Gå til innhold

Fastlønn - arbeidet for "lite" timer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kan starte med å si at jeg har en lederstilling og har av den grunn fastlønn (ikke timelønn, ikke månedslønn, men fastlønn). Dette er som mange vet unntatt fra arbeidstilsynets regler om overtidsbetaling grunnet ledende stilling, hvorav overtid i praksis er "innbakt" i månedslønn hvor en da har en noe høyere fast månedslønn enn tilsvarende timelønn.

Så kommer poenget mitt:

Jeg har en periode hatt mye på gang på fritiden, og har kommet i den situasjonen at jeg har arbeidet 7t "undertid". Med andre ord har jeg totalt arbeidet ~30t denne uka. Jeg har altså ikke arbeidet "nok" timer.

MEN: Nå hevder arbeidsgiver at de kommer til å trekke meg for disse timene. Jeg begynner derav å lure på om fastlønn for meg egentlig er veien å gå. Jeg har ikke for vane å arbeide for lite i det hele tatt (heller det motsatte), men jeg syntes da det er forferdelig urettferdig at jeg aldri får betalt for overtid, mens når jeg har arbeidet litt for lite en uke så trekkes jeg for dette. Med andre ord egentlig en tap-tap situasjon.

Arbeidskontrakten min sier ingen ting om for lite timer så jeg lurer da på hva loven om fastlønn tilsier. I mitt hode så har man med fastlønn en fast sum per måned; overtid eller undertid regnes ikke inn.

Hva tenker dere, eller har dere eventuelt noen offentlige lover/regler å henvise til?

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: e1fc4...6f3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal åpenbart ikke trekkes for mindretid om du ikke får overtid. Det er jo hele grunnen til at man ikke får overtidsbetalt som leder eller særlig uavhengig, man kan styre egen timeplan så lenge jobben blir gjort. Du får gjøre det klart at om de trekker deg i lønn vil du kreve overtidsbetalt tre år tilbake i tid.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hele poenget med ledende stilling og fast lønn er jo at du skal kunne styre din egen arbeidstid i større eller mindre grad.

Det vil si at i perioder hvor ekstra innsats er nødvendig så arbeider du overtid uten å få betalt for dette. På samme måte kan du også jobbe mindre i perioder hvor mindre innsats er nødvendig.

Dette skal gå begge veier, det har du helt rett i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen lov om fastlønn. Eneste lovregulering er at man for visse typer stillinger ikke har rett til overtid, i realiteten er det slik at hverken reglene om alminnelig arbeidstid eller overtid i arbeidsmiljøloven gjelder.

Men i arbeidstilsynet sin beskrivelse av unntaket står det blant annet som følger, http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Unntak_fra_overtidsreglene.

selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid.

På meg indikerer det relativt klart at så lenge arbeidet utføres har det ingen betydning om man arbeider 30 timer en uke, 44 timer neste uke, 47 timer uken etter der og 35 timer deretter. Har selv hatt flere slike stillinger, noen med "avspasseringsordninger" der det i avtale var klart at hadde jeg minus ved årets slutt fikk jeg trekk, andre der arbeidsgiver var svært fleksibel. Hadde faktisk 10 ukers "ferie" et år, men låg på 20 - 40 % i pluss de fleste årene.

Ser andre har samme mening. At de faktisk vil trekke deg er indikasjon på at du faktisk ikke har ledende stilling (ikke kan styre egen arbeidstid) - og at du således faktisk skal ha betalt for overtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står i arbeidsavtalen din om arbeidstid og lønn?

Arbeidsmiljøloven regulerer ikke spørsmål om lønn, og man kan derfor avtale på et ganske fritt grunnlag hvordan lønn skal beregnes. Det er ingen sammenheng mellom trekk for mindretid og at man har avtalt bort overtidsbetaling.

Men det er en forutsetning for å kunne avtale bort overtidsbetaling at man "selv kan avgjøre behovet for egen innsats". Dersom arbeidsgiver og du har avtalt en "minstearbeidstid" vil dette være en indikator på at du ikke selv kan avgjøre behovet for din egen arbeidsinnsats, og dette kan føre til at du ikke anses som ledende ansatt. Men det er ingen automatikk i dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange over her. Hvorfor vil bedriften at du skal jobbe ekstra gratis, men når du jobber for lite skal de trekke deg i lønn? Det er jo tap-tap for deg.

Jeg ble en gang tilbudt en "særlig uavhengig stilling" uten overtid. Når jeg spurte om jeg kunne bestemme selv når jeg var på jobb fikk jeg som svar at de hadde en fleksitidsordning med kjernetid. Dette takket jeg pent nei til.

Får man ikke overtidsbetalt burde man kunne jobbe som man vil bare man får jobben gjort.

Lenke til kommentar

Stort sett ingen arbeidsgivere kommer unna med definisjonen sin av "særlig uavhengig stilling". Om du er medlem av en fagforening bør du be dem se på saken og komme med en vurdering.

Second that. Her kommer fagforeningskontingenten til nytte. Hvis ikke får du smell på pungen og eventuelt måtte betale en advokat for å komme med en sakkyndig vurdering.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble i noen situasjoner trekt i lønn i forrige jobb, hadde da fast lønn på forskudd.

Det vil si at lønna jeg fikk i mai var det som var forventet at jeg kom til å jobbe for i juni. Hvis jeg da ikke jobbet like mye som jeg fikk utbetalt så ble det trekt for de dagene ved neste lønning igjen. Det virker jo nesten som om det er det samme som har skjedd hos deg?

Lenke til kommentar

Jeg ble i noen situasjoner trekt i lønn i forrige jobb, hadde da fast lønn på forskudd.

Det vil si at lønna jeg fikk i mai var det som var forventet at jeg kom til å jobbe for i juni. Hvis jeg da ikke jobbet like mye som jeg fikk utbetalt så ble det trekt for de dagene ved neste lønning igjen. Det virker jo nesten som om det er det samme som har skjedd hos deg?

Men var du leder og hadde overtid bakt inn i lønnen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle svar. Da var det slik jeg tenkte meg (som dere refererer til). Jeg får plukke opp tråden med arbeidsgiver på mandag, etter å ha resonnert litt i helga.

Som flere nevner står det ingen ting i arbeidskontrakten min om at jeg har en "minimumstid" for arbeid, og som flere også refererer til så står det ingen ting om "minimumstid" i arbeidsmiljøloven så jeg tenker at dette skal gå helt fint.

Som nevnt, ville bare være "sikker" på at mine tanker var korrekte, og dette er nå bekreftet. Det finnes sikkert smutthull for arbeidsgiver i lovverket (og forøvrig sikkert for arbeidstaker også), men jeg føler meg ganske trygg på at hverken jeg eller arbeidsgiver forsøker å utnytte dette så jeg tenker saken skal gå helt fint.

Anonymous poster hash: b3171...1f1
Lenke til kommentar

Stort sett ingen arbeidsgivere kommer unna med definisjonen sin av "særlig uavhengig stilling". Om du er medlem av en fagforening bør du be dem se på saken og komme med en vurdering.

Second that. Her kommer fagforeningskontingenten til nytte. Hvis ikke får du smell på pungen og eventuelt måtte betale en advokat for å komme med en sakkyndig vurdering.

Men hva skjer dersom fagforening mener bedriften ikke kan kalle det en "særlig uavhengig stilling" da?

Hvis en, gjennom arbeidsmiljøloven, tvinger bedriften til å omgjøre stillingen til en vanlig stilling, så blir en jo ikke særlig populær blant sjefene. Og det er risikofullt i det arbeidsmarkedet som er nå.

Edit:

Jeg er også enig med svarene over. Da jeg fikk tilbud om en uavhengig stilling uten overtid, så ble det sagt at det var vanlig å flekse de timene man jobbet over 37,5timer. Og at særdeles mye overtid ville bli kompensert. Det skal sies at dette var en vanlig 8-16 ingeniør-jobb uten lederansvar, så det var jo virkelig ikke "særdeles uavhengig".

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...