Gå til innhold

GTX 980 eller 980 Ti på dette oppsettet?


Amanda W

Anbefalte innlegg

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Silver Power SP-S650 650W PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155

 

Er fristet til å gjøre en seriøs oppgradering med et GTX 980 Ti kort for å få en PC som kan rulle&gå i flere år fremover.

Har tenkt at det muligens er en uklok investering hvis resten av systemet ikke klarer å få maksimalt ut av kortet og evt. gå for 980 eller 970

 

- Vet dere om jeg har plass til Asus sin strix utgave av 980ti? har hørt at det er veldig stort

- Har strømforsyningen min  riktige kabler til slike kraftige kort?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen har riktige kabler, 980 ti benytter kun 2 åtte-pins (noe så og si alle high-end GPUer benytter) ;)

Prosessoren vil bli en flaskehals i mer prosessortunge spill, har testet 780 ti med 2600k, og der klarte jeg ikke presse mer enn 80% av ytelsen til kortet. Nå er jo 2600k en generasjon eldre, så mulig det er bedre med tredje generasjon, men igjen så var dette en i7 prosessor.

 

Alt i alt er min konklusjon at PCen din fint skal klare å kjøre ett 980 ti, men ytelsen vil være redusert i prosessortunge spill, i tillegg til betydlig lavere fps. Ønsker du å tyne maks ut av kortet, i tillegg til høyest mulig fps så ville jeg vurdert å bytte ut prosessoren med en i7.

 

Når det kommer til 980 ti Asus Strix, så er dette kortet i overkant av hva kabinettet ditt rommer. Kabinettet ditt kan ha GPUer opp til 295mm, mens Asus Strix versjonen er 305mm.

 

GTX 980 er uansett ett dårlig kjøp, den tilbyr liten ytekse over ett overclocket 970, i tillegg til at ett 980 ti ligger i en egen klasse over 980. Så 980 blir for dyrt i forhold til ytelse, så de mest gunstige alternativene blir enten ett 970 eller 980 ti. Men med prosessoren du har i dag blir 979/980 best match, mens jeg ville anbefalt en kraftigere CPU til 980 ti dersom man spiller mye spill som krever cpu, Arma 3, GTA V og BF4 er gode eksempler på spill hvor 980 ti vil tape betydlig fps med den prosessoren du har i dag. Men om fps du ikke er for opphengt i fps, så ser jeg ingen problemer med å gå for ett 980 ti kort ;)

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømforsyningen har riktige kabler, 980 ti benytter kun 2 åtte-pins (noe så og si alle high-end GPUer benytter) ;)

Prosessoren vil bli en flaskehals i mer prosessortunge spill, har testet 780 ti med 2600k, og der klarte jeg ikke presse mer enn 80% av ytelsen til kortet. Nå er jo 2600k en generasjon eldre, så mulig det er bedre med tredje generasjon, men igjen så var dette en i7 prosessor.

 

Alt i alt er min konklusjon at PCen din fint skal klare å kjøre ett 980 ti, men ytelsen vil være redusert i prosessortunge spill, i tillegg til betydlig lavere fps. Ønsker du å tyne maks ut av kortet, i tillegg til høyest mulig fps så ville jeg vurdert å bytte ut prosessoren med en i7.

 

Når det kommer til 980 ti Asus Strix, så er dette kortet i overkant av hva kabinettet ditt rommer. Kabinettet ditt kan ha GPUer opp til 295mm, mens Asus Strix versjonen er 305mm.

 

GTX 980 er uansett ett dårlig kjøp, den tilbyr liten ytekse over ett overclocket 970, i tillegg til at ett 980 ti ligger i en egen klasse over 980. Så 980 blir for dyrt i forhold til ytelse, så de mest gunstige alternativene blir enten ett 970 eller 980 ti. Men med prosessoren du har i dag blir 979/980 best match, mens jeg ville anbefalt en kraftigere CPU til 980 ti dersom man spiller mye spill som krever cpu, Arma 3, GTA V og BF4 er gode eksempler på spill hvor 980 ti vil tape betydlig fps med den prosessoren du har i dag. Men om fps du ikke er for opphengt i fps, så ser jeg ingen problemer med å gå for ett 980 ti kort ;)

Takker og bukker for innholdsrikt svar.

Var det jeg var litt redd for, er jo slike spill jeg helst vil skal gå knirkefritt og kostnaden på et 980ti kort er jo såpass at man vil jo helst ha fult utbytte av det.

Oppgradering av cpu har jeg ikke klart å få til, siden min socket ikke selges lenger. Så da er alternativet hovedkort,ram,cpu (full pakke). 

Det har jeg ikke anledning til nå. Derfor jeg ønsket en rask plugg&play upgrade med bare skjermkort.

 

Kanskje lurt å sparer lommeboken litt å gå for et 970 kort da. Der vil ikke cpuen min bli noen flaskehals?

 

Jeg har forresten klokket Intel® Core i5-3570K Processor til 4.2 GHz men det forandrer vell ikke på svaret ditt på 980 Ti ?

Lenke til kommentar

En overclock vil nok gi noe få fps ekstra i enkelte spill, men ikke mye. Min erfaring er at overclock gir best utbytte i syntetiske tester og benchmark. Når det er sagt så vil du jo så klart få bedre ytelse med 980 ti enn 970 uavhengig av cpu, men det er nok ikke til å stikke under en stol at man fort kan miste 15-25fps med 980 ti i et slikt oppsett om spillet prosessortungt nok. Men dersom du har pengene til 980 ti så ser jeg ikke noen grunn til å ikke gå for dette kortet, bare ikke Asus Strix da det blir for langt for kabinettet ;)

 

Prøver på ingen måte å fraråde deg 980 ti, nevner kun flaskehalsen fordi det er et faktum i prosessortunge spill. min anbefaling er å kjøre på med 980 ti om du har pengene til det, og eventuelt se på bruktmarkedet etter noe alla 3770k dersom fps "droppen" viser seg å "plage" deg. Kan umulig se for meg at en 3770k kan være så mye dyrere enn en 1000 lapp på bruktmarkedet, så senere i7 oppgradering trenger ikke å være verdens dyreste innvestering ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...