gwh Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hei, borettslaget vurderer å skifte Tv leverandør fra Get, og i den forbindelse lurer jeg på hva forumets medlemmer anbefaler av leverandører for Fiber og TV inn til oss. Har forstått det slik fra et par interessenter at fiber kan strekkes til oss uten problem. HVem er det som best/mest stabilt bredbånd av leverandørene i dag, samt relativt rimelige pakker med mye HD i? VI har grunnpakke i dag med bare TV, og flere leverandører av bredbånd over coax i dag, og det må fortsette å være åpent. Fiber må være et tillegg, og kan ikke forvente å få enesalg på internett til oss. Vi er ca 70leiligheter. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg kan ikke skjønne hvilken leverandør som vil ta kostnaden med å trekke fiber til 70 leiligheter hvis de ikke får en avtale med borettslaget om at samtlige skal henge seg på, og det med en bindingstid på 2-3 år på både internett og tv. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Opennet.no Bayonette vikenfiber (Altibox partner) Det er de 3 som er vel best på bredbånd i oslo regionen. Altibox er muligens bedre på TV flere kanaler. Men er dyrere på bredbånd. Er du mest interisert i TV burde du heller gått i lyd og bilde forum delen. Husk du må regne med høyere pris på etablering hvis du ikke vil ha bindingstid, så lønner seg å tegne avtale med den som er best tilpasset borettslagets interiesser, 4k løsning må du muligens ordne selv da så vidt jeg vet jobber både bayonette og altibox med 4k løsning men ingen er helt ferdig, opennet.no tilbyr verken bayonette\altibox. Husk uansett er alle 3 alternativene bedre en GET\Canaldigital og telenor. Husk generielt det finnes 2 forskjellig type fiber infrastrutur (GPON\EPON) som betyr fiberen er delt kapasitet f.eks 10G-PON delt på alle beborere, ulempen er for det første skjer det er problem med fiberen brudd etc mister alle internett, da det ofte er kun en fiber i borettslaget og det blir vanskeligere å oppgradere senere. Telenor\Canaldigital og next gentel (vil anta) bruker dette. AON (Active Optical Network) brukes av altibox\Bayonette så vidt jeg forstår. Fordelen med det er den ikke er delt med alle, mere fleksibel men også dyrere, er særlig bra hvis flere av borettslagets brukere vil ha 1 gigabit\10 gigabit båndbredde. Det er noe å vurdere, da det blir dyrt å bytte, må bytte alt utstyret i så fall. Usikker på hvilken løsning opennet.no går for. http://www.fiberopticshare.com/ftth-access-networks-aon-vs-pon.html Endret 15. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg kan ikke skjønne hvilken leverandør som vil ta kostnaden med å trekke fiber til 70 leiligheter hvis de ikke får en avtale med borettslaget om at samtlige skal henge seg på, og det med en bindingstid på 2-3 år på både internett og tv. Bindingstiden til Get går ut i år, så jeg regner med at vi binder oss for en 3-5 års periode igjen. Planen er å binde minimum tv biten, med alternativ for binding av alle leiligheter til minimum hastighet på bredbånd, men hvor de kan fortsette å bruke eksisterende internett løsning hvis beboer ønsker det, eller bruke nye leverandør på større hastigheter hvis ønskelig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Kan ikke se det er noe god løsning: http://www.forbrukerradet.no/vi-mener/bredband-og-tv-tips-til-borettslag/ Tror for deres del er best å høre med opennet, angående PON\AON hva slags fiberteknolgi er best for dere. Eventuelt vurdere om de er villig å gå i samarbeid med altibox\bayonette. Finn ut hvilke behov beboerne faktisk har. Medievanene er i stor endring, og det er ikke sikkert det er like stort behov for en fellesavtale for både TV og internett. Tenk dere godt om før dere aksepterer én kollektiv standardløsning for hele boligsammenslutningen. Dette gir i praksis én leverandør monopol til å levere både TV- og internettsignaler til hver enkelt beboer. Legg ut tjenestene på anbud og se etter flere tilbud. Leverandøren av bredbånd trenger ikke være den samme som leverer TV-tjenester. Inngå korte (maks tre år) eller løpende kontrakter. Den teknologiske og markedsmessige utviklingen gjør at mye kan skje på kort tid. I tillegg hindrer lange, kollektive avtaler konkurranse og prisjustering i markedet. Pass på at boligsammenslutningen eier infrastrukturen i bygget. Det vil gjøre det enklere å forhandle på pris, samtidig som dere blir prisgitt bare én leverandør. Endret 15. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) En annen ting, nå vet jeg ikke om det går, men f.eks ha 10 gigabit fiber inn, dele det f.eks: 60 port SFP+ 10G TOR switch redundant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3 Da kostnaden for slik for ren fiber blir for høy, men problemet man ikke kan strekke twinax kabel så langt. Dette er vel løsning firma bruker det er ganske billig. Men tviler på internetlevrandørene vil godta det, da 10 gigabit koster 15 000 kr måneden f.eks altibox, deler man det på 70 blir det 142 mbit på hver. Altså ca 215 kr måneden for hver beboer en slik kostnad kunne vært i felleskostandene. Det er langt lavere kostnader en ren fiberløsning ville kostet da kunne dere hatt gode hastighet i borettslaget prisen, selv om en slik switch ikke begrenset kapasiteten, så om det blir for lite båndbredde man man vurdere å oppgradere. Kunne selv vurdert en slik løsning hvis jeg hadde bodd i borettslag eller vært styreleder. Men tviler på internetlevrandørene er villig å gå med på dette med mindre man går på bedriftavtale da er det nok andre priser. Endret 15. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå