Gå til innhold

Stygg blue-screen i winxp

Anbefalte innlegg

JEg får av og til en blue-screen i winxp, og den er ikke no veldig grom, må restarte hele driten :sad: den kommer bare innimellom, det er ikke noe spesielt jeg gjør med maskina..

noen som har opplevd det samme? kan det være en feil med en enhet på maskina?

Gå hit for å sjekke feilmeldinga som kommer etter jeg restarter maskina etter at den klikker:

http://home.no/djcpg/klikk.htm

noen som forstår noe av dette mølet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, du har oppgradert fra Win98 eller noe tipper jeg? Win2k har vel de samme typene BSOD'er.

Uansett, jeg mener personlig at bluescreenene i WinXP er MYE bedre enn de i Win98, da i Win98 fikk man bare vite at et program var herpa. I WInXP kommer ALDRI denne feilmeldingen emer som en bluescreen, nå kommer den som små errors, og sinnsykt mye mer sjeldnere. Og en kan gjennoprette arbeidet selvom det krasjet.

Nei, BSOD'ene i XP er meget hjelpfulle, da de sier at noe alvorligt er galt, som f. eks RAMmen er herpa, eller noe annet kritisk. Disse ville du fått uansett hvilket operativsystem du kjørte, så de er vel ikke mer plagsomme her.

Dessuten står det nå en error-code i de, og samt en kort briefing på hva som kan være galt og hva som bør sjekkes. Hadde personlig leeeeeeeeenge problemet med f.eks PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Etter 5 sekunders søk hos Microsoft ble det klart at feilen kunne ligge i minnene. Da var det bare å teste, og sannelig, plutselig fungerte det!

Angående din feilmelding blir den litt værre å tyde, da vi ikke får vite selve innholdet i meldingen. Jeg ber deg heller om å vente til neste kommer (De _må_ komme, husk, det er en PC :smile: ), skriv ned "feilmeldingen", altså de bokstavene som står med caps, og kanskje tilogmed den lange tallogbokstav koden. Så kan du jo prøve deg frem hos http://search.microsoft.com/advanced_searc...h.asp?siteid=us og se om de vet hva som er galt... Håper jeg ble til hjelp :smile:

Tor S

Lenke til kommentar

Hvis du trykker der det står teknisk informasjon, får du iblant opp navnet på en fil som kan høre til en driver på datamaskinen din. Finn denne filen, trykk egenskaper, finn ut hva denne driveren tilhører.

Oppdater driveren. Dette skjer ofte hvis du f.eks. har lagt inn en driver som ikke er kompatibel med XP eller har lagt inn f.eks. feil driver til et nettverkskort:)

Lykke til!

Lenke til kommentar

OK, nå kom den igjen gitt og her er hva som står i selve blå skjermen:

Teknisk informasjon

***STOP: 0x000000c5 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x80536760)

ummkay..jaja

da jeg trykker på teknisk informasjon på meldinga etter restart, står det to filer som er i feilrapporten, en .xml fil og en .dmp fil.

.dmp filen får jeg ikke åpnet. i .xml filen er det ramset opp en hel hau med filer...

OK så hva er feilen?

Lenke til kommentar

Bluscreen?

hmm.. etter at jeg bytta til w2k har jeg ikke sett en eneste en, lure av og te på om det virkelig finnes i w2k.

Hvordan den ser ut er totalt likegyldig. Hvis du får så mange bluescreens at du syns an e støgg eller vil skifta farge så vet ikke jeg...

____

TV

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å skifte farge på BSOD :smile:

Når det gjelder feilen din, lofotknut, så hadde jeg en periode her med tilnærmet samme problem/error.

I mitt tilfelle var det DC++ som var synderen.

Jeg vil anbefale deg å deaktivere (dvs. ikke kjøre) ett og ett program og "stressteste" i f.eks. 1 døgn for hver "deaktivering" og se om feilen kommer. Fortsett til du i tilfelle fanger synderen :smile:

Det er også en selvfølge å ha oppdaterte drivere (ikke beta) og tatt turen innom Windows Update.

WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW

Dette er min melding nr. 1000! :grin:

WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-03-11 18:10 ]

Lenke til kommentar

hipp hurra for borre's post nummer 1000, og dessuten så var det en periode jeg fikk bluescreen og restart ganske ofte, men nå har jeg byttet nettverkskort (med et helt identisk faktisk), og har ikke fått siden det...

Det nettverkskortet har laget ufattelig mye trøbbel for meg tror jeg... (nettverks-relatert også altså)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hi lofotknut

0xc5 stop kan være masse, men en ting er sikkert: det er hardware. Sjekk all din hardware på microsoft.com/hcl

Mulig at det kan være en hardware som laster en profil i startupen, feilsøk med msconfig. http://support.microsoft.com/support/kb/ar...s/q310/3/53.asp

test også etter usignerte drivere til enheter... start>kjør og skriv sigverif

noen ting det kan være; mus (logitech?) chipset (viaarena.com ?), GeForce skjermkort (nvidia.com?)

Du må bare prøve deg fram.

unplug enheter f.eks.

løkka tel...

ps. digger XP (selv om jeg jobber med mer kommandobaserte OS selv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...