Gå til innhold

Apple Watch er fremdeles overlegen på smartklokke-markedet

Anbefalte innlegg

Jada, den er ikke så verst (mye bedre på armen enn på bilder), men jeg har samlet på mekaniske klokker en del år og er temmelig kresen på hva jeg går med. Skal jeg ha en smartkloikke er det bare Apple Watch som er akseptabel av utseende, men den når ikke helt opp den heller :)

Apple Watch er kjent for mange ting, men utseendet er ikke en av dem Faktisk er de fleste smartklokkene penere, som Moto 360, Huawei Watch, Tag Connected osv. Her må det være epleøyer som ser...
Nei, det har ikke noe med ditt nedlatende uttrykk å gjøre.

Noe av dette er rett og slett noe som går inn i fagfeltet design, noe av det er subjektiv smak. Du liker tydeligvis noe annet og det er helt greit. Men å kalle folk negativt ladede uttrykk bare fordi de liker noe annet enn du gjør, det er ganske arrogant og snobbete, syns du ikke?

Les omtaler og kommentarfelt, jeg er på ingen måte alene om å synes Apple Watch har litt, skal vi si, "utfordrende" estetikk. Smak og bak er som kjent forskjellig, men har fått mange positive kommentarer om utseendet på Moto 360 og Huawei Watch, også fra folk som har Apple Watch på armen. Sistnevnte gruppe blir overrasket over at Huawei Watch også funker på iPhone.

Folk har ulik smak ja, det er helt sikkert. Jeg har jo en liten mistanke om at mange av de som misliker designet på Apple Watch er rimelig lite interessert i produkter fra Apple på generelt grunnlag.

tror ikke det er så veldig mange som lar seg overraske over at man kan koble til en hvilken som helst klokke som kan kommunisere over Bluetooth til iPhone...

Apple er notoriske for lockins og å begrense brukeres muligheter så det er absolutt en overraskelse når noe uten halvspist eple på fungerer med en mobil med halvspist eple på. Nå har jo Apple slitt med salget av klokka si så da er det enda mer overraskende at de tillater at tredjeparts klokker kobler seg opp.

Det største problemet mitt med de fleste smartklokker er størrelsen. De ser rett og slett for store ut på armen. Det er det ingen som kler, og da har det ikke så mye å si hvordan resten av designet er.

Huawei watch er 42mm, som er helt ok.

Ellers er dere helt på luggeføre på slutten her. Runde skjermer er ikke elendige til det meste, faktisk er de helt perfekt til smartklokker, for de skal naturligvis være runde og ikke ende opp med å se ut som.. vel, som Apple Watch. Dette er klassisk Apple-syndrom. Bare vent til de kommer med en rund Apple Watch, da blir det hyllet som den eneste riktige formfaktoren på ei klokke, akkurat som 4,7" var den eneste riktige størrelsen en mobilskjerm noensinne kunne være. ...inntil Apple kom med en iPhone med større skjerm. Det er ikke rart noen drar sammenligninger mellom sauer i flokk og halvspiste epler. *sukk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple er notoriske for lockins og å begrense brukeres muligheter så det er absolutt en overraskelse når noe uten halvspist eple på fungerer med en mobil med halvspist eple på.

Jeg må nesten spørre hvilke ting du ikke får til med dine Apple-dingser som får deg til å føle deg så begrenset?

Selv har jeg hatt ulike datasystemer siden midten av 80-tallet. Microsoft desidert lengst, har fortsatt en PC med Windows selv om den bare ligger her. Skiftet ut til Apple fra 2008. Ingen av de kan sies å være begrensende i den betydning "innelåst" så mange benytter, kanskje med unntak av enkelte bedrifter som låser seg til Microsoft.

Nå har jo Apple slitt med salget av klokka si så da er det enda mer overraskende at de tillater at tredjeparts klokker kobler seg opp.

Har de? De selger jo omtrent 10x så mange smartklokker som resten av markedet til sammen. Jeg vil vel ikke kalle det å slite...

Ellers er dere helt på luggeføre på slutten her. Runde skjermer er ikke elendige til det meste, faktisk er de helt perfekt til smartklokker, for de skal naturligvis være runde og ikke ende opp med å se ut som.. vel, som Apple Watch. Dette er klassisk Apple-syndrom.

Til lesing av tekst er runde datadingser ikke spesielt godt egnet. Du må gjerne foretrekke det likevel, men det blir jo ikke mer riktig på generelt grunnlag likevel.

Det er ikke rart noen drar sammenligninger mellom sauer i flokk og halvspiste epler. *sukk*

Det er enda mer rart at de som klager mest over Apple er de som ikke har, eller kanskje aldri eid, et eneste produkt fra dem.

Lenke til kommentar

Apple er notoriske for lockins og å begrense brukeres muligheter så det er absolutt en overraskelse når noe uten halvspist eple på fungerer med en mobil med halvspist eple på.

Jeg må nesten spørre hvilke ting du ikke får til med dine Apple-dingser som får deg til å føle deg så begrenset?

Selv har jeg hatt ulike datasystemer siden midten av 80-tallet. Microsoft desidert lengst, har fortsatt en PC med Windows selv om den bare ligger her. Skiftet ut til Apple fra 2008. Ingen av de kan sies å være begrensende i den betydning "innelåst" så mange benytter, kanskje med unntak av enkelte bedrifter som låser seg til Microsoft.

Nå har jo Apple slitt med salget av klokka si så da er det enda mer overraskende at de tillater at tredjeparts klokker kobler seg opp.

Har de? De selger jo omtrent 10x så mange smartklokker som resten av markedet til sammen. Jeg vil vel ikke kalle det å slite...

Ellers er dere helt på luggeføre på slutten her. Runde skjermer er ikke elendige til det meste, faktisk er de helt perfekt til smartklokker, for de skal naturligvis være runde og ikke ende opp med å se ut som.. vel, som Apple Watch. Dette er klassisk Apple-syndrom.

Til lesing av tekst er runde datadingser ikke spesielt godt egnet. Du må gjerne foretrekke det likevel, men det blir jo ikke mer riktig på generelt grunnlag likevel.

Det er ikke rart noen drar sammenligninger mellom sauer i flokk og halvspiste epler. *sukk*

Det er enda mer rart at de som klager mest over Apple er de som ikke har, eller kanskje aldri eid, et eneste produkt fra dem.

Macbookene på jobb er helt kurante, de gjør det de skal helt greit. Det er vel primært hånddingsene som er begrenset. Her er en kjapp liste: https://www.thrillist.com/tech/things-android-phones-can-do-that-iphones-can-t

Apple skjuler salgstallene for klokka godt, så hvor mye de faktisk selger er det jo ingen som vet. 10-gangern er derimot utopi. 

Du leser teksten akkurat like fint på en rund skjerm som på en firkantet. Nivået av lesbarhet går mer på oppløsning, lysstyrke, kontrast, reflektivitet i glasset, osv. At du kan få et større overflateareal og dermed mer plass til tekst er forsåvidt sant, men med den tankegangen vil jo ei rektangulær klokke som går fra håndleddet til albuen være det optimale... Siden jeg bærer klokka på armen, som er forholdvis synlig så er estetikken viktig, og der vinner ei rund klokke for meg, det er ikke engang nært. Og merk mine ord om når Apple kommer med ei rund klokke ;)

Ikke at jeg ser at det skulle ha relevans, men har naturligvis eid hånddingser fra Apple.

Nå har jo Apple slitt med salget av klokka si...

...bare sånn by-the-way...

Det ser ikke ut til at Apple sliter så veldig: http://9to5mac.com/2016/02/18/smartwatch-sales-outpace-swiss-watch-sales/

Artikkelen sier ikke noe om Apple Watch selger ihht forventningene eller ikke, hovedpoenget er at smartklokker solgte mer enn de tradisjonelle sveitsisk-baserte klokkene i Q4 2015. Ingen overraskelse det, det er lett å få salgsvolum når klokka koster 3000,- istedet for et typisk automatisk urverk fra Rolex/Omega/Tag/osv, der salgssummen ligger mellom 30.000 og 100.000.

Ifølge synsingene i artikkelen har Apple Watch 63% av markedet, men Apple nekter å oppgi salgstall så det er ingen som vet sikkert. 

Siden vi først er på 9to5mac, her er en artikkel til: http://9to5mac.com/2016/01/26/apple-watch-2-launch-date/

URLen er misvisende, overskriften er: "Supply Chain report says 1st-gen Apple Watch sales disappointing, 2nd-gen model to enter mass production in Q2 this year". Apple har blant annet droppet Foxconn som produsent fordi en fabrikk alene klarer å ta unna produksjonen.

Lenke til kommentar

Du leser teksten akkurat like fint på en rund skjerm som på en firkantet. Nivået av lesbarhet går mer på oppløsning, lysstyrke, kontrast, reflektivitet i glasset, osv. At du kan få et større overflateareal og dermed mer plass til tekst er forsåvidt sant, men med den tankegangen vil jo ei rektangulær klokke som går fra håndleddet til albuen være det optimale... Siden jeg bærer klokka på armen, som er forholdvis synlig så er estetikken viktig, og der vinner ei rund klokke for meg, det er ikke engang nært. Og merk mine ord om når Apple kommer med ei rund klokke ;)

Vel, da er vi uenig. Det er en grunn til at vi ikke har runde dataskjermer, verken på datamaskiner eller smarttelefoner...

Hvis man tar en normal størrelse smartklokke og legger til en grunn en lesbar fontstørrelse, så får man kanskje plass til toppen to hele linjer med tekst av gangen. Det gjør lesbarhetene svært vanskelig. Hvis klokken er utformet slik Apple Watch er får man plass til 8-9 hele setninger i høyden med god plass til ord i bredden. Det gir en helt annen lesbarhet.

Jeg håper aldri Apple kommer med en rund smartklokke, men hvis de skulle gjøre det så er den fortsatt rund og ikke være optimal til lesing av tekst.

For visning av tall derimot, altså ren tidsvisning, så spiller det ingen rolle. Det kan vises med 4 siffer og har ingen relasjon til å urskiven er rund eller firkantet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man kun vise klokka er en rund analog klokke milevis bedre enn alle alternativer. Det er en årsak til at f.eks flyinstrumenter har den utformingen de har. 

Tror du skal ta en test på en rund smartklokke, å lese tekst er helt uproblematisk og er åpenbart ikke begrenset til bare to linjer.

Lenke til kommentar

Skal man kun vise klokka er en rund analog klokke milevis bedre enn alle alternativer. Det er en årsak til at f.eks flyinstrumenter har den utformingen de har. 

Tror du skal ta en test på en rund smartklokke, å lese tekst er helt uproblematisk og er åpenbart ikke begrenset til bare to linjer.

Som jeg sier, skal du kun vise tiden så er ikke valget om rund eller firkantet noe designproblem eller noe knyttet til lesbarhet. Det har i alle år eksistert både firkanta og runde klokker med visere for kun å vise tiden. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, selv om de fleste foretrekker denne type klokker til å være runde.

Smartklokker handler om en helt annen type funksjonalitet, og passer mye bedre til å være firkantet. Gjerne milevis, som du velger å bruke som uttrykk, men som jeg ikke helt vet hva skal bety. Men jeg kan gjerne bruke det om firkantete smartklokker...:)

Lenke til kommentar

Det største problemet med de runde smartklokkene som har kommet til nå er ikke at de er runde, men at de er stygge. Det er fullt mulig å lage god UX basert på rund skjerm, men det vil ikke være samme modell som for firkantet. Samsung er f.eks inne på noe med den dreibare ringen de har kommet med, selv om implementasjonen er litt dårlig (og klokka er helt hysterisk stygg). Android Wear har også en del gode ideer om hvordan rund skjerm skal brukes, men det faller igjennom når appene prøver å vise lister.

Jeg tror ikke smartklokker bør se for mye på tradisjonelt klokkedesign når det kommer til detaljene - de er egne produkter som må stå på egne bein. Det er f.eks bare tacky å lage urskiver som liksom er like vanlige klokker, mye bedre å utnytte mulighetene man har på en smartklokke men ikke på analoge klokker.

Jeg står uansett på mitt, Apple Watch er den eneste smartklokka som ikke er stygg. Egentlig bare stålversjonen og kanskje den sorte sportsvarianten (under tvil), og egentlig bare med lenke eller sport band.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Urskiver som vanlige klokker er ikke tacky, de er kjappest for hodet å lese tiden på. Som naturlig nok er hovedarbeidsoppgaven til en klokke. De med OLED kan fint stå i ambient mode og påslått hele døgnet, ingen knapp å trykke på eller risting på håndleddet for å se hva klokka er. Enda en fordel med å ikke velge Apple Watch.

Smaken er som kjent forskjellig, men spør du "folk på gata" er det nok ingen overraskelse når de fleste foretrekker den runde..

huawei-watch-hands-on-sg-20-1280x720_ca6

Edit: Og stygge? Med unntak av at urskiva er en skjerm og ikke urskive med visere over så er den jo identisk med det meste av automatiske urverk der ute.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Urskiver som vanlige klokker er ikke tacky, de er kjappest for hodet å lese tiden på. Som naturlig nok er hovedarbeidsoppgaven til en klokke. De med OLED kan fint stå i ambient mode og påslått hele døgnet, ingen knapp å trykke på eller risting på håndleddet for å se hva klokka er. Enda en fordel med å ikke velge Apple Watch.

Smaken er som kjent forskjellig, men spør du "folk på gata" er det nok ingen overraskelse når de fleste foretrekker den runde..

huawei-watch-hands-on-sg-20-1280x720_ca6

Edit: Og stygge? Med unntak av at urskiva er en skjerm og ikke urskive med visere over så er den jo identisk med det meste av automatiske urverk der ute.

Kjører man skive som det der er det ingen tvil om at rund funker best. Selv om akkurat den skiva der var grusom. At skjermen ikke er always on er definitivt en ulempe med Apple Watch, en av de få som er reelle og irriterende i bruk, tipper det kommer en oppdatering på det snart, den har tross alt OLED den også, så det burde være mulig å vise tiden kontinuerlig. Når det er sagt funker deteksjonen av gestures nesten helt perfekt. Men ikke helt.

Og ja, stygge. Kassedesign er vanskelig, og jeg synes ingen har fått det til ennå. Da har jeg mer sans for Apples tilnærming med å lage noe som åpenbart er noe annet enn en "vanlig" klokke. Men det er en smakssak. Jeg har samla på klokker i mange mange år og har derfor et temmelig smalt/avansert syn på kasser og skiver. For meg er de ikke like - det er uendelig mange faktorer man må få rett for at det skal bli bra. Men jeg innser at jeg er sær, for de fleste vil en 40-42mm stor rund klokke funke bra, og den på bildet er blant de bedre, på tross av at bezelen er ganske stygg. Dog har bilder lite å si - man må nesten se klokker på før det er mulig å vurdere dem. Det er uansett ikke noe som kan måles, som med alt design er det enten riktig eller feil, og det eneste som teller er om det ser riktig ut.

Om det var noen tvil, på det bildet der mener jeg Apple Watch er vesentlig mer vellykket, men ikke med den skiva.

Her er armen min nå:

Y3Yp7fq.jpg

Er den like pen som de sveitsiske klokkene mine? Nope. Absolutt ikke, iallfall ikke som klassisk armbåndsur. Men når den ikke prøver å være en manuell klokke funker det allikevel greit. Så får vi se hvordan det går etterhvert, har ikke solgt samlinga ennå, for å si det sånn :)  

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvis og når jeg skaffer meg  watch bannlyses skjermen som viser analoge visere for min del. Selv evt. Mikke Mus-skjermen. . . men kommer det med My Little Pony. . . så må jeg kanskje revurdere litt  :)

Har aldri vært noen fan, selv om jeg må innrømme at det fra tid til annen ser fint/interessant ut, spesielt der man ser litt av innmaten.

Gikk med analog klokke i noen år inntil jeg kom til et punkt som fikk meg til å innse at jeg ikke gadd dette mer, og da har det vært digitalt ever since. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En måned inn, og jeg begynner å bli avhengig av den. Med en gang man forstår at dette ikke er en dings man skal holde på med hele tiden, men mer noe som utvider telefonen, henger alt sammen. Apper funker elendig når de prøver å være noe mer enn helt enkle fjernkontroller for telefonen, men det er helt OK. Det er ikke det klokka skal gjøre bra.

Har nå solgt enkelte deler av den manuelle klokkesamlinga. Men beholder foreløpig de fleste. Om ikke annet kan de selges for å kjøpe ny Apple Watch hvert år ;)

Jeg håper forresten virkelig ikke Apple kommer med kameraer og annen drit i Apple Watch - det ville vært stygt og ubrukelig. Strengt tatt hadde jeg foretrukket det om de laget en tynnere variant med litt mindre batteri, null hjertesensor og null høyttaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen her på forumet som ikke vet at du er fornøyd med Apple-produktene dine, rogkas.

Det er jo ikke som om du ikke bruker hver eneste lille anledning til å utbasunere det...

Og det er flere som bruker mesteparten av sin fritid til å snakke dritt om apple/produkter. Ser ikke at det bryr deg veldig. Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen her på forumet som ikke vet at du er fornøyd med Apple-produktene dine, rogkas.

Det er jo ikke som om du ikke bruker hver eneste lille anledning til å utbasunere det...

Som UrgeLoL sier, det er vel bedre at du konsentrerer deg om alle de som sprer sitt negative budskap enn oss som er positive og godt fornøyd.

Er du forresten fornøyd med din Apple Watch?

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i hvert fall veldig fornøyd med både Moto 360en og Huawei Watchen ;)
Noen apper makes sense, som klokkeappen til Sparebank 1 Nord-Norge, saldo og siste transaksjoner rett på håndleddet og mye lettere enn å logge inn i en app. Google kodegeneratoren er også fin, for 2-trinns innlogging i Google-tjenester. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er i hvert fall veldig fornøyd med både Moto 360en og Huawei Watchen ;)

Noen apper makes sense, som klokkeappen til Sparebank 1 Nord-Norge, saldo og siste transaksjoner rett på håndleddet og mye lettere enn å logge inn i en app. Google kodegeneratoren er også fin, for 2-trinns innlogging i Google-tjenester.

Sånt syns jeg er hyggelig å høre, folk som er fornøyd med de tingene de har. Det er så uendelig mye bedre med sånne historier enn de som sprer misnøye og negativitet.

Lenke til kommentar

Og det er flere som bruker mesteparten av sin fritid til å snakke dritt om apple/produkter. Ser ikke at det bryr deg veldig.

Det bryr meg all den tid det er ekstremt ensidig og til tider direkte flaut, absolutt. Men negative ytringer i slike tråder har en tendens til å bli skutt ned, forsøkt stilnet eller direkte latterliggjort særdeles fort, så det er sjeldent jeg tar meg bryet med å kommentere.  :)

Som UrgeLoL sier, det er vel bedre at du konsentrerer deg om alle de som sprer sitt negative budskap enn oss som er positive og godt fornøyd.

Er du forresten fornøyd med din Apple Watch?

Bedre for hvem? Stiller spørsmålet rent retorisk, har ikke behov for svar. 

Selv om konseptet med Smartklokker tiltrekker meg, har jeg ennå ikke gått til det steget å anskaffe meg en, så nei, Apple Watch har jeg ikke - som du allerede helt sikkert har kommet frem til. Så la meg komme deg i forkjøpet og innrømme at mitt opprinnelige innlegg var komplett OT  ;)

Sånt syns jeg er hyggelig å høre, folk som er fornøyd med de tingene de har. Det er så uendelig mye bedre med sånne historier enn de som sprer misnøye og negativitet.

Ja, la oss for all del holde negativitet, kritiske spørsmål og ytringer som skiller seg fra det tilhengerne av en gitt produsent, produkt eller mening har bestemt er greit, unna forumet. 

Dog skal jeg trekke meg tilbake og ut av tråden, og slik gjøre mitt for at "diskusjonen" igjen kan bli hyggelig. 

Lenke til kommentar

Ja, la oss for all del holde negativitet, kritiske spørsmål og ytringer som skiller seg fra det tilhengerne av en gitt produsent, produkt eller mening har bestemt er greit, unna forumet. 

Negativitet hadde jeg ikke hatt noe i mot om kunne blitt holdt unna forumet. Det bidrar ikke med annet enn krangling og tullete diskusjoner.

Kritiske spørsmål og ytringer som skiller seg ut har jeg derimot ikke noe som helst problem med. Men hvis man stiller et kritisk spørsmål og får et annet svar enn man hadde håper på, så kan det jo hende at svaret er det riktige og ikke den fordomsfulle holdningen man kanskje la i sitt kritiske spørsmål.

Det har ikke så alt for mye med å være tilhenger (eller det superteite ordet "fanboy") av en gitt produsent. Det handler om å være fornøyd med den leverandøren av produktet og tjenester man har valgt. Spesielt godt fornøyd blir man jo når man i mange år har lett etter denne produsenten for endelig å finne den. Samtidig er det også sånn at dersom den produsenten man har valgt skulle vise seg å ikke lenger levere produkter og tjenester som tilfredsstiller behovene, så er det et åpent og fritt marked der man står helt fritt til å handle sine ting hos en annen. Fint, ikke sant?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...