xisakx Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hei!Jeg har nylig flyttet inn i leilighet, og har merket at internett stort sett er brukbart men har veldig ugjevn respons som gjør det vanskelig og bruke i noen situasjoner. Jeg sitter og pinger en del, for å prøve å se hvor feilen ligger; ruteren ligger nesten alltid under 1ms, mens raske nettsider som regel ligger rundt 30-60. Av og til får jeg peaks helt oppi 150-300ms.Og bruke VPN har vært utrolig vanskelig, ettersom den dropper ut og må etablere kontakt på nytt hele tiden virker det som. Det virker rett og slett for ustabilt. Jeg bruker PIA, som i grunn skal være gode servere. Vanligviss vill disse gi meg 50-60 ping, på det værste oppi 70-80. Nå får jeg sinnsyke mengder peaks. Jeg skriver punktvis fordi jeg følte det ble lettere å følge :-)Hva jeg har prøvd så langt- Ruteren min fikk sjeldent nett-tilgang og hadde ofte problemer med DHCP- Jeg koblet nettverksutgangen fra veggen via en cisco ruter, og dette hjalp litt ift DHCP. Jeg har lest at flere hadde problemer med dette på min ruter med noen setups (archer c7)- Det mistet fortsatt kontakten ofte, så jeg åpnet opp kontakten i veggen. Kontakt 1 hadde skader, så jeg byttet over til den ubrukte kontaken på siden. Jeg fant ut at pluggen i veggen kun bruker data rx+/- og tx+/- (bilde 1)Spørsmål 1. Er det noen som kan forklare meg hva som skjer på bilde 3? Nettverkskabelen kommer fra et sted, også kommer det noe helt annet fra en annen kabel. (Kan det være at det er brannalarmen som går til branntavla i etasjen under?) 2. Vill nettverket fungere kun med data kablene? Eller vill det kunne skape problemene jeg har? 3 Eventuelt andre teorier om hvorfor nettet er dårlig. Speedtest sier 16,92 opp og 5,29 ned med 15ms ping, skal visstnok være via GET i følge speedtest. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Dette ligner på "Splitter" trikset som bare gir 100Mbit kapasitet over en kabel for å spare seg å strekke en kabel til for eksempel. Hvordan ser kontinuerlig ping mot routeren ut? Greit å vite om det er GET som roter det til eller om det er på linken til routeren. Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Dette ligner på "Splitter" trikset som bare gir 100Mbit kapasitet over en kabel for å spare seg å strekke en kabel til for eksempel. Hvordan ser kontinuerlig ping mot routeren ut? Greit å vite om det er GET som roter det til eller om det er på linken til routeren. Jeg har lest litt og forstått at det kunne være noe slikt. Tenkte kanskje at støy kunne i større grad være et problem, og at det er det som utgjør problemet. Jeg er koblet direkte i ruteren med kabel nå, andre enheter er koblet til via trådløst. Jeg kan game på PC, men xboxen har problemer. Xbox er koblet mot 2,4gHz ikke 5gHz. Ping er strålende kablet (100 kontinuerlig ping): Ping statistics for 192.168.0.1: Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 3ms, Average = 0ms Jeg satt trådløst i går på 5GHz (1,5 vegg mellom), og hadde lignende resultater på ping. Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Viss det ikke er stikke i veggen så må det jo være leverandør? Makan til ustabile nettlinjer har jeg ikke merket siden... lenge! Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 det at det er koblet som 100mbit i kontakten skal i seg selv ikke ha noe å si så lenge hastigheten på internett er under 100mbit, om det er en vanlig pstn (50v DC spenning) telefon linje til en alarm så skal ikke den støye noe for nettverket, går den til en xDSL forbindelse så KAN den støye, men TROR ikke problemet ditt ligger der men du får bra hele tiden med kabel? isåfall er det jo trådløs delen du har støy på, da må du helst over på 5ghz, og vist du må bruke 2,4ghz, prøv å bytt kanal inne på router Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 det at det er koblet som 100mbit i kontakten skal i seg selv ikke ha noe å si så lenge hastigheten på internett er under 100mbit, om det er en vanlig pstn (50v DC spenning) telefon linje til en alarm så skal ikke den støye noe for nettverket, går den til en xDSL forbindelse så KAN den støye, men TROR ikke problemet ditt ligger der men du får bra hele tiden med kabel? isåfall er det jo trådløs delen du har støy på, da må du helst over på 5ghz, og vist du må bruke 2,4ghz, prøv å bytt kanal inne på router Hastigheten er godt under 100mbit Jeg er usikker på hva som er i andre enden, og jeg tviler på at du utleier vet det det noe bedre. Jeg får bra ping til ruteren hele tiden, uavhengig av kabel eller trådløst. Både 2,4 og 5 GHZ har ingen overlapping med andre nettverk, så ikke vært problemer der. Problemet er nettet, ikke det lokale :-) Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 da skjønte jeg, ja alternativet hadde vært å prøve en midlertidig ledning til der modemet står, bor du i enebolig eller boretslag? Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 da skjønte jeg, ja alternativet hadde vært å prøve en midlertidig ledning til der modemet står, bor du i enebolig eller boretslag? Det er en enebolig, vi bor oppå en garasje i en 3-roms (som faktisk er stor og fin). Jeg tror modemet er i gangen deres, som er under kjøkkenet vårt, en eventuell midlertidlig kabling måtte i så fall gått ut vinduer og åpne ytterdører. Usikker på hvor lysten utleier er på det, men kanskje viss alternaltivet er og betale noen for å fikse det. I den grad det er mulig så fikser jeg ting selv, men er kanskje eneste måten å få svar på.... Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 vist problemet er der hele tiden så trenger du jo ikke mer enn 10-20min for å teste skikkelig, er det mer varierende så må du jo bare håpe han er snill da da får du hvertfall utelukket ledningen, og da er det bare modem/linje igjen Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) vist problemet er der hele tiden så trenger du jo ikke mer enn 10-20min for å teste skikkelig, er det mer varierende så må du jo bare håpe han er snill da da får du hvertfall utelukket ledningen, og da er det bare modem/linje igjen Jeg får høre med han. PRoblemet har vært litt ustabilt, i hele går hadde jeg ingen dropouts. Trenger vel en 20-30 meter kabel for å gjennomføre det, men tror jeg har en passive extender liggende et sted. Viss det er modemet som er problemet så er det vel lite å gjøre med saken. Endret 16. januar 2016 av xisakx Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 passiv ekstender? man får kjøpt 25m kabel på biltema hvertfall Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 passiv ekstender? man får kjøpt 25m kabel på biltema hvertfall En passiv ekstender er det samme som en lengre kabel da :-) Når du skrev dette kom jeg på at jeg faktisk har 25m nettverkskabel fra biltema vist problemet er der hele tiden så trenger du jo ikke mer enn 10-20min for å teste skikkelig, er det mer varierende så må du jo bare håpe han er snill da da får du hvertfall utelukket ledningen, og da er det bare modem/linje igjen Jeg får høre med han. PRoblemet har vært litt ustabilt, i hele går hadde jeg ingen dropouts. Trenger vel en 20-30 meter kabel for å gjennomføre det, men tror jeg har en passive extender liggende et sted. Viss det er modemet som er problemet så er det vel lite å gjøre med saken. Nå har nettet plutselig vært stabilt i 2 dager her, så jeg gir det en sjangse nå. Jeg vet at fiber etterhvert skal bli instalert, tror det er i løpet av 2016. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Nå har nettet plutselig vært stabilt i 2 dager her, så jeg gir det en sjangse nå. Jeg vet at fiber etterhvert skal bli instalert, tror det er i løpet av 2016. Dukker det opp igjen så får du teste å plugge deg inn direkte når det skjer og se om du fortsatt har problemet. Ellers når det gjelder fiber, så er det sesongvare, det vil si at så lenge det er frost eller snø så leverer de ikke, de er ikke like råe å grave som de andre gutta er Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Har du sjekket hvor kabelen går videre? Regner med at det er den som går ned fra veggkontakten.Da ville det vært mulig å finne ut hva annet som er koblet på den kabelen. Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 Nå har nettet plutselig vært stabilt i 2 dager her, så jeg gir det en sjangse nå. Jeg vet at fiber etterhvert skal bli instalert, tror det er i løpet av 2016. Dukker det opp igjen så får du teste å plugge deg inn direkte når det skjer og se om du fortsatt har problemet. Ellers når det gjelder fiber, så er det sesongvare, det vil si at så lenge det er frost eller snø så leverer de ikke, de er ikke like råe å grave som de andre gutta er Får leve med 2mb ned fram til det, holder vel sånn ca akkurat til streaming Har du sjekket hvor kabelen går videre? Regner med at det er den som går ned fra veggkontakten. Da ville det vært mulig å finne ut hva annet som er koblet på den kabelen. Ut i fra det utleier sier så deles det mellom 3 boliger, så vi deler et abb og modem. Viss du mener den andre kabelen som går inn i cat5 kabelen, så forsvinner den inn i veggen litt lengre oppe på veggen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Ok, men det modemet, er det med router?Isåfall så trenger ikke du noe egen router.. Da holder det med en switch, eller evt et accesspunkt.. En router tilkoblet en annen router vil ofte bare gi problemer,Men spørs nok ikke om den kabelen fortsetter til neste leilighet eller noe sånt da. Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Ok, men det modemet, er det med router? Isåfall så trenger ikke du noe egen router.. Da holder det med en switch, eller evt et accesspunkt.. En router tilkoblet en annen router vil ofte bare gi problemer, Men spørs nok ikke om den kabelen fortsetter til neste leilighet eller noe sånt da. Det er levert fra GET, og jeg har ikke peiling på hva de har for noe. Jeg kan selvfølgelig sjekke opp i det. Trodde ikke det skulle være så problematisk, og i alle fall være mulig å levere 100mbit. Den kabelen går nok ingen flere veier, det ville vært ekstremt ulogisk :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå