Gå til innhold

Belysning av/på

Anbefalte innlegg

Se der ja, går jo fint det. Bare jeg som er blitt lurt av bilder der kun Nexa enheten er plugget i.

Jeg ble litt interessert i dette Philips Hue systemet, så har noen kjappe spørsmål her.

Hue Bridge er for å kunne bruke app til styring av lyset? Her kan jeg endre farge, dimme og alt jeg føler for?

Er det mulig å lage til egne makroer i appen? For eksempel "film" som da automatisk dimmer alle lys i stuen til ett gitt nivå, eller tar av alle lampene i stuen bortsett fra en som blir dimmet?

Kan en enkelt dimme alle lamper i et gitt rom, eller skru av/på alle lamper i et gitt rom?

Dimming fjernkontroll som ble linket lengre oppe her, den fungerer med alle Hue dimming lamper uten bruk av Hue Bridge?

Om jeg kombinerer disse to, dimming fjernkontroll og Hue Bridge, kan jeg da velge hvilke lamper dimming fjernkontrollen skal styre? For eksempel alle i stuen?

Så om jeg kjøper disse to:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371845

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371846

Da får jeg komplett sett med 3 lys for rundt 1000 kroner som kan brukes i alt av lamper med E27 sokkel?

Nå er jeg ikke Hue-ekspert, men nesten helt sikker på at det er «ja» på alt.

Du må ikke ha bridge dersom du bare skal bruke den typen pærer som følger med dimmefjernkontrollen. Dersom du skal ha fargepærer, må du (på nåværende tidspunkt) ha bridge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja, går jo fint det. Bare jeg som er blitt lurt av bilder der kun Nexa enheten er plugget i.

Jeg ble litt interessert i dette Philips Hue systemet, så har noen kjappe spørsmål her.

Hue Bridge er for å kunne bruke app til styring av lyset? Her kan jeg endre farge, dimme og alt jeg føler for?

Er det mulig å lage til egne makroer i appen? For eksempel "film" som da automatisk dimmer alle lys i stuen til ett gitt nivå, eller tar av alle lampene i stuen bortsett fra en som blir dimmet?

Kan en enkelt dimme alle lamper i et gitt rom, eller skru av/på alle lamper i et gitt rom?

Dimming fjernkontroll som ble linket lengre oppe her, den fungerer med alle Hue dimming lamper uten bruk av Hue Bridge?

Om jeg kombinerer disse to, dimming fjernkontroll og Hue Bridge, kan jeg da velge hvilke lamper dimming fjernkontrollen skal styre? For eksempel alle i stuen?

Så om jeg kjøper disse to:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371845

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371846

Da får jeg komplett sett med 3 lys for rundt 1000 kroner som kan brukes i alt av lamper med E27 sokkel?

1. Man trenger Hue bridge for å styre lyset via app, nett og integrere mot andre tjenester. Philips har gitt full tilgang til Hues api, så mengden tredjepartsapplikasjoner og tjenester blir bare bedre og bedre. Støtter til eks. ifttt. 

2. Slike makroer kan du ikke lage i standard appen til Hue. Den offisielle appen er nokså simpel, eneste du kan gjøre av lignende scenarioer er å styre en vekkeklokke eller nedtelling til lampene skal skrues av. 

3. Ja, du kan fint dempe alle lampene i ett rom. Jeg kjøpte nylig "Dimmer switch" fra Hue. Med denne kan jeg velge f.eks stua, hvor jeg har 6 Hue pærer. Ved inngangsdøren har jeg en Hue Tap Swtich, hvor jeg har satt to scener for stua (Avslapping og 'Studie' - i all hovedsak behagelig dempet lys og mer intenst blått lys til lesing). Siste knappen styrer lyset på soverommet, og hovedknappen skrur alt av. 

4. Hue Dimmer swtich fungerer med opp til 10 pærer. 

5. Jepp, du kan enkelt velge hvilke lamper eller scener fjernkontrollen skal betjene. I appen styrer alt som scener, dvs. du kombinerer alle lampene som er i stua i èn scene. Deretter velger du hvilken farge/temperatur/nivå disse lysene skal ha. Til slutt velger du denne scenen når du konfigurerer fjernkontrollen. 

De to pakkene du linker til vil fungere bra sammen. Personlig har jeg 4 pærer med full RGB dekning, men jeg kommer ikke til å kjøpe flere fargepærer. Det er nok gøyalt i starten, men det blir fort kjedelig(og ganske harry). 

Ang. dimming av lys til film: 

Kodi har egen plugin til Hue. Når filmen starter dimmes lyset. Settes filmen på pause går lyset på osv.. 

Lenke til kommentar
2. Slike makroer kan du ikke lage i standard appen til Hue. Den offisielle appen er nokså simpel, eneste du kan gjøre av lignende scenarioer er å styre en vekkeklokke eller nedtelling til lampene skal skrues av. 

De to pakkene du linker til vil fungere bra sammen. Personlig har jeg 4 pærer med full RGB dekning, men jeg kommer ikke til å kjøpe flere fargepærer. Det er nok gøyalt i starten, men det blir fort kjedelig(og ganske harry).

Er det sant? Men da må det finnes tredjepartiapper du kan gjøre slikt med. Det florerer av Hue-apper på app-store. Dersom du integrerer Hue i domoticz eller homeseer, eller bare har en nettverksharddisk, kan du enkelt lage slike "scener". Jeg sender for det meste curl-kommandoer rett til api'en

Ingen voksne mennesker setter seg ned med blått lys i stua, nei. Det er ikke det som er trekkplastereet med RGBW-pærene. På RGBW-Hue-pærene kan man også stille fargetemperaturen på lyset fra 2000K til 6000K. Derfor vil jeg bare ha RGBW-pærene. Og så bruker jeg røde og blå blink til varsler, men det er underordnet.

Lenke til kommentar

Fargetemperaturen tenkte jeg ikke på. Det er kanskje det jeg setter mest pris på med tanke på Hue-systemet. Den offisielle appen er ganske begrensa ja, men kan fint ordnes ved hjelp av tredjeparts applikasjoner om man er litt kreativ. Har selv integrert tjenesten gjennom Domoticz. Det fungerer ganske greit. 

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg får ta en vurdering om jeg skal legge litt mer penger i det å gå for den dyre startpakken eller om jeg skal holde meg til den rimelige pakken jeg linket til tidligere.

En siste ting.

Scener som dere nevner, blir det litt som macroer? At jeg kan tilordne lamper til ulike scener, for så å styre hele scener med dimming, farge, av og på?

Kan en lampe legges inn i flere scener?

Lenke til kommentar

En ting til.

En stor ulempe med Hue slik jeg ser det er jo dersom en lampe krever flere pærer. En lampe med 3-6 pærer blir for ekstremt dyr å få inn i Hue systemet.

Kan jeg kombinere Hue med noen av disse kontaktene med dimmer som alt er blitt nevnt og styre alt fra samme enhet under scener?

Lenke til kommentar

Maser litt jeg.

Tenker kjøpe i morgen, men hvilken av disse startpakkene bør jeg velge? På bilde ser det ut som at det er ulik type bridge som følger med på de.

https://www.expert.no/hjem-og-fritid/belysning/lamper-og-stemningsbelysning/philips-hue-3xa19e27-10w-bulb-kit/p-252278/

https://www.expert.no/hjem-og-fritid/belysning/lamper-og-stemningsbelysning/philips-hue-3xa60e27-9w-bulb-kit/p-249415/

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Da gjenstår en ting før kjøp.

Hva er forskjellen på de to pakkene jeg linker til rett over her siden de ser ut til å komme med forskjellig bridge enhet? 

Det er ganske nylig kommet en ny utgave. Den er kompatibel med Apple Home Kit og har vel en del andre forbedringer også. Mener det er den firkantede. Forsikre deg om at du får den som er kompatibel med Apple Home Kit, ikke noe poeng i å kjøpe dne gamle utgaven, i hvert fall ikke til full pris.

Du får forresten bridge av gammel type til slikk og ingenting på finn. Mange vil sikkert bruke Siri til å styre lyset via Hue, og oppgraderer.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Ja jeg leste faktisk i den tråden nå. Tenker jeg venter med å åpne Hue pakken, så kan den heller leveres inn igjen på elkjøp.

Milight er jo langt lavere i pris. Er det mulig å sette opp scener og slikt der også slik at en kan styre flere lamper i samme rom med et trykk, eller må hver lampe styres hver for seg?

De kommer jo også med flere sokkel varianter som gjør det enklere å få på plass.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Ja jeg leste faktisk i den tråden nå. Tenker jeg venter med å åpne Hue pakken, så kan den heller leveres inn igjen på elkjøp.

Milight er jo langt lavere i pris. Er det mulig å sette opp scener og slikt der også slik at en kan styre flere lamper i samme rom med et trykk, eller må hver lampe styres hver for seg?

De kommer jo også med flere sokkel varianter som gjør det enklere å få på plass.

Vet ikke om dette kan gjøres direkte, men kan jo det med bla Domoticz som jeg kommer til å styre det med.

Yepp, det er jo en fordel.

Lenke til kommentar

Ser at det går kun 4 pærer for hver wifi enhet.

Ser frem til tilbakemelding når du får testet de.

Nå kjenner jeg ikke til Domoticz, men antar det er programvare for å styre det?

Vil jeg uten å betale like mye som for Hue kunne styre milight med scener osv, eller er det jeg trenger i tillegg til milight dyrt å kjøpe inn for å bruke Domoticz  som du nevner?

Lenke til kommentar

Så jeg kan knytte til så mange pærer jeg ønsker, men kan kun ha fire ulike soner.

Det vil ikke være noe problem å ha for eksempel 12 pærer tilknyttet, der 4 og 4 er i samme sone slik at jeg alt jeg velger i en gitt sone skjer på de 4 pærene som er tilknyttet?

Antar at den fjernkontrollen de selger som har 1-4 på seg kan da brukes på 4 ulike pærer, eller fire ulike soner med flere pærer i hver sone?

Ser også at det er rimeligere pærer som kan brukes med philips hue, slik som GE Link bulbs og sikkert andre typer også. Bare dumt de ikke selges her hjemme.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...