Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Tung MC lappen, øvelseskjøre alene på Moped?

Sampson

Anbefalte innlegg

Starter Tung MC lappen til våren, har aldri kjørt MC før, men har hatt billappen lenge.

Siden jeg mangler erfaring med MC vurderer jeg å skaffe en billig moped crosser jeg kan pusle til og fra jobb et par ganger på og øve meg på giring og plassering osv.

Er dette en god idé?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig. Fare for å få en del mopeduvaner. Det tekniske lærer du temmelig fort på kjøreskolen, med mindre du er en total kløne. :p

Med litt selvinnsikt kan jeg kanskje tenket meg at ideen er knyttet til utålmodighet. 

Jeg er nok ikke mye til kløne, men når en må ut med 17.000,- for å lære teknikken på kjøreskole så vil jeg iallefall sørge for at jeg er forberedt :p

Lenke til kommentar

Clutchen er såklart det samme som på bil, bare du bruker venstre hånd istedenfor venstre fot. Girene er litt annerledes, men det er relativt lett å sette seg inn i. Girspaken/-pedalen opereres med venstre fot, og har 3 posisjoner; hvileposisjon i midten, og opp og ned. Du kan bare skifte et gir om gangen (men du kan gå fra fri til andre), og girene er satt opp slik:

6
5
4
3
2
Nøytral/fri
1

Når du setter avsted, så trykker du altså girspaken ned for å komme inn i første. Når du skal opp til andregir, så løfter du spaken. Du trenger ikke å stoppe i fri, du kan gå rett opp i andre. Du vil kjenne på feedbacken at du hopper over fri; det vil være et ekstra klikk der. Ellers så trykker og løfter du girspaken en gang for å gå opp eller ned ett gir. Også må du slippe spaken hver gang slik at den kan komme i hvileposisjon før du skifter videre til neste gir. Easy peasy.

Endret av Cutthroat Bill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lærte å gire MC da jeg lånte Tempo Panter (gammel moped) av en fetter.

Det tar ikke veldig lang tid å lære.

Får du låne en girmoped, er det flott.

Men om du må kjøpe en, så er det neppe verdt det. de pengene kan du heller legge i et par kjøretimer.

Mopeden er treig, og du kan plukke opp et par moped-relaterte uvaner. Overdrevent defensiv feltplassering osv.

Den mopeden jeg lånte var dessuten så slitt, at det ikke var mulig å bli fortrolig med girkassa.

Jeg vet hvordan det skal gjøres, men den samarbeidet ikke. Hoppet ut av gir i oppoverbakker osv.

Jeg tror ikke giringen blir ditt største problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er man helt på bærtur med tanke på å kjøre noe på to hjul så kan det være greit å ta seg noen runder på moppa. Man får inn litt balansetrening og man lærer trafikken å kjenne fra salen på en tohjuling.

Når du så beveger deg over på en motorsykkel så er det fortsatt noe som blir helt nytt for deg. Plutselig så kan du faktisk skade deg stygt bare ved en velt. Man har laaangt mer krefter og vrir du for mye på rulla så kan mye gå galt. Ved siden av økt vekt og langt mer motoreffekt så går det også stort sett fortere unna. Med motorsykkel så lærer du faktisk også å kjøre litt aktivt på landeveien, noe som nærmest ikke er mulig i den grad på moped.

Det er noe helt annet å ligge i 80km/t med bra nedlegg gjennom en sving med motorsykkel.

Men så sant du ikke er helt fullstendig kløne så går dette veldig bra. Det har uansett ikke noen negativ effekt å kjøre moped.

Jeg kjørte opp på tung MC i fjor sommer og da hadde jeg ikke sittet på noe med to hjul på nesten 25 år. For meg var dette å lære å "sykle" på nytt. Men det gikk bra. Klarte første oppkjøring med glans og man kommer i det hele tatt fort inn i det.

Lenke til kommentar

Med litt veiledning, så tror jeg dette er en smart idé! 

Samboeren min gjorde akkurat dette, da hun ikke kunne øvelseskjøre med meg på MC. Vi valgte å kjøpe en moped med gir som bare skulle funke greit. Vi lette opp parkeringsplasser og øvde og øvde, og begynte sakte men sikkert å bevege oss mer og mer ut i trafikken. Hun tok lappen uten mye annet enn obligatoriske timer.

Det kjøretekniske kommer veldig raskt, det trafikkale kan ta litt lengre tid, selv om du har billappen. Det er ganske annerledes å være på to hjul i trafikken, men jeg tror dette vil gå helt fint! 

Selv startet jeg på kjøreskole uten å vite mer enn at motorsykler har to hjul, og jeg tok lappen med bare noen få ekstra kjøretimer utenom det obligatoriske. 

Nå har vi en moped som brukes til vinterkjøring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...