Gå til innhold

Hvordan sendes signal fra mobil til basestasjon?


Anbefalte innlegg

Var ute med hunden og gikk fordi hvor de holdt på å sette opp en svær mobilmast. (ENDELIG! :)

Men så lurer jeg på noe.

Det var noen svære antenner som skal til for å sende signal fra basestasjon til mobilen, men hvordan sender mobilen signal (stemme, sms, mms, data) osv  tilbake til basestasjonen? Mobilen er jo knøttliten i forhold til disse store antennene. 

 

Egentlig er det egentlig litt merkelig for meg å skjønne hvordan man kan sende alt fra mobilsamtale til netflix film trådløst. men men....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Signalet fra mobilen din (effekt opptil 2w) er nok til at basestasjonen kan oppfatte det. Antennene er store og utstyret som prosesserer signalet ditt, er mer avansert enn det som er i mobilen din. Det er (som regel) samme dipol-sett som sender og mottar, men i tillegg til dette inneholder antennen et sett mottakende dipoler som er vridd ca 45 grader. (Krysspolar diversitet på RX (?)) Ved å sammenligne signalene fra de to dipol-settene er basen godt rustet til å tolke selv ganske forvrengte signaler fra mobilen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her jeg bor er det ganske mange basestasjoner med omtrent like lang avstand til alle. Jeg bor i midten på en måte. Er det noen måte for å finne ut av hvilken av disse jeg er koblet til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Nidar2: Det finnes apper som forteller deg hvilken celle du befinner deg i (Dvs basestasjon), men dette er bare et tall som fungerer som intern info hos operatøren. Så, med mindre du kan sjekke dette ut hos operatøren, er svaret nei.

Lenke til kommentar

Dersom du har Android så anbefaler jeg applikasjonen Cellumap.  Dette er i grunnen en applikasjon for å logge dekning, men den viser også mye informasjon som RSSI og RSRP (for 4G), type forbindelsen (GSM/UTMS/LTE), CellID (celleinformasjon for aktiv celle/tårn) med mere.

 

Hvis du har en iPhone ringer du *3001#12345#* (åpne telefon-appen, slå inn dette nummeret med * og # og trykk deretter på ring) Da kommer du inn i Field Test systemet til IOS og her finner du mye informasjon.    Litt avhengig av nettverk og operatør skal det være en "Serving Cell Info" som viser "Cell Identity" og "Physical Cell ID".     Men husk at dette er debug-info som brukes internt av telefondelen i en iPhone.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Supert - da fant jeg ut at det veksler mellom to sendere her inne, hele tiden. Det er tydeligvis det som skaper en plagsom klikkelyd i telefonen når jeg snakker med folk. Jeg forsøkte også appen Network Cell Info Lite med en slags kartfunksjon. Kartene ser ikke ut til å stemme med finnsenderen.no - om det ikke er falske basestasjoner i området da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...