Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fritak fra arbeidsplikt, gradert, starte hos ny arbeidsgiver?

Drit og Dra

Anbefalte innlegg

Er i oppsigelsestid med stilling hos ny arbeidsgiver som ligger klar etter oppsigelsestidens utløp. Er foreløpig i vanlig jobb, men det kan bli aktuelt for arbeidsgiver å frita meg fra arbeidsplikten resten av oppsigelsestiden av konkurransehensyn (skjerme meg for kunder).

Hvis jeg fritas fra arbeidsplikten, kan jeg da kreve å få begynne hos ny arbeidsgiver før oppsigelsestiden er ute? Kan et fritak fra arbeidsplikten graderes slik at arbeidsgiver på den måten kan holde på meg? Kan jeg kreve å få 100% arbeidsfritak? Kan jeg være utilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidsfritaksperioden, eller må jeg være tilgjengelig hele tiden for å kunne svare på eventuelle spørsmål? Har arbeidsgiver bestemmelsesrett i disse spørsmålene, eller må vi bli enige om disse i fellesskap?

Og til sist, om jeg får 100% arbeidsfritak og jeg begynner hos ny arbeidsgiver før den opprinnelige oppsigelsestiden er ute, betraktes jeg da som helt fristilt i forhold til spørsmål om lojalitetsplikt, å kunne gå på tidligere kunder, osv.? Eller må jeg forholde meg til den opprinnelige oppsigelsestiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger i begrepet oppsigelsestid at begge parter har plikt til å oppfylle arbeidsavtalen også i oppsigelsestiden. Arbeidsgiver har plikt til å betale lønn, arbeidstaker har plikt til å arbeide. Man kan bare frita motparten for motpartens ytelse, man kan ikke samtidig frita seg selv for sin egen. Man kan - innen saklighetens grenser - selv bestemme hvor langt fritaket skal gå.

Utgangspunktet er at arbeidsgiver kan frita deg helt eller delvis, og dette gjelder både tidsmessig og omfangsmessig. Det vil si at arbeidsgiver velger hvor mange av arbeidsavtalens forpliktelser du skal fritas fra. Arbeidsgiver kan også omplassere deg til andre arbeidsoppgaver (innenfor stillingens grunnpreg).

Slike avgjørelser faller innenfor arbeidsgivers styringsrett.

Dersom du fritas for arbeidsplikt og begynner hos ny arbeidsgiver faller retten din til lønn fra gammel arbeidsgiver bort.

Utgangspunktet er at lojalitetsplikten varer så lenge arbeidsavtalen gjør det, altså ut oppsigelsestiden (uavhengig av arbeidsplikt eller lønnsplikt). I visse sammenhenger kan den også vare lenger (typisk der dette er avtalt, f.eks. i form av en konkurranseklausul), og i visse sammenhenger vil markedsføringslovens bestemmelser om urimelig forretningsskikk sette begrensninger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Oppfølgende spørsmål følger... :-)

Kan jeg kreve å få starte hos ny arbeidsgiver i fall jeg får 100% fritak fra arbeidsplikten? Kan nåværende arbeidsgiver nekte meg det, eller hente meg tilbake i fall hun ombestemmer seg? Kan hun si at jeg får 100% arbeidsfritak, men ha som betingelse at jeg ikke får lov til å ta nytt arbeid før tiden er ute?

Hva med utilgjengelighet? Om jeg blir helt fritatt fra arbeidsplikten, må jeg sørge for å være tilgjengelig? Har ikke tenkt å bevisst gjøre meg utilgjengelig, men om jeg blir fritatt vil jeg ha mulighet til å dra på hytta (hvor det er dårlig dekning), ønske å dra på treningstur, etc. Det virker urimelig at om arbeidsgiver har budsjettert økonomisk med et 100% arbeidsfritak, men hun likevel setter betingelser som at jeg må være tilgjengelig i hele arbeidstiden.

Har ingen planer om å kreve lønn fra gammel arbeidsgiver i tillegg til fra ny, om jeg begynner hos ny "før tiden".

Lenke til kommentar

Det spørs kva du har inngått avtale om. Utgangspunktet er at du har forplikta deg til å jobbe ut oppsigelsestida, men arbeidsgiver kan velge å ikkje kreve at du utfører dine forpliktelser om å jobbe (så lenge arbeidsgiver fortsatt står inne for  sine forpliktelser med å betale ut lønn).

Om du kan bruke fritaket frå arbeidsplikta til å state i ny jobb vil være avhengig av kva som er avtalt.

Dersom du blir fritatt frå arbeidsplikta så er det vanligast å tolke det slik at du heller ikkje treng å være tilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidstida. Dersom arbeidsgiver ikkje vil ha deg i jobb av hensyn til kundane så ser eg ingen grunn til at arbeidsgiver skulle ha behov eller ønske om å bruke deg til den same jobben på meir midlertidig basis (f.eks. som ringevikar).

Men det kan sjølvsagt være greit å få presisert om arbeidsgiver tar forbehold for å frita deg for arbeidsplikta.

Lenke til kommentar

Dersom du er fritatt fra arbeidsplikten vil arbeidstiden være å anse som fritid. Du kan da jobbe hos ny arbeidsgiver i den utstrekning dette ikke strider mot arbeidsavtalen med nåværende arbeidsgiver (f.eks. jobbe i Skatteetaten og som skatteadvokat samtidig) - akkurat som om du har en deltidsjobb. Du bør f.eks. ikke jobbe direkte mot nåværende arbeidsgivers kunder under oppsigelsestiden.

Hvor tilgjengelig du må være ser jeg som et kompensasjonsspørsmål. Oppebærer du 100 % lønn under arbeidsfritaket bør du være tilgjengelig innen vanlig arbeidstid. Oppebærer du ikke lønn trenger du ikke være mer tilgjengelig enn f.eks. arbeidsgivers kunder er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...