje forlangt vil være avhengig av omstendigheitene. Dersom du er den einaste gode kandidaten til jobben så kan kan du sikkert kreve dobbelt lønn av det du har fått tilbud om. Men dersom det er fleire gode kandidatar som også kan gjere jobben så kan du risikere at arbeidsgiver heller velge å ansette ein av dei andre om dei er villige til å gjere jobben for mindre betaling.

Så eg kan ikkje gi deg eit godt svar på kva du bør kreve i lønn. Ikkje alle arbeidsgiverar vil akseptere forhandlingar på lønnstilbudet, medan andre har tatt høgde for at det blir forhandling og har derfor tilbudt lav lønn av den grunn.

Takk for et utfyllende svar.

Kan sies at denne jobben var ikke annonsert. Jeg antok at dette selskapet kunne ha behov for ekstra bemanning, så jeg sendte dermed en personlig søknad til lederen. Så det finnes ingen andre søkere enn meg. 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kreve mye ekstra, 150,- (5kr mer) er det for mye?

Det blir vel en 7-8000 i året, gitt at du har fulltidsstilling. Selv hadde jeg ledd om noen "forlangte" 5 kr mer i timen.

Jeg hadde nok spurt om 160kr timen, 30.000 kr mer i året ved fulltidsstilling. Gitt at du føler du har rett til det.

Det er jo en viss fare for at arbeidsgiver sier nei og gir jobben til noen andre.

Lenke til kommentar

145 kr i timen er ufattelig lite med dagens prisnivå. Jeg ville bedt om mer, eller begynt å søkt andre steder. En som er over 18 år og fullført videregående ville automatisk havnet opp på lønnsnivå 4 hos oss (159,64 i timen, tillegg starter fra 16, og ekstra sats med +90 etter 21. Søndagstillegget er 100% per nå, men det forandrer seg vel fort... Vi regner med å gi +45 frem til 13 og +90 etter det). Så det er trolig ditt sterkeste argument for å få bedre lønnsvilkår, at den ikke er konkurrerende.

Lenke til kommentar

Lite og lite. På min jobb har jeg 156 kr time som færdig fagutdannet :S Yay for bilmekanikkere sier jeg bare. >Håper ingen av dere her inne klager på at det er for dyrt å reparere bilen deres :)

Timelønn for deltidsarbeid pleier å være litt høyere enn de som har fastlønn tenker jeg da?

Lenke til kommentar

145 kr i timen er ufattelig lite med dagens prisnivå. Jeg ville bedt om mer, eller begynt å søkt andre steder. En som er over 18 år og fullført videregående ville automatisk havnet opp på lønnsnivå 4 hos oss (159,64 i timen, tillegg starter fra 16, og ekstra sats med +90 etter 21. Søndagstillegget er 100% per nå, men det forandrer seg vel fort... Vi regner med å gi +45 frem til 13 og +90 etter det). Så det er trolig ditt sterkeste argument for å få bedre lønnsvilkår, at den ikke er konkurrerende.

At lønnen ikke er konkurrerende i forhold til andre arbeidsplasser? Føler det blir litt frekk å si det, når jeg søkte jobben uten at det var lagt ut noen annonse på nettet. Samtidig så har jeg ikke fått noe tilbud fra noen andre aktører. Men jeg er vel enig med deg, det er jo lite konkurrerende iforhold til arbeidsmarkedet generelt. 

Lenke til kommentar

Lite og lite. På min jobb har jeg 156 kr time som færdig fagutdannet :S Yay for bilmekanikkere sier jeg bare. >Håper ingen av dere her inne klager på at det er for dyrt å reparere bilen deres :)

Timelønn for deltidsarbeid pleier å være litt høyere enn de som har fastlønn tenker jeg da?

Hvorfor skal det være høyere lønn for deltid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...