Gå til innhold

Er det noe vits med proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nå trent i litt over en måned.

Jeg var allerede på forhånd over i BMI, og har synlig fett. Men jeg vil si jeg er en gjennomsnittslig størrelse.

Har fått synligere muskler ved bryst, triceps og ellers litt generelt. Men jeg lurer på om det er noe vits med proteinpulver? Til nå har jeg kun brukt proteinpulver rett etter jeg har trent, og ellers tatt en shake på de dager jeg ikke trener. Er det bra? Eller er det slik at siden jeg har fett, burde jeg heller kun bruke fettet på å gjøre om til muskel? Jeg spiser også endel nå. Mener jeg spiser for mye, har tenkt å trappe ned til mye mer strengere diett. Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt støtter jeg diett over proteinpulver. De fleste får i seg alt for mye protein i utgangspunktet. Det er dyrt metabolsk sett å vedlikeholde muskelmasse i tillegg til at det er dyrt for kroppen å håndtere for store mengder protein i kosten. En normal person klarer seg som regel helt fint med ca 10% variert protein i kosten, mens mange ligger på mer enn 25% FØR bruk av pulver. Du får en unødvendig slitasje på kroppen din ved å bruke pulver mens du gjør selgerene av det rike basert på diskutabel markedsføring. Don't drink the coolaid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

spørs hvor mye protein du får i deg i kosten. Får du for lite så er pulver gull å supplere med.

enkelte måten å finne ut hva du burde gjøre er å notere ned det du spiser og finne ut hvor mye protein, carbs og fett du får i deg hver dag og gjøre justeringer der etter.

Lenke til kommentar

De fleste får i seg alt for mye protein i utgangspunktet. 

Interessant påstand.. 

De fleste experter er vel enige om at bør ha i seg 1.5-2.0g protein pr kilo kroppsvekt for en god muskelvekst. Jeg skulle likt å sett hvor mange som har en "normal" kostholdsplan med det innholdet i på en dag - det er neppe veldig mange, og det er nettopp av den grunn folk tar proteinpulver - fordi det er veldig krevende å ha en plan med det innholdet.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste får i seg alt for mye protein i utgangspunktet. 

Interessant påstand.. 

De fleste experter er vel enige om at bør ha i seg 1.5-2.0g protein pr kilo kroppsvekt for en god muskelvekst. Jeg skulle likt å sett hvor mange som har en "normal" kostholdsplan med det innholdet i på en dag - det er neppe veldig mange, og det er nettopp av den grunn folk tar proteinpulver - fordi det er veldig krevende å ha en plan med det innholdet.

Interessant påstand? Tall fra Norkost 3 viser at det gjennomsnittlige proteininntaket i alderen 18-70 år ligger på 18% og er innenfor anbefalingene. Personer som ønsker muskelvekst fokuserer oftere ytterlige på gode kilder til proteiner og vil om noe ligge i overskudd. Det er ikke krevende å få dekt dette via en helt normal kost. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei jeg har nå trent i litt over en måned.

Jeg var allerede på forhånd over i BMI, og har synlig fett. Men jeg vil si jeg er en gjennomsnittslig størrelse.

Har fått synligere muskler ved bryst, triceps og ellers litt generelt. Men jeg lurer på om det er noe vits med proteinpulver? Til nå har jeg kun brukt proteinpulver rett etter jeg har trent, og ellers tatt en shake på de dager jeg ikke trener. Er det bra? Eller er det slik at siden jeg har fett, burde jeg heller kun bruke fettet på å gjøre om til muskel? Jeg spiser også endel nå. Mener jeg spiser for mye, har tenkt å trappe ned til mye mer strengere diett. Tanker?

Du kan ikke gjøre fett om til muskler. Fett er kort sagt en ren energikilde, og brukes hovedsakelig til å produsere energi. Fett kan ikke gjøres om til proteiner, men proteiner kan gjøres om til fett - noe som også er en grunn til at man faktisk kan legge på seg fett ved overinntak av proteiner.

Uansett, hvis du ønsker å gå ned i vekt, og samtidig øke muskelmasse, så høres det ut som for meg at du gjør det riktige, og du trenger ikke proteintilskudd i denne fasen hvis du kan dekke proteinbehoved gjennom kosten. Man trenger ikke nødvendighvis å gå på noen diett heller, hvis man spiser variert og unngår søtt sukker og andre kaloribomber, så kommer man veldig langt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...