Poppmunn Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 (endret) Plutselig får jeg ikke lov til å bruke maskina mer enn i omtrent ti minutter før den kræsjer og gir meg denne blåskjermen. Dette kom helt uten videre på en maskin som har fungert så og si feilfritt i alle år. Det er snakk om en Asus-laptop fra 2011 med Windows 7. Poster nå fra sikkerhetsmodus, som ser ut til å fungere greit, men det er vel begrenset hva man får gjort herfra. Noen tanker om hva dette kan være? Endret 14. januar 2016 av Poppmunn Lenke til kommentar
blinc Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Utvid sidevekslingsfilen og kjør program som avdekker "bad blocks" hvis du bruker HDD. Men kan også være hw feil, eksempel ram Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Hjalp ikke å utvide sidevekslingsfilen. Kjører chkdsk nå, så får vi se om den finner noe. Ingen kræsj i sikkerhetsmodus ihvertfall. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Ingen feil ved chkdsk? Sjekket grundig for virus o.l.? Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Ingen feil, ingen virus. Har søkt litt og funnet ut at det kan ha noe med drivere å gjøre, men det er begrenset hva man får oppdatert når man bare har ti minutter på seg og tregt nett. Vet ikke hvor mye sånt man får gjort fra sikkerhetsmodus. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Feilmedlingen din er 0x0000007A, eller KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Det vil si at Windows har problemer med å laste inn filer fra enten harddisk (HDD) eller RAM. Det skyldes ofte feil i HDD, eller defekt hardware (enten HDD eller RAM). Ikke kjør chkdsk i sikkerhetsmodus, Disk Check kjører nemlig ikke full scan om du gjør dette gjennom Windows, i tillegg til at feilmarginen blir større. 1) Start heller cmd.exe 2) Tast inn "chkdsk /x /f /r" 3) Tast "Y" for yes, og restart PCen. Om ikke chkdsk funger må du kjøre Memory Diagnostic Tool, for å sjekke om problemet skyldes defekt med noen av minne-brikkene (RAM). Om ikke Memory Diagnostic Tool finner noen feilmedling så kan man konkludere med at feilen skyldes harddisk, HDD. 1) Gå til start, og tast inn: "Windows minnediagnose" (om du har norsk OS) eller "Windows Memory Diagnostic (om du har engelsk OS). 2) Og velg å kjøre Memory Diagnostic Tool ved neste oppstart. 3) Restart PCen. Hvis ingen av disse metodene løser problemet så skyldes feilmeldingen/blå skjerm enten defekt hardware, eller dårlig tilkobling. For å sjekke om du har noen dårlige tilkoblinger så må PCen åpnes, det man gjør da gjør er at man kobler harddisk (HDD) av og på igjen, samme med RAM-brikkene. Hvis ikke dette løser problemet så betyr det at harddisk (HDD) er defekt. I et slikt tilfelle vil eneste løsning være å kjøpe ny harddisk, en virus- eller maleware scan vil dessverre ikke løse et slikt problem. Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Takk for info! Nå får jeg beskjed om at S.M.A.R.T status er dårlig, så da er det vel disken som er i ferd med å ryke. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) Muligens, eller HDD kan mangle eller ha skade i viktige systemfiler. Har du noen ekstern harddisk du kan benytte som backup? Ville uansett rådet å ta en backup snarest, for så prøvd å reformatere hele harddisken som en siste utvei, dette kan gjøres gjennom windows recovery manager eller med OS installasjons-CD. Det du da gjør er å kjøre installasjon av Windows, og velger "formater/erase" når du skal velge hvilke harddisk du skal innstallere Windows på. Hvis du fremdeles får lik feilmelding etter formatering og clean re-installasjon av Windows så ville jeg bare gått til anskaffelse av en ny harddisk. Regner med at laptopen du har nå benytter HDD 2.5" , de koster i underkant av 1 krone per GB, en WD 750GB koster 649,- hos komplett, og 1TB for 799,-. Antagligvis får man også 500gb rett under 500 lappen eller 320GB under 300,- om du ikke trenger så mye plass. Så en ny harddisk trenger ikke nødvendigvis koste shorta. Legger med ett eksempel på typisk HDD som sannsynligvis vil passe i den laptopen du har i dag: https://www.komplett.no/product/795954/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-25/wd-red-750gb-nas-harddrive En annen muligheter er å oppgradere til SSD 2,5". Kan dobbeltsjekke om 2,5" harddisk passer i PCen din om jeg får fullt navn på laptopen din. Men regner med at det er 2,5" harddisk da dette er aller mest vanlig og så og si standard på laptoper i dag. Håper det løser seg til slutt, og om harddisken skulle vise seg å være defekt så vil jeg på subjektivt grunnlag fraråde deg å kjøpe harddisk fra Seagate, da jeg selv har hatt 2-3 harddisker fra dette merket som har endt som defekte. Har siden da holdt meg til WD, og vært veldig fornøyd med kvaliteten og levetiden til disse harddiskene Endret 16. januar 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Endte opp med å kjøpe ny maskin. Var vel egentlig på tide. Hadde sikkerhetskopier av det viktigste på den andre disken uansett. Takk for all info ihvertfall! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Du kan prøve dette: http://www.solvusoft.com/no/files/BSOD-bl%C3%A5-skjerm-feil/sys/windows/microsoft/msdn-2939/acpi-sys/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå