Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når ung ufør da rett på tilbakebetaling i tid i forhold til om da lav inntekt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er veldig forvirret av orientering ang. uføre og rettigheter NAV systemet.

Legen min mener at jeg burde ha vanlig trygd 100% ufør, spesialister mener ung ufør.

Har opptjent ca. 1 mill. i pensjonspoeng noe som antagelig er lite (har ingen forutsetning for å vurdere det). 

UNG UFØR TILBAKEBETALING?

Årene fra jeg var 18 til jeg var 26 (1986-1984) hadde jeg i snitt 36.000 kr. pr mnd. brutto (jeg summerer totalt inntekt for alle år og deler på antall år) da jeg hele tiden har drevet selvstendig.

Dette er vel lavt ? 

1.) Dersom spesialisten har rett og jeg får innvilget ung ufør er det da slik at jeg har rett på tilbakebetaling da inntekten min i snitt frem til 26 år var veldig lavt (brutto 36.000 i mnd)? Altså tilbakebetalt ved ung ufør opp mot minstepensjonsinntekt / minstekrav for årene 1986-1994?

2.) Jeg hadde en liten oppsving i virksomheten (4 år fra 1994-1998 med snitt på 70.000 i året i brutto inntekt) og i 1999  leide inn folk som kunne hjelpe så inntekten gikk noe opp til mer mot normalt. Kun et av alle årene jeg har drevet har vært opp mot normal inntekt (midt på treet). Om jeg evt. får innvilget ufør og de velger "vanlig" ufør har uføretidspunktet noe å si. Det er da lite retferdig at man da velger snitt synes jeg.

Jeg er klar over at dette er det lite å gjøre med. Kommentarer? Muligheter for å skjønn i enkelte saker?

3.) Er det da mulig å også få noe tilbakebetalt ved ung ufør for årene 1994-1998 da jeg brutto hadde ca. snitt på 70.000 i året. Slik at jeg får differansen mellom minstepensjon og 70.000 kr?

(Denne tråden handler ikke om forutsetning for om man har rett for ung ufør eller ikke)

Anonymous poster hash: bd235...7cd

Anonymous poster hash: bd235...7cd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årene fra jeg var 18 til jeg var 26 (1986-1984) hadde jeg i snitt 36.000 kr. pr mnd. brutto (jeg summerer totalt inntekt for alle år og deler på antall år) da jeg hele tiden har drevet selvstendig.

Årstalla her gir vel ikke mening i forhold til din alder?

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg også. Toget for ung ufør har gått for 22 år siden. Siste frist for å fremsette krav om ung ufør er når man er 36.

Selv om TS skriver at "(Denne tråden handler ikke om forutsetning for om man har rett for ung ufør eller ikke)" så er det jo akkurat det han spør om ("Er det da mulig å også få noe tilbakebetalt ..."), og svaret på det er selvsagt avhengig av om man har rett på ung ufør. Om du er over 36 år nå har du ikke det.

Ung ufør er for øvrig en beregningsmetode for summen man skal få utbetalt på uføretrygd og AAP. Det er ikke noe man søker om istedenfor uføretrygd.

Lenke til kommentar

Årstalla her gir vel ikke mening i forhold til din alder?

Det er vel ikke så galt de tallene der så vidt jeg kan se.

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar

[...]Dersom spesialisten har rett og jeg får innvilget ung ufør er det da slik at jeg har rett på tilbakebetaling da inntekten min i snitt frem til 26 år var veldig lavt (brutto 36.000 i mnd)? Altså tilbakebetalt ved ung ufør opp mot minstepensjonsinntekt / minstekrav for årene 1986-1994?[...]

Her må det være noe feil? 36.000 i måneden i 1986 var "veldig lavt"? Mener du "per år"? Er du ett troll?

Lenke til kommentar

[...]Dersom spesialisten har rett og jeg får innvilget ung ufør er det da slik at jeg har rett på tilbakebetaling da inntekten min i snitt frem til 26 år var veldig lavt (brutto 36.000 i mnd)? Altså tilbakebetalt ved ung ufør opp mot minstepensjonsinntekt / minstekrav for årene 1986-1994?[...]

Her må det være noe feil? 36.000 i måneden i 1986 var "veldig lavt"? Mener du "per år"? Er du ett troll?

Er nok et troll. I 1987 hadde jeg en brutto årslønn på 216.000 som godt betalt industriarbeider. I følge SSB's statistikker var en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i -87 161.00(uten overtid).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Han har skrevet feil. Det er i gj.snitt per år. Les "(jeg summerer totalt inntekt for alle år og deler på antall år)" Som han har skrevet rett etter. Med det regnestykket vil man selvfølgelig få resultatet i årslønn.

Virker som enkelte har et behov for å kritisere og bare saumfarer forumet etter muligheter de kan tolke på en måte som gir dem muligheten. Selv om det er ganske lett for en som leser innlegget å se at han har skrevet feil. Han skriver jo senere i posten om en bedre periode hvor han tjente 70 000 i året. Den andre var 86-84 som skal utgjøre 10 år. (18-26) Da snakker vi selvfølgelig om 86-94.  

Nei, er det noen troll her er det de som kalte TS for dette.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nei, er det noen troll her er det de som kalte TS for dette.

Takk.

Når man spør om råd bør man ikke skrive slik at hele posten ender opp som en gjettekonkurranse. Dessuten er posten redigert i etterkant slik at den nå fremstår som meningsfylt.

Lenke til kommentar

Det virker enda ikke som om noen har prøvd å seriøst svare på akkurat det med tilbakebetaling, jeg gjør et forsøk.

1 og 3):

For meg virker det som om trådstarter forventer og tror at han skal få utbetalt uføretrygd helt tilbake til når han slet og hadde lav vanlig inntekt. Det er ikke sånn det fungerer.

Målet med ung ufør er å sikre et visst minimum, i de tilfeller der man ikke har vært istand til å opparbeide seg "normalt" med pensjonspoeng på grunn av alvorlig sykdom. Sånn som trådstarter beskriver det, med en tilværelse som selvstendig næringsdrivende med lav inntekt over tid som følge av at helsa ikke strekker til - så er det naturlig å anta at han heller ikke har hatt anledning til å tjene opp normalt med pensjonspoeng.

Ung ufør påvirker kun hvor mye man får i uføretrygd, og ytelser fra man starter på prossesen som leder fram til uføretrygd - eventuelt tilbakebetaling kan aldri gå lenger tilbake enn da man begynte med det. Med dagens ordninger, så er det fra man begynner på arbeidsavklaringspenger at ung ufør blir aktuelt, hvordan det var med tidligere ordninger så regner jeg med at trådstarter var innom en eller flere system der tilbakebetaling kan være aktuelt, men det vil aldri gå lenger tilbake enn til da nav begynte å putte trådstarter inn i løpet som begynner å vurdere arbeidsførhet. (Tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger)

Uansett så er poenget med ung ufør å sikre minimumsstørrelsen på uføretrygden når man ikke har fått til å opparbeide seg normalt med pensjonspoeng før man blir ufør i ung alder - og ikke mer enn det. Man får ikke tilbakebetalt noe for å dekke opp for at man eventuelt tjente dårlig mens man prøvde og feilet i arbeidslivet - men man er sikret at ytelsene fremover holder et høyere nivå.

Om du har blitt såpass gammel at det er for sent å søke om ung ufør så hjelper det ikke at spesialisten mener du kunne kvalifisert, og du må klare deg kun på egne opptjente pensjonspoeng og vanlig uføretrygd.

2)

Det er dessverre sånn at ikke alle grupper stiller likt, og at enkelte opplever at fordelingsmåtene slår urettferdig ut. Selvstendig næringsdrivende er en spesielt utsatt gruppe, med vesentlig dårligere rettigheter enn en vanlig arbeidstaker. Du burde ha sørget for uføreforsikring, ekstra pensjonssparing og forsikring fra nav som gir normale sykepenger. Viktigst av alt: du burde sluttet i tide, hadde du slitt som arbeidstaker på gulvet med mye sykdom hadde du stått vesentlig sterkere enn nå som du valgte å kompensere for dårlig helse ved å la det gå ut over størrelsen på næringsvirksomheten din. Selvfølgelig hjelper dette lite nå i ettertid. Blodig urettferdig, men sånn er det bare. Det fins heller ikke rom for skjønn ved utregning, kun underveis i prosessen som leder fram til uføretrygd - om man har et reelt krav så vil de skjønnsmessige vurderingene underveis påvirke hvor mye styr og hvor lang tid det tar å komme gjennom prosessen.

---

Tips til "alle" lesere av tråden: sjekk hvordan uførhet ville påvirket din hverdag. Man vet aldri om man har såpass uflaks at det kan bli aktuelt, men er man uforberedt så kan man ende opp med et enda trasigere resultat enn om man på forhånd hadde vært lur og sikret seg etter beste evne. Uføreforsikring er fine greier. Selvstendig næringsdrivende og studenter er ekstra utsatt. Jeg angrer veldig på at ikke tenkte på uføretrydg i tide.

-Frustrert student som står inne i det 5. året av en langvarig kamp mot egen kropp, under nav-systemet. Alt jeg ville var å komme i arbeid, eller tilbake til en normal studiehverdag, og jeg var så sta at det måtte til mye pushing fra navs side før det ble aktuelt å tenke i retning av uførhet.

Anonymous poster hash: 92673...658
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det tenkte jeg også. Toget for ung ufør har gått for 22 år siden. Siste frist for å fremsette krav om ung ufør er når man er 36.

Selv om TS skriver at "(Denne tråden handler ikke om forutsetning for om man har rett for ung ufør eller ikke)" så er det jo akkurat det han spør om ("Er det da mulig å også få noe tilbakebetalt ..."), og svaret på det er selvsagt avhengig av om man har rett på ung ufør. Om du er over 36 år nå har du ikke det.

Toget har ikke gått og det er ingenting som heter seg at siste frist å søke ung ufør er 36 år. Dette er veldig individuelt.

Det TS spør om er veldig vanskelig å svare på i og med at han ikke har nevnt hva han har som inntekt de siste 15-16 årene. Om han har hatt grei inntekt i ett par år og dårlig i ett annet i denne perioden, og det blir ansett som ett forsøk i arbeid, kan han faktisk komme bedre ut enn ung ufør. Det kan være beregningsgrunnlaget her som spiller inn. Det er jo en fordel at det blir regnet der en kommer best ut av det. Men vi kan jo se vekk fra dette i og med at det ikke er nevnt i tråden.

Basert på kun det som TS har nevnt av inntekt er det dumt å prøve å kjempe bort ett tillegg på omtrent 3000 kr pr mnd, som er det UU tillegget gir ekstra. Det utgjør ganske mye det pr. mnd om en er så uheldig å havne på minste trygden.

Synes ikke det er så merkelig at enkelte lurer på om en faktisk kan få noe tilbakebetalt når en har hatt så lav arbeids inntekt, i og med at en gjør det om en har hatt enkelte ytelser fra NAV.

Lenke til kommentar

Toget har ikke gått og det er ingenting som heter seg at siste frist å søke ung ufør er 36 år. Dette er veldig individuelt.

Jo, tenk.

Lov om folketrygd (folketrygdloven):

http://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§12-13

For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.

Lenke til kommentar

Jo, tenk.

Lov om folketrygd (folketrygdloven):

http://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§12-13

For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.

Hva står det der egentlig? At du kan få UU selv om du har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26, dersom kravet settes frem før fylte 36 år.

Hvordan tolker du dette? Ingenting her som sier at en ikke får UU etter fylte 36. 

Lenke til kommentar

Ok, jeg ser at jeg har tolket det feil, sikkert fordi det står feil over alt på nettet hos folk som burde vite bedre (f.eks. http://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/personskade/ung-ufor).

Du er ikke alene om å tolke dette feil. Vært der jeg også. Så meg blind på 36 tallet. Dette var helt til jeg søkte om ufør og ikke fikk UU. Klagde da på at jeg ikke hadde fått UU. Fikk først avslag på klagen, med begrunnelse at jeg var over 36. Det kom fra ett sted at de måtte se på saken på nytt og da ble det innvilget.

Til og med NAV tolker jo dette feil så det skal ikke være enkelt. Men om en mener en har gode muligheter til UU og ikke har fått det ville jeg nå forsøkt å lagt inn en klage. 

Lenke til kommentar

Passet fint den tråden her til å spørre om noe jeg lurer på. Etterbetaling og skatt. NAV holder på å regne ut etterbetalingen min for div perioder jeg har hatt AAP. Har fått noe utbetalt med ett skattetrekk på 44%. Skattetrekket er greit nok. Det jeg lurer på er om jeg kan søke skatteetaten (ved neste selvangivelse) om omberegning, slik at inntekten og skattetrekket går innunder det året utbetalingen gjelder for? For kommer jo en god del bedre ut skattemessig om det er en mulighet for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...