Gå til innhold

Imam: - Muslimske barn bør ikke gå i bursdagsselskap

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg er enig med kristne i alt de tror på men Norge har jo tross alt kristen tradisjon, så la oss bevare den. Det er tross alt en ganske fredelig tradisjon basert på en fredelig "profet". Man trenger ikke være teolog for å skjønne at Jesus var et bedre menneske enn Muhammed.

Jeg har et par spørsmål til deg, som jeg håper du kan ta deg tid til å svare på.

• Hvorfor skal vi ønske å bevare en "kristen" tradisjon, når vi er godt i gang med å bli et meget sekulært land? Spesielt når enkelte kristne krefter har kjempet mot omtrent ethvert moralsk fremskritt (e.g. ekteskap for homofile) de siste årene.
  • I den grad vi kan vite noe om en faktisk eventuelt historisk Jesus, så er det veldig gode muligheter for at han faktisk forkynte en snarlig endetid, hvor verden skulle gå under. På hvilken måte gjør dette han til et fredelig menneske?

Ærlig talt så bryr jeg meg ikke så voldsomt om den kristne tradisjonen, i hvert fall ikke når den går i mot personlige friheter, men jeg synes jula er en fin tradisjon. Den kommer uansett fra gammel germansk folketro, så det er en veldig gammel skikk her til lands. Hva Jesus egentlig forkynte og hva som ble tilegnet han i ettertid i diverse kirkeråd er ganske vanskelig å vite. Hvis man skal stole på hva bibelen sier om han så kommer man i hvert fall frem til at han ikke drev med massemord, pedofili og voldtekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg er enig med kristne i alt de tror på men Norge har jo tross alt kristen tradisjon, så la oss bevare den. Det er tross alt en ganske fredelig tradisjon basert på en fredelig "profet". Man trenger ikke være teolog for å skjønne at Jesus var et bedre menneske enn Muhammed.

Jeg har et par spørsmål til deg, som jeg håper du kan ta deg tid til å svare på.
  • Hvorfor skal vi ønske å bevare en "kristen" tradisjon, når vi er godt i gang med å bli et meget sekulært land? Spesielt når enkelte kristne krefter har kjempet mot omtrent ethvert moralsk fremskritt (e.g. ekteskap for homofile) de siste årene.
  • I den grad vi kan vite noe om en faktisk eventuelt historisk Jesus, så er det veldig gode muligheter for at han faktisk forkynte en snarlig endetid, hvor verden skulle gå under. På hvilken måte gjør dette han til et fredelig menneske?

Ærlig talt så bryr jeg meg ikke så voldsomt om den kristne tradisjonen, i hvert fall ikke når den går i mot personlige friheter, men jeg synes jula er en fin tradisjon. Den kommer uansett fra gammel germansk folketro, så det er en veldig gammel skikk her til lands. Hva Jesus egentlig forkynte og hva som ble tilegnet han i ettertid i diverse kirkeråd er ganske vanskelig å vite. Hvis man skal stole på hva bibelen sier om han så kommer man i hvert fall frem til at han ikke drev med massemord, pedofili og voldtekt.

Kan jeg da anta at du egentlig ikke er så interessert i å "bevare" en kristen tradisjon i Norge, siden du uansett er komfortabel med å plukke og velge det som passer deg?

Det som er tilegnet Jesus i kirkeråd er det ganske enkelt å se bort ifra hvis man kun ser på bøkene i Bibelen. Nå er selvfølgelig ikke de særlig gode kilder (et lignende problem tror jeg også Koranen lider av), så man vil nok aldri kunne si noe med veldig stor sikkerhet.

Det at Jesus ikke voldtar noen i Bibelen gjør han ikke til en fredelig profet.

For å være ærlig så får jeg inntrykk av at du trekker frem kristendommen og Jesus som noe positivt kun når du ønsker det som en motvekt til islam. Men det er da ikke nødvendig, da begge deler kan kritiseres på et sekulært grunnlag.

Lenke til kommentar

Kristendom er å foretrekke fremfor Islam, det betyr ikke at jeg mener det er bra.

For å forklare det som om man skulle forklare det til barn.

Atheism: Good

Buddhism: Kind of good

Christianity: Not so good

Judaism: Kind of bad

Islam: INSANELY MESSED UP AND EVIL

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kristendom er å foretrekke fremfor Islam, det betyr ikke at jeg mener det er bra.

Da antar jeg at du formulerte deg litt klønete om kristendommen når du skrev

(...) men Norge har jo tross alt kristen tradisjon, så la oss bevare den. Det er tross alt en ganske fredelig tradisjon basert på en fredelig "profet".

Jeg vil i tillegg påpeke at ateisme kun impliserer, i sin bredeste forstand, et fravær av gudstro. Det gjør det vanskelig å kategorisere det som noe godt eller dårlig.

Jeg lurer på begrunnelsen din for din kategorisering av jødedommen, og buddhismen.

Edit: Jeg er også nysgjerrig på om du har noen kommentarer til dette innlegget jeg svarte deg på i en annen tråd.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Da antar jeg at du formulerte deg litt klønete om kristendommen når du skrev

(...) men Norge har jo tross alt kristen tradisjon, så la oss bevare den. Det er tross alt en ganske fredelig tradisjon basert på en fredelig "profet".

Jeg vil i tillegg påpeke at ateisme kun impliserer, i sin bredeste forstand, et fravær av gudstro. Det gjør det vanskelig å kategorisere det som noe godt eller dårlig.

Jeg lurer på begrunnelsen din for din kategorisering av jødedommen, og buddhismen.

Edit: Jeg er også nysgjerrig på om du har noen kommentarer til dette innlegget jeg svarte deg på i en annen tråd.

Jødedommen er jo litt verre enn kristendommen i det at de bruker det gamle testamentet hvor man også finner mesteparten av de mindre gode sidene ved kristendommen. Buddhisme er jo en ganske fredelig religion, derfor rangerer jeg de over resten. Jeg har hørt at jainisme er enda mer fredelig men vet ikke noe utover det. Islam er verre rett og slett på grunn av at voldsformaningene i koranens vers blir fulgt av de troende. Det er også en mer undertrykkende religion med flere forbud og påbud.

Utover det glemte jeg selvfølgelig "bat shit crazy but funny" kategorien som går til mormonismen og scientologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jødedommen er jo litt verre enn kristendommen i det at de bruker det gamle testamentet hvor man også finner mesteparten av de mindre gode sidene ved kristendommen. Buddhisme er jo en ganske fredelig religion, derfor rangerer jeg de over resten. Jeg har hørt at jainisme er enda mer fredelig men vet ikke noe utover det. Islam er verre rett og slett på grunn av at voldsformaningene i koranens vers blir fulgt av de troende. Det er også en mer undertrykkende religion med flere forbud og påbud.

Utover det glemte jeg selvfølgelig "bat shit crazy but funny" kategorien som går til mormonismen og scientologi.

Jeg kan se hvor du kommer fra her, men mener samtidig at du bruker to forskjellige mål på en religion her.

Det ene målet er hva de religiøse tekstene sier, uavhengig av hvordan de troende ser på dette. Det brukes for din vurdering av jødedommen.

Den andre måten er hvordan de troende faktisk oppfører seg. Dette bruker du for islam.

Jeg syns ikke det virker som en helt konsekvent vurdering. Den sistnevnte måten å vurdere en religion på slår meg som hakket bedre enn den første metoden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må vel være noe i den duren ja. ;)

100%: "Religion" kan være sykt ja, men det ordet dekker så enormt mye forskjellig. Jeg tror bare på Gud, og lever et veldig vanlig liv. Ingenting sykt med det. Det er sykere å tro at ingenting skapte alt.

Hvorfor tror du på Gud? Fordi moren din og faren din sa det var sant?

Og hvorfor er din Gud den rette og alle de andre millionere av guder feil?

Hadde du vokst opp i en stamme som var issolert fra omverden, og de troddbe på en solgud, ville det da vert din Gud også, eller ville den kristne Guden åpenbart seg for deg og overbevist deg at han var den eneste rette Gud blandt millioner av andre guder?

Endret av 100%
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror bare på Gud, og lever et veldig vanlig liv. Ingenting sykt med det. Det er sykere å tro at ingenting skapte alt.

Jeg tror Helios med sin vogn drar sola over himmelen. Ingenting sykt med det. Det er sykere å tro at ingenting drar sola over himmelen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

. Jeg tror bare på Gud, og lever et veldig vanlig liv. Ingenting sykt med det. Det er sykere å tro at ingenting skapte alt.

Uærlig er det i hvertfall... Hvilken av disse gudene tror du på?

Og hvem har sagt til deg at alt kom fra ingenting? Det eneste sanne, ærlige svaret her er "vi vet ikke" og at vi ikke vet det gir deg ingen rett til å kaste inn en av flere tusen påståtte guder og påstå at den guden står bak alt, det blir bare uærlig... Hor kommer gud i fra? Ingenting? Eller har han alltid vært der? Hvorfor kan ikke universet alltid ha vært der da? Syntes religiøse drar noen fryktelig uærlige antagelser, men det ligger jo i kortene å være uærlige for religiøse, for det er nettopp uærlig man må være for å bli religiøs...

Tenk om verden besto av ærlige mennesker... Da hadde ingen vært religiøs...

Lenke til kommentar

Syntes Raja har blitt en særs viktig stemme for moderate muslimer og syntes han gjør en fantastisk jobb med å bekjempe fordommer og fremmedfrykt. Føler at han er rasjonell og fornuftig uten å gå over the top og har vokst stort de siste årene, vi trenger mange flere slike liberale muslimske politikere i Norge. Det er disse norske muslimene vi må passe på at får rikelig med eksponeringstid i samfunnsdebatten!

wH8Vpfg.png

"Moderate muslimer"  :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Akkurat som vi har "moderate terrorister" eller hva? Bare løgn.

Endret av geita_
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...