Nautica Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Sånn fikser man det. Har man en jobb hvor det er ett reelt behov for å kunne få tak i en ansatt utenfor arbeidstid for å være tilgjengelig for arbeidsgiver så mener eg det er rett og rimelig at arbeidsgiver også dekker kostnadene med dette - dvs mobiltelefon og abonnementskostnader som ett minumum, gjerne også forbruk innen rimelighetens grenser. Må man være disponibel 24 timer døgnet/helg grunnet "utrykning/vakttjeneste" så som foreksempel en IT/rørlegger/brøytebilsjåfør så skal man ikke skatte av telefonen, men denne type telefoner pleier normalt og følge personen som har vakt i perioden. Kan også ta med at fritak gjelder kun ansatte i bedriften. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det er ikke alltid nødvendig at man må være disponibel 24 i døgnet med vaktordning heller - poenget er at dersom eg skal være tilgjengelig for å kunne kontaktes av arbeidsgiver for arbeidsrelaterte spørsmål/henvendelser så forventer eg at telefonen, abonnementet og en fornuft del av bruken dekkes av arbeidsgiver Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det er ikke alltid nødvendig at man må være disponibel 24 i døgnet med vaktordning heller - poenget er at dersom eg skal være tilgjengelig for å kunne kontaktes av arbeidsgiver for arbeidsrelaterte spørsmål/henvendelser så forventer eg at telefonen, abonnementet og en fornuft del av bruken dekkes av arbeidsgiver Ja, at den dekkes, selvsagt. Forskjellen går på om du må skatte av fordelen med at du kan bruke telefonen privat. Generelt er det at du må skatte dersom du har lov til å bruke den privat, og du ikke har noen egen telefon i tillegg. Dersom den følger en vaktordning, som Nautica nevner, er det et arbeidsredskap som du bare har når du er tilgjengelig for arbeidsgiver, og ikke ellers. Da er det heller ingen grunn til at du skal skatte for det. Som eksempel kan jeg nevne at vi i firmaet vurderer å kutte ut fasttelefon og bare ha mobiltelefoner. Det er en av de ansatte (på deltid) som ikke ønsker å ha telefon gjennom jobb. Da kan hun bruke mobiltelefonen mens hun er på jobb, og legge den igjen på kontoret, så trenger hun ikke å skatte for den. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Som eksempel kan jeg nevne at vi i firmaet vurderer å kutte ut fasttelefon og bare ha mobiltelefoner. Det er en av de ansatte (på deltid) som ikke ønsker å ha telefon gjennom jobb. Da kan hun bruke mobiltelefonen mens hun er på jobb, og legge den igjen på kontoret, så trenger hun ikke å skatte for den. Vi la ned fasttelefon og installerte "mobil bedrift" allerede i 1999.....hvis man er fornuftig bør man heller avtalefeste "tilgjengelighet" som en del av fastlønna og la "arbeidstakeren" holde seg selv med mobiltelefon og abbonnement....det gir full fleksibilitet, tilgjengelighet og frihet for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Som eksempel kan jeg nevne at vi i firmaet vurderer å kutte ut fasttelefon og bare ha mobiltelefoner. Det er en av de ansatte (på deltid) som ikke ønsker å ha telefon gjennom jobb. Da kan hun bruke mobiltelefonen mens hun er på jobb, og legge den igjen på kontoret, så trenger hun ikke å skatte for den. Vi la ned fasttelefon og installerte "mobil bedrift" allerede i 1999.....hvis man er fornuftig bør man heller avtalefeste "tilgjengelighet" som en del av fastlønna og la "arbeidstakeren" holde seg selv med mobiltelefon og abbonnement....det gir full fleksibilitet, tilgjengelighet og frihet for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Tror nok det blir dyrere for arbeidstaker i de fleste tilfeller. Husk at telefonen da må betales med penger som allerede er beskattet, i stedet for at det blir lagt til en beløp til inntekten før skatten regnes ut. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Tror nok det blir dyrere for arbeidstaker i de fleste tilfeller.... Det gjør ikke det....tvert om Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Tror nok det blir dyrere for arbeidstaker i de fleste tilfeller.... Det gjør ikke det....tvert om Vil gjerne se et regnestykke: Hvordan skal du klare å dekke telefon, og abonnement (med mobilt bredbånd) for mindre enn skatten for fordelen? En av oss har misforstått ett eller annet vesentlig, og jeg tror ikke det er meg... 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvordan skal du klare å dekke telefon, og abonnement (med mobilt bredbånd) for mindre enn skatten for fordelen? En av oss har misforstått ett eller annet vesentlig, og jeg tror ikke det er meg... Telefon til kr. 1 blir helt klart billigere for arbeidstaker....eller kontant til kr. 199,- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvordan skal du klare å dekke telefon, og abonnement (med mobilt bredbånd) for mindre enn skatten for fordelen? En av oss har misforstått ett eller annet vesentlig, og jeg tror ikke det er meg... Telefon til kr. 1 blir helt klart billigere for arbeidstaker....eller kontant til kr. 199,- Pleier ikke 1kroners telefonene og være låst opp mot kjempedyre abonnement ? Kontantkort er jo avhengig av hvor mye man bruker telefonen og hvordan. Bruker du telefonen meget lite er nok det rimeligste et egent abonnement "noe jeg har gjort/forlangt", men man skal ikke opp i mye forbruk før man ser fordelen med å la arbeidsgiveren ta regningen. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) ice selger fri bruk inkl 1GB data for kr 99,- pr mnd..... Det er komplett "umulig" å ha et dyrt forbruk anno 2016....og ja telenor har vært et helvete så lenge de kunne Endret 21. januar 2016 av flageborg Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvordan skal du klare å dekke telefon, og abonnement (med mobilt bredbånd) for mindre enn skatten for fordelen? En av oss har misforstått ett eller annet vesentlig, og jeg tror ikke det er meg... Telefon til kr. 1 blir helt klart billigere for arbeidstaker....eller kontant til kr. 199,- Som sagt, sett opp et regnestykke med normal bruk. Jeg tror svært få (som har en viss bruk av telefon med data og det man ønsker, og en telefon man ønsker) klarer å få det billigere enn skatten. Husk det er skatten det koster, ikke skattbar inntekt. Sist jeg sjekket var 199,- mer enn 128,- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg tror vi lar telefonkostadene ligge nå, det blir et sidespor langt utenfor det TS spurte om. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå