raym123 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Hei. Har en stasjonær PC med Windows 10 som jeg skal selge. Skulle resette den med slett all data og nullstill. Det sto bare at det var en feil med å gjenopprette etter det ble ferdig. Nå skrur den seg på og viser bare hp logoen også restarter den seg. Hva kan jeg gjøre nå for og få den til å virke? Takker for svar :-) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Høres det er noe feil med harddisken, kanskje harddisken er i ferd med å ryke, eller recovery partisjonen. Hør med HP om å få tilsendt nye DVD plater for recovery usikkert hvor mye de tar for det, kan være alt fra noen hundre kr til 1000 lapp i verste fall. Ellers blir det vel å prøve å selge uten windows og får kjøperen skaffe windows lisens selv med drivere. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Kjøperen er på vei i ettermiddag men da blir det ikke noe salg. Skal høre med hp. Er det ingen måte og lage USB recovery med en annen PC eller komme inn i dos og se om man kan gjøre noe der? Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Kjøperen er på vei i ettermiddag men da blir det ikke noe salg. Skal høre med hp. Er det ingen måte og lage USB recovery med en annen PC eller komme inn i dos og se om man kan gjøre noe der? Det du kan gjøre, er å resette Windows en gang til, da dette vil rette opp evt. problemer med disken også... Det du kan gjøre er å finne en Windows Installasjon på Nettet, og starte opp maskinen fra denne.. Herfra kan du trykke Repair eller Reparer Windows Installasjon, Herfra trykker du åpne kommandovindu og kjør sfc /scannow og chkdsk. Dette skal reparere disken for evt. feil Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Ja kan finne en slik på en annen pc og legger over på usb? Men hvor kan jeg finne dette?Har vært i kontakt med hp engelsk chat, dem ville sende meg recovery cd for 450kr så blir det vel toll avgift også tenker jeg siden det er fra utlandet..Skulle bare fått brent ut en slik cd fra tilsvarende maskin. Eller gjort som du sier men det er vel ingen steder man finner windows gratis heller slik som man enkelt kan gjøre med mac osx? Er vant til mac, der var det bare å sette inn en 8gb usb pinne og hente osx gratis fra en annen maskin og innstalere på nytt.. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Dersom du har en annen Windows 10 PC, så går du til føldende mappe: C:\Windows\System32\oobe\ Følg så instruksjonene her (http://www.poweriso.com/tutorials/create-iso-file.htm) for å gjøre mappen om til en ISO fil som kan bootes til. Trykk så Repair computer på Installasjonsskjermen. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Kan få prøvd det på en annen PC senere, men i mellomtiden så lurer jeg på hvordan jeg kan komme inn i dos og se om jeg kan gjøre noe der? Hva hvis jeg kjøper Windows, er det bare å sette inn cd-en så installerer den på nytt og problemet er løst? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Hva hvis jeg kjøper Windows, er det bare å sette inn cd-en så installerer den på nytt og problemet er løst? Ja,men det er nok ikke nødvendig å kjøpe noe. Hvis du har brukt Windows 10 på denne PC'en en stund, så er det bare å lage seg en USB-stick ved hjelp av Media Creation Tool på en annen PC. Så booter du PC'en fra denne USB-sticken - du må kanskje inn i BIOS for å velge dette, eller du trykker en tast for å få opp en boot-meny - og så er det bare å følge instruksjonene. Hvis det spørres etter produktnøkkel (key), så bare hopper du over det. Ettersom den samme PC'en har kjørt Windows 10 tidligere, så vil den bli gjenkjent og aktivert. Husk bare at du må velge riktig variant av Windows 10 - Home eller Pro - når du kjører Media Creation Tool. Og så må du velge å lage "media for another PC" helt i starten. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Takker, skal søke opp media creation tool på en annen PC og se om jeg får det til. Men den må også kjøre Windows 10? Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Takker, skal søke opp media creation tool på en annen PC og se om jeg får det til. Men den må også kjøre Windows 10? Neida, den kan kjøre Win7 eller Win8.1. (Vet ikke om andre versjoner er støttet.) Men vær oppmerksom når du klikker deg gjennom stegene, ellers risikerer du å oppgradere den PC'en til Windows 10 istedenfor å lage en USB-pinne ... (Det er rimelig lett å se hva du skal gjøre, så det går nok helst bra.) Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 Lagde fra denne linken med en annen pc og usb pinne, skjedde ingenting når jeg prøvde den i maskinen min. Merkelig, det må da være harrdisken som er problemet her? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 skjedde ingenting når jeg prøvde den i maskinen min. "prøvde den" ? Hvordan prøvde du den? Du skal kunne boote fra en USB-pinne selv uten å ha en harddisk tilkoblet og selv om en tilkoblet harddisk er død. For å være sikker på at harddisken ikke er problemet, så kan du jo bare koble fra data-kabelen til disken og se om det går bedre da. Men hvis du ikke en gang kommer inn i BIOS-oppsettet på PC'en, så kan det hende at det er andre feil. Vet du hva du skal gjøre for å komme inn i BIOS? Vet du hvilken tast du må trykke på for å få opp boot-menyen til PC'en? Hvis ikke, så bør du finne brukerhåndboken til PC'en og lete det opp der. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg fikset den nå, var bare at det ikke var valgt boot fra USB i biosen, grunnen til det ikke gikk først var at den sto på CD rom boot. Takker for hjelpen slik at maskinen ble i orden på en veldig billig og rask måte Godt med hjelp på forumet. Må si det var litt merkelig at maskinen klarte å gjøre dette selv bare ved å trykke gjenopprett til fabrikk og slett data. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Grunnen er nok at HP maskinen har ikke oppdatert recovery partisjonen med Windows 10 oset. eller det er blitt kluss med to versjoner. Da blir det krøll om du starter opp HPs factory recovery. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå