Gå til innhold

Valg av UPS

Anbefalte innlegg

Mulig feil del av forumet, men prøver allikevel. 

Leiligheten jeg bor i har et noe underdimensjonert el-nett. I disse kalde stunder hender det jeg overbelaster kursen i stua, hvor både PC og server er tilkoblet - samt. to ovner. Er litt irriterende, men jeg kan leve med det. 

Uten å kjenne detaljer rundt hvorvidt en maskin kan ta skade av strømbrudd, har jeg en følelse det kan være lurt å gå til innkjøp av to UPSer(en til hver maskin). Har ikke behov for stort batteri(5-10 min?), evt. software som automatisk stenger maskinen. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurt å kjøpe en UPS ja! Hvis du er uheldig kan selvsagt en brå, uønsket strøm-utkobling knekke pc'en din.

Jeg har selv to ups'er oppe og de har nok tjent seg inn igjen er jeg ganske sikker på! Ved forrige strømutkobling gikk 'bare' et par-tre lyspærer og to batteri-eliminatorer dukken men heldigvis var ikke mye elektronikk i bruk akkurat da!

Å anbefale deg en ups er ikke helt enkelt ut fra hva du beskriver men jeg ville vel satset på minimum denne: https://www.komplett.no/product/613082/datautstyr/upsoverspenningsvern/overspenningsvern/bluewalker-pw-ups-vfi-1000-lcd-1000va#  Dette er helt avhengig av hva du stiller av krav og hva du trenger av effekt..

(Tilsvarer min minste ups..) Her kan du jo koble til begge maskinene og skjermene dine hvis du da ikke har for rått utstyr! 

Grensa på denne er som du ser 800W. Bruker ditt utstyr mer enn dette vil ups'en gi deg feilmelding..

Softwaren som medfølger lar deg lese av alle data om nettspenning og forbruk og lar deg bestemme hvor lenge ting skal fungere ved strømstans. I tillegg kan du programmere test av ups'en og lagre målingene.

Det er for øvrig veldig smart å la ups'en slå av datautstyret i god tid før du nærmer deg utladet batteri. På min hoved-ups har jeg akkurat nå 45 minutter med backup, men jeg har satt den til å slå av alt etter 5 minutter. Dette for å skåne utstyret og batteriene sånn at de ikke lades langt ned.

Så ikke svaret til Kyrre S. før jeg la ut mitt svar men som du ser er vi vel ganske enige i modellen ups du bør velge og effekten er som sagt avhengig av hva du kobler til av utstyr!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Ja,en maskin kan ta skade ved strømbrudd så en UPS er absolutt lurt. Jeg bruker en APC pro BR900G-GR og er veldig fornøyd med den, fikk den for 1500,- på proshop. Får ikke opp linken der nå, men her er komplett sin, den er bare litt dyrere: https://www.komplett.no/product/809973/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/apc-power-saving-back-ups-pro-900# Den har 3 innganger for batteri og overspenningsvern og ytterlige 2 med bare overspenningsvern. Jeg har tilkoblet PC og server samt switch. Som software bruker jeg apcupsd, har denne installert på både pc og server og kjører server som master og pc som slave. Da vil de slå seg av ved gitte parametere når strømmen går.

APC er et veldig bra merke men er også priset deretter, dog støtter de det meste. Jeg kjøpte først en bluewalker UPS, men denne var ikke støttet av apcupsd som kjører på min server, så da ble det APC isteden.

I bunn og grunn kommer alt til hvilke UPS'er som er støttet av softwaren du skal bruke samt hvor mye effekt du skal ha koblet til og du bør velge deretter. jeg vet ikke hvilke OS du kjører på din server og pc, men APC er som regel et sikkert valg.

Bare husk at hvis du skal kjøre en som master og slave som meg så blir shutdown trigget igjennom LAN og da må du ha switch/modem koblet til UPS'en også ellers vil aldri slaven få signalet om å slå seg av.

Du kan selvfølgelig kjøre 2 UPS'er, men det blir fort like dyrt som 1 som kan ha både pc og server tilkoblet.

De som er linket over her holder også mer en nok til både pc og server, dog er de ikke støttet av apcupsd, som blir mye brukt bla i linux. Men for windows funker det nok sikkert fett kansje også for linux for alt jeg vet, vet bare at de ikke er støttet av apcupsd som kjører på min server.

Edit: Vær også obs på at de over her (bluewalker) har IEC koblinger og du trenger da overganger.

Endret av strike_84
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd! 

Budsjetter var et sted mellom 1000-1500, men det ser ut som det muligens blir for lite. Kan evt. kontakte komplett og se om jeg kan få et godt tilbud på nevnte ovenfor. 

Av utstyr har jeg to maskiner kjørende Windows ( hoved-pc W10 og server W7). Blir kanskje litt feil å kalle det en server, da den fungerer som både filserver, backup, htpc og 'streaming av steam spill til tven'. De står mao. adskilt, er derfor jeg tenkte på to ulike enheter. 

Hovedmaskinen står nevnt i signaturen min(Corsair 860i). 'Serveren' har en 430W psu som sjeldent er under load. 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Burde klare å ikke sprenge budsjettet med så mange kroner hvertfall. Den billigste som ER PÅ LAGER hos komplett er denne: https://www.komplett.no/product/659722/datautstyr/upsoverspenningsvern/overspenningsvern/bluewalker-pw-ups-vi850-lcd-850va#
Burde hvertfall holde til serveren + skjerm. Min server og pc IDLE bruker 124w/23% til sammen. Full load har jeg dog ikke testet da det SVÆRT sjelden skjer, men jeg kan tenke meg det 3-4 dobbelte kansje? Uansett holder min 540W/900VA lenge til meg.

Jeg vet ikke hvor ofte hovedmaskinen din er under full load eller semi-full load, men jeg vil tro at du ikke trenger mer enn en til slik jeg linket til evt en på 600w så er du i box! https://www.komplett.no/product/613076/datautstyr/upsoverspenningsvern/overspenningsvern/bluewalker-pw-ups-vi1000-lcd-1000va#technical-details dessverre ikke på lager men.
Med mindre du har 2 gtx 780 ti i SLI eller noe da. GPU (250W under load, 350W under heavy load)+CPU (150W under heavy load)= ca 4-500W (under heavy load)

+ ca 25W pr (snurre) disk. + noen vifter som bruker latterlig lite strøm.

Går du får en på 600W så er du safe, men er den lite eller sjelden under full load så ville jeg gått for den på 480W hvis penger styrer mest selvfølgelig. Uansett er det ikke mange kroner som skiller dem jeg har linket til, begge har AVR noe du burde ha.

Endret av strike_84
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var flere problemer å ta hensyn til her. På hovedmaskinen, under IDLE, trekker den ca 110-120 W. Dette er målt via Corsair Link, er usikker hvordan jeg kan lese forbruket fra server? I følge eXtreme Power supply calculations bruker serveren 156 W under load. Samme kalkulator gir 429 W under load for hovedmaskinen. Skjermen trekker typisk 60W. 

Maskinen(e) er strengt tatt sjeldent under full load, men strømmen kan jo gå da også(som var tilfellet i går). Samlet effekt for hovedmaskinen blir da 489W og totalt 645 med server (uten skjerm). Da burde jeg kanskje finne en PSU med rundt 700-800 W for å være på den sikre siden? 

Lenke til kommentar

Du bør ta litt godt i når du velger UPS. Du får det uansett igjen på lengre levetid på batteriene. Jeg kjøpte en 3000VA UPS og den går som regel bare på rundt 11%.

Jeg hadde en UPS tidligere som gikk akkurat på grensa ved full last. Der røyk batteriet katastrofalt etter bare et par år.

Lenke til kommentar

Da burde jeg kanskje finne en PSU med rundt 700-800 W for å være på den sikre siden? 

Ja, hvis du nå har bestemt deg for å gå for 1 isteden for 2 så (dette vil du uansett spare på med tanke på batteribytte). Dette er verdier under full load vi snakker om her. Hvis ditt bruksmønster er som meg, så vil UPS'en ligge på ca 20-50% load det meste av tiden (gitt at vi snakker om en på 7-800W). Ett batteri varer som regel i 3-5 år, men det er klart går strømmen ofte og den tilbringer det meste av tiden over 50% load så vil et batteri holde kansje 2 år eller mindre som ved godeste sedsberg her. Hadde jeg hatt dine maskiner med mitt bruksmønster så ville det for meg hvert overkill med en på 1200W f.eks, jeg ville ikke hatt mer enn 3-5 år levetid på batteriet uansett. Klart er forholdene lagt til rette kan ett batteri vare 6-7 år, men det annbefales å bytte etter 3-4 år.  

Men det er jo ditt bruksmønster vi snakker om her, så litt synsing blir det jo. Hvor lenge skal maskinene være på under strømbrudd? Hvor ofte går strømmen (i den grad det er mulig å si noe om dette)? Hvor mye average og full load? Er ting du bør tenke på. Det er også lurt å la UPS'en slå av maskinene ganske tidlig som Woff nevner, med mindre du trenger dem oppe selvfølgelig.

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

Da burde jeg kanskje finne en PSU med rundt 700-800 W for å være på den sikre siden? 

Men det er jo ditt bruksmønster vi snakker om her, så litt synsing blir det jo. Hvor lenge skal maskinene være på under strømbrudd? Hvor ofte går strømmen (i den grad det er mulig å si noe om dette)? Hvor mye average og full load? Er ting du bør tenke på. Det er også lurt å la UPS'en slå av maskinene ganske tidlig som Woff nevner, med mindre du trenger dem oppe selvfølgelig.

Jeg ønsker å konfigurere det slik at jeg får tid til å lagre arbeid og avslutte asap. Har absolutt ingen krav om 'uptime' ved et strømbrudd, kun nok tid til å avslutte på en sikker måte. 

https://www.mpx.no/product/613082/datautstyr/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vfi-1000-lcd-1000va#

Denne er på tilbud hos MPX til drøyt 2300. Mulig litt overkill?

Lenke til kommentar

Den er on-line. De bråker som et uvær. Har storebroren selv. 3000VA.

Edit: Men kommer med Yuasa-batterier. Noe av det beste man får.

Da blir den uaktuell. Blir stående i stua, er avhengig av noe som ikke avgir for mye støy. 

Hva betyr det at den er online? 

Lenke til kommentar

De er strengt tatt mer enn kjappe siden de hele tiden går på batteridrift. Forsvinner strømmen så har det ingenting å si bortsett fra at batteriene ikke får lading. De vil også gi en helt konstant spenning (230V) uavhengig av variasjoner på nettspenningen. Samme med frekvens.

Lenke til kommentar

Om støy også er en faktor så bør du gå for en line-interactive evt en offline. Da støyer det bare litt ekstra når den går over til batteri ellers er de så å si lydløse. Jeg har aldri testet en online,men har lest de kan bråke litt, type 50db... Her kan du lese om forskjellen på de forskjellige: https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply  
Men som jeg nevnte tidligere så bør den ha AVR som sørger for konstant spenning (230V) uavhengig av variasjoner på nettspenningen.

Det du kansje også bør sjekke ut er hvis du skal koble til 2 maskiner, så bør enten UPS'en eller softwaren ha en "master/slave" funksjon. For så vidt jeg vet kan bare 1 stk pc være tilkoblet med USB, og du vil absolutt at begge skal avsluttes på en sikker måte. Er ikke sikkert den medfølgende sw støtter dette, men det er flere varianter der ute bla NUT og apcupsd (sistnevnte støtter ikke bluewalker,hvertfall ikke den jeg kjøpte).

Edit: OG som også nevnt tidligere så sender både NUT og apcupsd signal til slaven over LAN, slik at UPS'en bør ha plass til en switch/router/modem.

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

Et par kommentarer: Online UPS er jo det de fleste anbefaler siden du IKKE risikerer ulumskheter på spenningen ut fra UPS. Dette skyldes, som du kan lese over her at UPS'en gjør om nettspenning til batterinivå som drifter batteriene i ups'en og lasten. Spenningen fra batterisiden blir så laget om til ut-spenningen du bruker som da er relativt konstant både i frekvens og spenning og med en tilnærmet perfekt sinuskurve! (Rimelige ups'er vet ikke hvordan en sinusbølge ser ut, ikke noe du vil by dyrt utstyr!)

PROBLEMET med online ups'er er jo at hvis du belaster de MER enn de dytter inn på batterisiden (max effekt) så 'overbelaster' du ups'en, noe disse IKKE liker.. http://www.upsshop.no/sider/hva-er-en-ups

Grunnen til at online UPS'er støyer er at de har en kjølevifte som går konstant uansett om du belaster de eller ikke. SVAKHETEN på rimeligere online UPS'er er at det brukes for dårlige kjølevifter (ofte 'små' vifter med høyt turtall). Selvsagt kan du bytte vifta til et bedre produkt som kanskje støyer mindre... (OBS: skal du vurdere dette så følg med på temperaturen etter viftebytte da det kreves en ganske stor gjennomstrømming av luft for å holde de kjølige nok!)

Når det gjelder batteriene så benyttes det i alle ups'er jeg har frekventert  :) bly / syrebatterier (http://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri/36-5460 ).

Disse batteriene har en levetid på opp til 6-7 år selv om leverandørene ikke sier mer enn toppen 4-5 år. Uansett vil du nok måtte oppleve å skifte batteriene (antallet er avhengig av ups-type og effekt) noe som koster endel.. Batteri-levetiden er neppe relatert til type ups men heller til kvaliteten fra produsent og miljøet de blir brukt i. Alle ups'er har så vidt jeg vet en test og varsling av dårlige batterier..  

Lenke til kommentar

Men som jeg nevnte tidligere så bør den ha AVR som sørger for konstant spenning (230V) uavhengig av variasjoner på nettspenningen.

Det du kansje også bør sjekke ut er hvis du skal koble til 2 maskiner, så bør enten UPS'en eller softwaren ha en "master/slave" funksjon. For så vidt jeg vet kan bare 1 stk pc være tilkoblet med USB, og du vil absolutt at begge skal avsluttes på en sikker måte. Er ikke sikkert den medfølgende sw støtter dette, men det er flere varianter der ute bla NUT og apcupsd (sistnevnte støtter ikke bluewalker,hvertfall ikke den jeg kjøpte).

Edit: OG som også nevnt tidligere så sender både NUT og apcupsd signal til slaven over LAN, slik at UPS'en bør ha plass til en switch/router/modem.

Kjenner ikke til hvilke spesifikasjoner som definerer AVR men det du snakker om er en online ups i 'min' hverdag. Online ups bryr seg IKKE om innspenningen varierer eller innfrekvens varierer eller om alt forsvinner. Den gir perfekt spenning, frekvens og sinuskurve ut kontinuerlig!

At ups'en kommuniserer via ett nettverk er absolutt en fordel hvis du skal styre rekkefølgen ting slås av fra ups'en! I mitt tilfelle så benytter ups'en USB og software tilpasset windows.

Vær uansett obs på at en rj-45 på baksiden av en ups ikke nødvendigvis betyr at den kan kommunisere på nett. Mange av de rimelige har kun et overspenningshvern for tele-linja på disse pluggene!!!

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvilke spesifikasjoner som definerer AVR men det du snakker om er en online ups i 'min' hverdag. Online ups bryr seg IKKE om innspenningen varierer eller innfrekvens varierer eller om alt forsvinner. Den gir perfekt spenning, frekvens og sinuskurve ut kontinuerlig!

At ups'en kommuniserer via ett nettverk er absolutt en fordel hvis du skal styre rekkefølgen ting slås av fra ups'en! I mitt tilfelle så benytter ups'en USB og software tilpasset windows.

Enig med du, en online UPS er så klart best, men noen ganger må man prioritere. AVR = Automatic voltage regulator eller spenningsregulator som det referes til i den linken du postet, "En Line-interactive UPS vil derimot tilby en noe bedre støydemping enn en Off-line UPS og har i tillegg en spenningsregular som vil stabilisere utgangsspenningen ved variasjoner i spenningsnettet." Jeg tror dog kansje forskjellen mellom en line-interactive med AVR og en online UPS muligens ligger i at en online ups har en "Constant-voltage transformer"(?) scroll litt ned: https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator

Ikke skyt meg om jeg tar feil altså.. :p  

I samme avsnitt i din link står også dette: "Avanserte Line-interactive UPS, tilbyr ren sinus på utgangen i batteridrift" som f.eks denne PÅSTÅR at den gjør: https://www.komplett.no/product/825833/datautstyr/upsoverspenningsvern/overspenningsvern/bluewalker-pw-ups-vi-1500thid-1500va#

De billigste kjører dog "simulert sinus bølge".

Vær uansett obs på at en rj-45 på baksiden av en ups ikke nødvendigvis betyr at den kan kommunisere på nett. Mange av de rimelige har kun et overspenningshvern for tele-linja på disse pluggene!!!

Min har ifølge manualen "GB ethernet data surge protection", og min kostet bare 1500, men tror jeg var heldig akkurat der, jeg kommer veldig fint på nett. Men er du helt sikker på dette? Det vil jo ikke være noe poeng i å koble til RJ-45 inn/ut om enheten ikke er på nett liksom, det har jo null verdi. Jeg mener de som har RJ-45 inn/ut kan kommunisere via nett. Min har dog overspenningsvern for både RJ-45 og RJ-11 som er telefonlinje. Det du i praksis sier er at hvis du kobler til en pc igjennom RJ-45 inn/ut så vil ikke enheten komme på nett..? Kan jo like gjerne la kablene henge i løse lufta da selv om de gir aldri så mye overspenningsvern.   

Lenke til kommentar

De billigste kjører dog "simulert sinus bølge".

Min har ifølge manualen "GB ethernet data surge protection", og min kostet bare 1500, men tror jeg var heldig akkurat der, jeg kommer veldig fint på nett. Men er du helt sikker på dette? Det vil jo ikke være noe poeng i å koble til RJ-45 inn/ut om enheten ikke er på nett liksom, det har jo null verdi. Jeg mener de som har RJ-45 inn/ut kan kommunisere via nett. Min har dog overspenningsvern for både RJ-45 og RJ-11 som er telefonlinje. Det du i praksis sier er at hvis du kobler til en pc igjennom RJ-45 inn/ut så vil ikke enheten komme på nett..? Kan jo like gjerne la kablene henge i løse lufta da selv om de gir aldri så mye overspenningsvern.   

"Simulert sinusbølge" kan  være tilnærmet trekant eller firkant-puls, ikke noe du bør tilby kostbart utstyr.. :)

OG: den ups'en du linket til har ganske så tydelig:

Nettverkstilknytning Fjernstyringsgrensesnitt USB

samt:

Dataline Surge Protection Nettverk - RJ-45 - 1 innlinje / 1 utlinje

Noe som betyr at du KUN kan prate med den via USB og at du kan koble telelinja / datalinja di innom ups'en for å beskytte bakenforliggende utstyr. Dette er en funksjon som mange i tordenværs-strøk setter stor pris på da de slipper å skifte ut modem / routere etter et nedslag i nabolaget!  :)

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...