steinrawr Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Heisann. Jeg leter etter en løsning for å slå sammen rader, som har en unik fellesnevner. I eksempelet mitt, er det en duplikat av hver "kode," og ideelt sett skulle jeg slått disse sammen, slik at verdien i by, blir flyttet til sin respektive "rad." Jeg vurderer å gjøre det med VBA, men både fordi det blir for tungvindt for andre kolleger, som også har nytte av det, ønsker jeg å finne andre metoder. Tillegg til Excel kan være aktuelt, dersom de ikke krever for mye, og er kompatibel med MO2013. Håper dere har noen gode forslag hvordan_spleise_unike_poster.xlsx Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Prøv en pivottabell. Kode som radfelt, så navn som radfelt, så by som radfelt. Fjern delsummer. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Det er mulig, men ikke ideelt for mitt bruk. Det ideelle hadde vært om cellene ble flyttet inn i riktig rad og kolonne, der det er Duplikater, slik at dataene mine holder sin opprinnelige struktur. Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Hei på deg. Jeg sitter og undrer meg over formatet på dataene dine. Hvordan blir dataene levert til deg? Blir de levert fra et annet system på formatet du viser på bildet? Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Lurer på det samme. Og hva betyr "der det er duplikater"? Eksemplet ditt har bare unike oppføringer. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Verdiene i "kode" er duplikater. Det jeg ønsker er at verdiene i "by," skal flyttes til sin respektive "kode". 1 vil da ha Steinar i "navn" og "Bodø" i by. Formatet jeg får mine data, er helt likt det dere ser ovenfor, bare med opptil 10 000 rader, og 25-30 kolonner med ulik informasjon. Jeg har altså to filer, med en fellesnevner ("Kode") men ulike verdier i kolonnene. Det jeg ønsker, er at verdiene i en av kolonnene skal sammenflettes med raden "kode" allerede finnes i. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Såpass ja. Det er ingen trylleformel eller noe innebygget som ordner det der. Hvilket betyr enten svært gode Excelferdigheter hos alle brukere, eller VBA. VBA er i sin beste form en knapp type "klikk her", så jeg ville gått den veien. Best hilsen Harald Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Enig med Harald her. Det er ikke rare snutten du trenger hvis jeg har forstått deg rett. Alle forbehold... Sub FixIt() Dim r As Long Dim c As Long Dim x As Long Dim Kode As Double Dim Streng As String 'Hovedloop=Navn x = 2: While Cells(x, 2) <> "" Kode = Cells(x, 1) y = x + 1: While Cells(y, 1) <> "" If Cells(y, 1) = Kode Then Streng = "" Z = 3: While Streng = "" And Z < 1000 Streng = Cells(y, Z) 'Funnet innhold som skal flyttes If Streng <> "" Then Cells(x, Z) = Streng Cells(y, Z) = "" End If Z = Z + 1: Wend End If y = y + 1: Wend x = x + 1: Wend 'Fjerne resten... While Cells(x, 1) <> "" Cells(x, 1) = "" x = x + 1: Wend End Sub Lenke til kommentar
Djn Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Nå er det mulig jeg har misforstått noe her, men hvis du har det i to filer som skal merges, er det ikke mulig å herje sammen noe med VLOOKUP (eller INDEX og MATCH) for å plukke ut/sette inn de matchende verdiene? Jeg hadde installert R og slått det sammen der, som er noe sånt som fire linjer kode - men jeg forstår at det ikke alltid er praktisk. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Nå er det mulig jeg har misforstått noe her, men hvis du har det i to filer som skal merges, er det ikke mulig å herje sammen noe med VLOOKUP (eller INDEX og MATCH) for å plukke ut/sette inn de matchende verdiene? Jeg hadde installert R og slått det sammen der, som er noe sånt som fire linjer kode - men jeg forstår at det ikke alltid er praktisk. Jaggu, dette tenkte jeg ikke på. Dette er kanskje det letteste ja! Takk! Utfordringen blir kanskje heller å gjøre det praktisk gjennomførbart for andre enn meg på kontoret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå