The Avatar Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Med ein skikkelig sovepose som er tilpassa det temperaturområdet som er aktuelt så vil det uansett ikkje være nødvendig å varme opp teltet. Det er ikkje så mykje som skal til for å holde varmen, mange sover til vanlig med soverromsvinduet på vidt gap og med kun vanlig dyne året rundt. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Varme i telt er kun nødvendig om du skal oppholde deg i teltet utenfor soveposen med lite klær på. Dersom du kun skal legge deg i teltet for å sove så holder det med skikkelig liggeunderlag, skikkelig sovepose og kanskje ett tynt lag ull i tillegg. En R-verdi på 3.6 høres litt lite ut for ett liggeunderlag du skal bruke på vinteren. Her ville eg nok gått for rundt 5, eller mer. Og ett tynt lag på 2,5mm hjelper nok ikke her. Når det gjelder soveposen så mister de isolasjonsevnen med årene. Når den soveposen var ny så hadde den en nedre grense for -15 grader om eg fant rett på nettet, og med 10-20 år i ettertid er nok denne grensen vesentlig høyere i dag. Kombinasjon med ett for tynt liggeunderlag, unødvendig tynn matte under og en gammel sovepose som ikke lenger holder varmen vil nok gi deg en kald opplevelse. Dessverre. Men folk er forskjellige. Noen fryser lett, for andre skal det mer til. Noen vil ha mye klær på i soveposen, andre vil ha minst mulig. Her gjelder det å prøve seg frem. Men varmekilde i telt bør kun holdes til når man trenger det og mens man er våken. Åpen ild kan fort gjøre stor skade i teltet 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Vær bare klar over at det bare er luften du varmer opp. Den som du må lufte ut hele tiden. I speideren la vi en stor stein på primusen. Den magasinerte varme, holdt luften oppvarmet og reduserte behovet for ventilasjon når primusen ble slukket. Steinen avga ikke CO, forbrukte ikke O2 . Endret 19. juni 2017 av CiaroScuro 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Med ein skikkelig sovepose som er tilpassa det temperaturområdet som er aktuelt så vil det uansett ikkje være nødvendig å varme opp teltet. Det er ikkje så mykje som skal til for å holde varmen, mange sover til vanlig med soverromsvinduet på vidt gap og med kun vanlig dyne året rundt. Godt poeng. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Dvs legger jeg 2 matter sammen blir ikke det bedre av den grunn? En hard matte og en inflate matte? Dobbel R-verdi blir vel ca 5 i R-verdi. Endret 19. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
Espp Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Støtter nomore her, anbefaler et liggeunderlag med høyere r-verdi. En vanlig Bergans ekstrem eller Ajungalak bamse vil fungere betydelig bedre enn det underlaget du har linket til. 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Kansje jeg var litt uklar, jeg har 2 stk... Som skal legges oppå hverandre for økt effekt. https://www.bikester.no/386826.html?c=816&_cid=22_-2917_239102_239193_239561_483500_0_Prisguide.no + https://www.fjellsport.no/mammut-slidestop-mat-cmp-large-space-198x60x3-3-cm.html?gclid=Cj0KCQjw7J3KBRCxARIsAPMXNVKCzONwfFEL85qGbi2bFamERWvQBiUUX8cc0cCUuDDNPTOJSYdFmb4aAgUhEALw_wcB Hva er galt med det sølv papiret? Jeg bestillte det igår Endret 19. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Joda. Forstod det - men allikevel ser det ut til å være en litt dårlig kombinasjon og eg ville ikke vært så veldig skråsikker på at det alu-underlaget gir 2 i R-verdi. Men det er bare å prøve Det eg ville vært mest redd for der er at det ser ut til at det nederste underlaget vil kunne lage en del irriterende lyd ved bevegelse på den øverste underlaget. Nok til at eg hadde irritert meg. Men folk er forskjellige Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Er ikke nervøs for å bruke stearinlys i telt. Noe lignende gravlys men er jo kjekt det er litt mer stemning Dette bruker jeg inni ett telt med god ventilasjon (Helsport Reinsfjell). Er ikke nervøs for å vinter overnatte. Sovepose av Mammut tyin vinter samt exped downmat og bamse liggeunderlag. Varme trengs ikke i teltet mens en sover. Endret 19. juni 2017 av FranZe Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Ja, men da er det vel egentlig bare å skaffe seg et Bamse underlag til den gang, så er man sikker... Kjøpte det bare for å teste egentlig, samt veier ingenting og tar lite plass. Mammut underlaget har anti skli matte under, samt disse klassiske silicon stripene ovenpå....Hva med å legge dette oppå en solseng inni et telt, jeg har en gammel halv rusten liggende kjøpt på Ikea.. Den har 3 stk avlange støtter hvor 6 støtter er montert oppå, hvis du ser tegninga... Så har jeg iallefall kun kald luft under og ikke kald bakke.Setter stor pris på innspill... Hadde vært kjekt å gjort slike stunt etterhvert og reist på lenger turer som Hovden om et par år. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Er ikke nervøs for å bruke stearinlys i telt. Noe lignende gravlys men er jo kjekt det er litt mer stemning Dette bruker jeg inni ett telt med god ventilasjon (Helsport Reinsfjell). Er ikke nervøs for å vinter overnatte. Sovepose av Mammut tyin vinter samt exped downmat og bamse liggeunderlag. Varme trengs ikke i teltet mens en sover. Hva er det kaldeste du har hatt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Tviler på at teltbunnen har så godt av ei solseng på toppen Bamse liggeunderlag + det liggeunderlaget du har fungerer helt greit. Men så må du vurdere ny sovepose da den du har nok har mistet veldig mye av isolasjonen sin. Og da hjelper det lite med godt liggeunderlag 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Er ikke nervøs for å bruke stearinlys i telt. Noe lignende gravlys men er jo kjekt det er litt mer stemning Dette bruker jeg inni ett telt med god ventilasjon (Helsport Reinsfjell). Er ikke nervøs for å vinter overnatte. Sovepose av Mammut tyin vinter samt exped downmat og bamse liggeunderlag. Varme trengs ikke i teltet mens en sover. Hva er det kaldeste du har hatt? Ikke spør for det er temmelig flaut Neida, kun ett par minus. Så da var vi der, vi og moskusen. Hadde da ikke med downmat'en men holdt på å smelte bort. Men igjen så fryser jeg veldig fort, men det der ble for varmt.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har brukt telys i telt, da har jeg hatt det oppi stekepanna mi. Overlevde. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har brukt telys i telt, da har jeg hatt det oppi stekepanna mi. Overlevde. Jepp, men skjønner godt at det ikke anbefales til alle og enhver. Med gode forhåndsregler skal det meste gå greit. En blir nødt til å bruke huet litt å tenke på hva en driver med. Nå har jeg ikke det tyngste teltet akkurat så jeg velger å ikke fyre inni teltet. Tar heller med meg noe som er enkelt å sette opp og som er lett for å bruke som "fyrplass". Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Tydelig at dette forumet er fult av folk som ikke har vært i militæret. både åpen flamme og lys i telt er vanlig praksis i militæret, helt ufarlig hvis man er ansvarlig og har en som passer på flammene hele tiden. Selvfølgelig skal man ha lufting i teltet åpent når man har åpen flamme i teltet, og flammen skal brenne korrekt uten soting... da er det trygt og fint. Gassbrenner f.eks er veldig trygt i telt. Da har en nesten bare mulighet til å ta med seg teltet. Jo, jeg var i militæret. Bar jo det ferdigkneppa teltet. Men er du klar over hvor mye det "brannhemmende" teltet veier? Og vi fikk til tider stikkflammer og feil på primus. Og på de stedene vi slo camp hadde det ikke vært artig å stått med ett (halvt smeltet) syntetisk telt. Så det er en vesentlig forskjell. Endret 19. juni 2017 av FranZe Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Tydelig at dette forumet er fult av folk som ikke har vært i militæret. både åpen flamme og lys i telt er vanlig praksis i militæret, helt ufarlig hvis man er ansvarlig og har en som passer på flammene hele tiden. Selvfølgelig skal man ha lufting i teltet åpent når man har åpen flamme i teltet, og flammen skal brenne korrekt uten soting... da er det trygt og fint. Gassbrenner f.eks er veldig trygt i telt. Så lenge man har noen til å passe på ja, noe man skjeldent er nok til i ett 2-manns telt Det de fleste snakker om er nok når man sover, flammer i våken tilstand er problemfritt så lenge man passer litt på slik at teltet eller noe annet ikke tar fyr. Edit: gammel post ser jeg Endret 19. juni 2017 av aklla Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Ja, men da er det vel egentlig bare å skaffe seg et Bamse underlag til den gang, så er man sikker... Kjøpte det bare for å teste egentlig, samt veier ingenting og tar lite plass. Mammut underlaget har anti skli matte under, samt disse klassiske silicon stripene ovenpå.... Hva med å legge dette oppå en solseng inni et telt, jeg har en gammel halv rusten liggende kjøpt på Ikea.. Den har 3 stk avlange støtter hvor 6 støtter er montert oppå, hvis du ser tegninga... Så har jeg iallefall kun kald luft under og ikke kald bakke. Setter stor pris på innspill... Hadde vært kjekt å gjort slike stunt etterhvert og reist på lenger turer som Hovden om et par år. Men er du seriøs eller er det bare tull? Skal du på langtur å spasere langt, samtidig at du vurderer å ta med deg en solseng? I så tilfelle anbefaler jeg deg å ta en grei spasertur med alt pikkpakket for å sjekke hvor tungt det egentlig blir Skal en overnatte ikke så langt unna bilen kan en jo selvfølgelig ta med nesten hva som helst. Utenom vinterhalvåret er det for meg kun oppblåsbart liggeunderlag som gjelder. Ingenting er som å ligge godt. Da har jeg valgt mammut pump light. Den tar liten plass, er passe tykk, ikke så alt for tung pluss at den var litt rimelig. Den var litt glatt, men det fikset jeg med litt antiskli. Finnes sikkert andre bedre alternativer der ute, men den var fin i pris. I vintersesongen er det gull verdt å ta hensyn til at en kanskje blir stående uten det oppblåsbare liggeunderlaget. Spesielt hvis det er langtur det er snakk om. Anbefaler deg å forsøke deg ute i hagen eller noe lignende før du drar, på en ganske grei kald vinternatt. Skal du kjøpe deg sovepose ville jeg ikke ha kjøpt en vintersovepose. Ett tips jeg fanget opp (selvfølgelig etter jeg hadde kjøpt min) er at det er mye lurere å kjøpe 2 soveposer. Dette er noe jeg kommer til å gjøre neste gang selv for det er mer fleksibelt og mer lønnsomt. Endret 19. juni 2017 av FranZe 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) FRanze, det var ment mer som et teknisk spørsmål om temperatur med solseng enn uten... Selvsagt var det ment å sove i et telt utenfor bilen et steinkast ifra stolheisen i skitrekket.Pris er altiv viktig, men å leie hytte på hovden koster sikkert mer enn den dyreste vinter posen. Jeg har ikke gjort det enda, men tenker å sove 1 natt og 2 i omgangen før jeg kjører hjem. Heiskort koster det også. Endret 19. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) For fjellturer og slikt så blir det sommer, høst og vår uten ski 1-2 natts... Er dette å anbefalehttps://www.xxl.no/helsport-sarek-60-l-ryggsekk/p/1121012_1_style 60 liter helsport 399? Endret 19. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå