Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for å måtte betale tilbake omskoleringspenger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har de siste ett og et halvt årene mottatt 50% uføretrygd (grunnet hjertesykdom, under ung og ufør ordningen) og 50% omskoleringspenger fra NAV. Omskoleringspengene er det samme som jeg fikk i forkant da jeg ble syk i form av AAP. Jeg brukte mye tid og krefter på å få i land avtalen om omskoleringspenger, men grunnet endrede planer i min behandling så møter jeg nye uforutsette utfordringer. Jeg skal snart igjennom en behandling som gjør til at jeg ikke får tatt noen eksamener dette semesteret, og jeg faller helt utenfor klassemiljøet hvilket gjør det vanskelig å få fullført da det består av mye gruppearbeid. Funker behandlingen vil jeg få et mye bedre funksjonsnivå, og trolig kunne gå tilbake til min tidligere jobb. Det er også tøft for meg økonomisk nå som student.

Jeg har en bachelorgrad fra før jeg ble dårligere, og det skulle være mulig å finne jobber innenfor dette feltet der jeg kan jobbe 50% til å begynne med, og deretter forhåpentligvis opp mot 100% etter behandlingen. Men jeg frykter at jeg står i fare for å måtte betale tilbake de pengene jeg har fått som omskoleringspenger hvis jeg ikke står løpet ut. Det ble ikke sagt noe om dette, og det skulle foretas en løpende vurdering av ordningen, men det har vært vanskelig å ha et tett forhold til NAV, da jeg har fått tildelt ny saksbehandler tre ganger på kort tid.

Står jeg i fare for å måtte betale tilbake omskoleringspengene? Det er ikke slik at jeg ikke har prøvd, og jeg har fått gode karakterer og gjort en ålreit innsats. Men det at jeg nå mister et semester, og det blir vanskelig økonomisk å være student i to år til, gjør til at jeg ønsker å jobbe igjen (sett at behandlingen er en suksess).

Anonymous poster hash: 4b549...d61
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan aldri tenke meg at du må betale tilbake AAP-penger/omskolering fordi man blir sykere eller skal i behandling som gjør at nåværende tiltak ikke lar seg gjennomføre.

Slik er det jo for de fleste, at man må på tiltak så behandles, så på tiltak mens man venter på ytterligere behandling - slik kan det gå i årevis uten at man blir frisk, eller dauer.

Anonymous poster hash: caf4a...871
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...