AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hei, 19år. Jeg vet uke helt om dette er riktig, men jeg tar noen ganger paracetamol uten at jeg føler at jeg har vondt eller noe sånt. Det er bare det at jeg ikke klarer å fokusere fordi tankene svirrer hele tiden. Da mener jeg fokusere på skolearbeidet. Den minste tanke popper inn, hva jeg skal gjøre imorgen, hva jeg gjorde igår, hva jeg skal spise spiste, hva gjør Taco så godt, masse tanker. Når jeg tar paracetamol føler jeg kanskje at tankene roer seg ned litt og hodet blir litt lettere. Jeg vet ikke om dette er placebo da, derfor tar jeg det noen ganger når jeg skal lese. Betydelig effekt. Så hva er sant? Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Placebo så det holder. Bytt ut pillene med mintpastiller e.l. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hei, Snart 50 år. Ansatt i helsevesenet. Definitivt placebo. Ikke'no galt med å utnytte placeboeffekten, så lenge du er obs på at paracetamol i for store doser eller brukt jevnlig over lengre tid kan gi deg leverskader og i verste fall være dødelig. Og da snakker vi ikke om en koselig "å, nå føler jeg at jeg flyter rolig over i det hinsidige" type død, men mere om de mest intense smerter du kan tenke deg X 2. Med andre ord: ta en titt på bruksanvisningen og følg den. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) På meg virker ikke Paracetamol på noe annet enn feber og feberhodepine. Men svaret på spørsmålet ditt er ja. Paracetamol virker inn på tankene. Paracetamol øker mengeden av et stoff som virker inn på det endogene (altså iboende, noe man er født med) cannabis-systemet: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15987694 Wiki: Paracetamol is metabolised to AM404, a compound with several actions; what is most important is that it inhibits the reuptake of the endogenous cannabinoid/vanilloid anandamide by neurons. Det var en sak om dette i avisen for litt siden. En ny undersøkelse viste at paracetamol viste at man føler mindre. Steinar Madsen (sjefen for legemiddelverket) uttalte at han selv hadde ment dette var en placebo før denne undersøkelsen. (Edit: jeg glemte linken: http://www.nrk.no/norge/ny-studie_-enkelte-smertestillende-far-deg-til-a-fole-mindre-1.12311153 ) Man skal ha bevis for sine påstander. At helsepersonell automatisk går ut i fra at ditt og datt er placebo (uten hverken bevis eller argumenter) er en uting. Vet man ikke så får man heller si det. Endret 15. januar 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Ts, det høres ut som du har vanskeligheter med å konsentrere deg. Har du vurdert å utrede deg for ADHD /ADHD uten hyperaktiviteten (tidligere ADD) ? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Hei, Snart 50 år. Ansatt i helsevesenet. Definitivt placebo. Ikke'no galt med å utnytte placeboeffekten, så lenge du er obs på at paracetamol i for store doser eller brukt jevnlig over lengre tid kan gi deg leverskader og i verste fall være dødelig. Og da snakker vi ikke om en koselig "å, nå føler jeg at jeg flyter rolig over i det hinsidige" type død, men mere om de mest intense smerter du kan tenke deg X 2. Med andre ord: ta en titt på bruksanvisningen og følg den. Synes det er litt rart da. Føles ofte som om at følelsene også er redusert. Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Endret 6. mai 2018 av Camrot Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3037748/How-Tylenol-blunts-emotions-Popular-painkiller-reduce-feelings-sadness-happiness-claims-study.htmlHvor får jeg tak i dette stoffet?Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Endret 15. januar 2016 av L4r5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3037748/How-Tylenol-blunts-emotions-Popular-painkiller-reduce-feelings-sadness-happiness-claims-study.html Hvor får jeg tak i dette stoffet? Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Det er det samme som er i Paracet. PS. Les innlegget mitt over. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 På apotek, bensinstasjoner, dagligvarebutikker og kiosker under navnene Paracet, Pamol, Panodil og Paracetamol. Det er rett og slett det amerikanske merkenavnet. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Man skal ha bevis for sine påstander. At helsepersonell automatisk går ut i fra at ditt og datt er placebo (uten hverken bevis eller argumenter) er en uting. Vet man ikke så får man heller si det. Jeg synes du skal gi fra deg tøylene og stige ned fra ponnien din. Du henviser til èn undersøkelse, ikke til ortodoks sannhet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Jeg henviser til to forskjellige undersøkelser. Les igjen. (Edit: Jeg glemte visst linken. Den er lagt inn nå.) Du har nok også misforstått det du har sitert. Det var ikke "jeg har rett og du tar feil", men at helsepersonell ikke argumenterer vitenskapelig korrekt angående placeboeffekten. Å referere til en undersøkelse er korrekt argumentasjon. Det er imidlertid feil argumentasjon å bastant konkludere med én ting på grunn av fravær av forskning som potensielt sett kunne peke mot det motsatte. Endret 15. januar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg er 68 og har brukt paracetamol mange ganger. Jeg er sikker på at paracetamol er medvirkende til at spekkulatoren min råtner på rot, men jeg hadde ikke villet være foruten dens virkning. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3037748/How-Tylenol-blunts-emotions-Popular-painkiller-reduce-feelings-sadness-happiness-claims-study.html Hvor får jeg tak i dette stoffet? Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Det er det samme som er i Paracet. PS. Les innlegget mitt over. Man skal ha bevis for sine påstander. At helsepersonell automatisk går ut i fra at ditt og datt er placebo (uten hverken bevis eller argumenter) er en uting. Vet man ikke så får man heller si det. Jeg synes du skal gi fra deg tøylene og stige ned fra ponnien din. Du henviser til èn undersøkelse, ikke til ortodoks sannhet. Man skal ha bevis for sine påstander. At helsepersonell automatisk går ut i fra at ditt og datt er placebo (uten hverken bevis eller argumenter) er en uting. Vet man ikke så får man heller si det. Jeg synes du skal gi fra deg tøylene og stige ned fra ponnien din. Du henviser til èn undersøkelse, ikke til ortodoks sannhet.Jeg tror fortsatt ikke på deg. Jeg er en emosjonelt ustabil person. Det virker som om følelsene blir balansert. nesten som om jeg ikke føler det ene eller andre like sterkt lenger. Det virker altfor virkelig. Anonymous poster hash: 3b4ec...bf5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå