Gå til innhold

Dataelektroniker til sjøs?

Blixus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har aldri funnet ut hvilket yrke som passer for meg, og har fremdeles ikke funnet det ut. Går nå på VG2 Data og elektronikk, og går her fordi det er dette jeg kan mest om, selvom det kribler når jeg tenker på et helt liv på noe jeg er usikker på om jeg vil. (nolifer som sitter på pc hver dag).

Sitter og vurderer om jeg skal bli telekommunikasjonsmontør eller dataelektronikker, men samma det, til topicen.

Er det på noen måter muligheter for en datalektroniker å jobbe i nordsjøen? (2 på 4 av)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gi et 100% svar, men kan fortelle det jeg vet. Som dataelektroniker/telemontør så vil vel din største nytteverdi på sjøen være IT/nettverksdrift, teknisk support på radio/navigasjon/instrumentering og liknende. Jeg ville antatt at de har egne ansatte i turnus med slike oppgaver, men mistenker at dette kanskje er oppgaver som gis elektrikerne (her må noen gjerne korrigere meg). Jeg jobber som serviceingeniør på navigasjonsutstyr, og det er sjeldent jeg møter på egne IT- og elektronikkfolk om bord på båtene. Det er som oftest elektrikerene jeg forholder meg til. Dette er vel å merke på båter, så kan godt hende det er annerledes på andre faste og flytende installasjoner der ute. 

På utenlandske skip og i Sjøforsvaret/Kystvakten har de derimot som oftest egne folk til dette. Jeg jobbet også en stund i Sjøforsvaret på fregatt, og der er det behov for en del elektronikkkyndige for drift og vedlikehold av IT, kommunikasjon, sensorer og våpen. En del av stillingene har krav til bachelorgrad, men ikke alle. Ellers så har du en del andre bransjer på sjøen, som seismikk, forskningsskip, etc hvor det er godt mulig at de har bruk for slik kompetanse.

Dersom 2/4-rotasjon er det du er ute etter så vil jeg tro at du har større sjanser i andre fagfelt. I dag er det så godt som umulig å få seg en fast stilling i slik rotasjon pga nedbemanning, men ting kan snu. Jeg ville uansett valgt fag utifra interesse, og ikke 2/4-rotasjon. 

Jeg ville forøvrig vært forsiktig med å se på kontorarbeid som "nolife": det kan være veldig interessant å jobbe med for eksempel forskning og utvikling av teknologi, og i en slik bransje medfører ofte også slikt arbeid noe reising og feltarbeid. Ville ikke feid slike fagfelt av banen uten å tenke meg om et par ganger til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...