kml- Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Siden August har jeg slitt med dårlig hud, lite energi etc. På toppen av det vil jeg gjerne gå ned ett par kilo. Lest en del om det å være veganer, og fordelene. MEN, har også lest litt om folk som mener det motsatte. For å gå ned i vekt, vet jeg at det er kalorier inn vs kalorier ut. Men har det noe å si hvilken kilde de kommer fra? Forstår så klart at kalorier fra sjokolade er langt ifra sunt vs kalorier fra frukt & grønt. Men er virkelig melkeprodukter dårlig for en, eller sjømat, kylling osv? Får man i seg nok næringstoffer om man er veganer? Grublet på dette en god stund. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Siden August har jeg slitt med dårlig hud, lite energi etc. På toppen av det vil jeg gjerne gå ned ett par kilo. Lest en del om det å være veganer, og fordelene. MEN, har også lest litt om folk som mener det motsatte. For å gå ned i vekt, vet jeg at det er kalorier inn vs kalorier ut. Men har det noe å si hvilken kilde de kommer fra? Forstår så klart at kalorier fra sjokolade er langt ifra sunt vs kalorier fra frukt & grønt. Men er virkelig melkeprodukter dårlig for en, eller sjømat, kylling osv? Får man i seg nok næringstoffer om man er veganer? Grublet på dette en god stund. Hva tenker dere? Kalorier inn og kalorier ut er en forenkling men ett godt utgangspunkt. Ett balansert og ett variert kosthold er løsningen enten det inkluderer kjøtt eller om man er vegetarianer/veganer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Et 100% vegetarisk kosthold kan være problematisk da det er vanskeligere å få tak i alle næringsstoffene man trenger. En må derfor være mer nøye med hva man spiser for å ikke få problemer eller mangelsykdommer. Å spise små mengder animalske produkter er en enkel måte å balansere. Egg og leverpostei er f.eks greie buffer. Trikset er sterk moderasjon og ikke totalutelukke det. Proteinkvaliteten kan godt bli god med vegetarisk kosthold om du bare gjør de riktige kombinasjonene. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Min kjæreste er veganer. Er litt bekymret for hu mtp næringsstoffer Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Forstår så klart at kalorier fra sjokolade er langt ifra sunt vs kalorier fra frukt & grønt. Kako er også ei frukt, så dette blir ei overforenkling. Største fordelen med å ete vegansk med tanke på slanking er at det for mange vanskeligare eller meir tidkrevande å ete formykje kaloriar. Men det spørs sjølvsagt på kva du baserer kostholdet ditt på. Det meste av godteri og snacks er heilt veganske, men sjølv om det ikkje er kjøtt i det så betyr ikkje det at det er sunnare enn å ete ein biff. Når det gjeld dette om det er bra å ete mykje meieriprodukter, osv. så er det der også alt med måte. Melk er ei god kilde til kalsium, men melk inneheld litt for mykje fett til å være egna som tørstedrikk. Det har også vært påpeikt at faren for tykktarmkreft aukar dersom ein et mykje raudt kjøtt. Hadde eg vært deg, og hatt plana om å legge om kostholdet så ville eg gått for ein mellomting der du kuttar ned på kjøttkonsumet. Det er bra miljøpolitikk også. Så i staden for å hoppe på ein vegansk diett der du nesten kun et planter som veks over jorda, så kan du godt kutte ned på animalske produkt. Neste gong du lager gryterett så kanskje du kan lage ei gryte med bønner, erter eller linser. Kanskje det er like greit å kutte ut kjøttdeigen til fordel for vegetariske alternativ og eit lite stykke reint kjøtt av og til, osv. Dersom du berre legger om kostholdet til å ete litt mindre kjøtt utan å kutte ut kjøttet heilt så får du det beste frå begge delar. Då får du eit billegare, meir miljøvenlig og antageligvis sunnare kosthold, men utan at risikerer mangelsjukdommar fordi du ikkje er bevist nok på å få i deg det du skal ha av næringsstoff. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Forstår så klart at kalorier fra sjokolade er langt ifra sunt vs kalorier fra frukt & grønt. Kako er også ei frukt, så dette blir ei overforenkling. Største fordelen med å ete vegansk med tanke på slanking er at det for mange vanskeligare eller meir tidkrevande å ete formykje kaloriar. Men det spørs sjølvsagt på kva du baserer kostholdet ditt på. Det meste av godteri og snacks er heilt veganske, men sjølv om det ikkje er kjøtt i det så betyr ikkje det at det er sunnare enn å ete ein biff. Når det gjeld dette om det er bra å ete mykje meieriprodukter, osv. så er det der også alt med måte. Melk er ei god kilde til kalsium, men melk inneheld litt for mykje fett til å være egna som tørstedrikk. Det har også vært påpeikt at faren for tykktarmkreft aukar dersom ein et mykje raudt kjøtt. Hadde eg vært deg, og hatt plana om å legge om kostholdet så ville eg gått for ein mellomting der du kuttar ned på kjøttkonsumet. Det er bra miljøpolitikk også. Så i staden for å hoppe på ein vegansk diett der du nesten kun et planter som veks over jorda, så kan du godt kutte ned på animalske produkt. Neste gong du lager gryterett så kanskje du kan lage ei gryte med bønner, erter eller linser. Kanskje det er like greit å kutte ut kjøttdeigen til fordel for vegetariske alternativ og eit lite stykke reint kjøtt av og til, osv. Dersom du berre legger om kostholdet til å ete litt mindre kjøtt utan å kutte ut kjøttet heilt så får du det beste frå begge delar. Då får du eit billegare, meir miljøvenlig og antageligvis sunnare kosthold, men utan at risikerer mangelsjukdommar fordi du ikkje er bevist nok på å få i deg det du skal ha av næringsstoff. Støtter denne. En mellomting er som oftest en bedre løsning enn ytterpunktene uansett. Har selv veldig god erfaring med dette, om man vil ha en bås til det er det mange som kaller seg fleksitarianer og spiser et stort sett vegetarisk kosthold men med enkelt innslag av kjøtt. Hos oss er mesteparten av kjøttet erstattet med bønner, linser, kikerter og grønnsaker, men det ble allikevel ribbe til jul og en økologisk svinefilet i ny og ne. Fisk spiser vi en del av. Etter min erfaring er de fleste veganere motivert av dyrevernstanken. Om det ikke er det som er din første prioritet, men derimot helse, mener jeg å "hoppe" fra "vanlig" kosthold til vegansk er litt voldsomt og fallhøyden blir stor. Sats på en mellomting Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Man trenger ikke bli drøvtygger for å gå ned i vekt. Det som gjelder er kalorier inn vs kalorier ut. Hva man putter i seg er mindre viktig. Et godt tips som gjør det lettere er som en hovedregel å begrense mat med høy kaloritetthet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Med litt kunnskap og informasjon er det ikkje noko problem å vere veganer og få i seg det ein treng av næringsstoffer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Med litt kunnskap og informasjon er det ikkje noko problem å vere veganer og få i seg det ein treng av næringsstoffer. De aller fleste nybegynnere som ønsker det har ikke nok info for at det funker i praksis og blir gjerne syke etter noen år. B12-mangel etter en tid er jo en klassiker man kan unngå enten med litt kjøtt eller tilskudd. Endret 27. januar 2016 av vidor Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Hvis målet er vektnedgang, hva er egentlig poenget med å bli drøvtygger? Jeg gikk også ned mange kilo, og jeg spiste vanlig mat. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Med litt kunnskap og informasjon er det ikkje noko problem å vere veganer og få i seg det ein treng av næringsstoffer. De aller færreste nybegynnere som ønsker det har ikke nok info for at det funker i praksis og blir gjerne syke etter noen år. B12-mangel etter en tid er jo en klassiker man kan unngå enten med litt kjøtt eller tilskudd. Dei har det kanskje ikkje nei, men det tar ikkje så lang tid å google seg fram til svaret. B12-mangel kan ein enkelt løyse ved å ta B12-tilskot. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Kanskje hun her er noe til inspirasjon..? http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Hilde-34-vil-motbevise-matmyten---Mange-mener-det-ikke-er-mulig-667877_1.snd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå