Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usikkerhet rundt vedlikehold av hvitevarer som leietaker


larsi91

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vaskemaskinen der vi leier begynner å bli moden for utskiftning, men utleier sier dette hviler på oss som leier. I kontrakten står det:

"Leiligheten leies uten hvitevarer. I den grad det står hvitevarer i leiligheten ved overtagelse, og leietaker ønsker å benytte disse vederlagsfritt, skal dette påføres her:"

 

Så er det krysset av for bla. vaskemaskin etter den teksten.

Utleier sier som sagt at det er vi som må stå for å kjøpe vår egen, hvis den som står der ryker, fordi det står i kontrakten "Leiligheten leies uten hvitevarer.". Det som gjør at jeg setter spørsmålstegn, er hvorfor det skal være oppgitt i kontrakten at vi kan bruke de hvitevarene som står der, hvis ikke det skal følge husleieloven når det kommer til vedlikehold?

I mitt hode tenker jeg da at det blir en del av det løse invetaret som det står skrevet i husleieloven.

 

Har utleier alt på sitt tørre, så lenge det står "leiligheten leies uten hvitevarer"?

 

Nå skal det også sies at dette er en maskin som brukes av de to øvrige etasjene, om det har noen påvirkning.

Endret av larsi91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ein slik spesifisering så kan eg ikkje sjå at utleigaren ikkje har sitt på det tørre.

 

Leiligheita er utleigd utan kvitevarer, men fordi forrige leigetakar satte igjen sine kvitevarer så har dere fått valget mellom å enten bruke dei som om dere eigde kvitevarene utan ekstra kostnad, eller at utleigaren hadde kasta dei.

 

Slik som du framstiller saka så meiner du at utleigaren burde ha kasta eller solgt dei fungerande kvitevarene slik at dere måtte ha kjøpt kvitevarer sjølv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må da være en "enten eller" klausul. Enten leies den ut umøblert, eller så leies den (delvis) møblert hvis det er krysset av på noe.

 

Hvis vaskemaskinen følger leiligheten og kontrakten, så må den jo også dekkes av kontrakten.

Det du har utpekt i kontrakten sier kun at hvis hvitevarer følger med, så skal du ikke betale ekstra for det. Huseier har fraskrevet seg enhver form for leie av hvitevarene, men ikke ansvaret hvis det skulle ryke etter normal bruk.

 

Og det er forskjell på vedlikehold og utskifting. Du som leietager er ansvarlig for vedlikehold av det du har tilgang til. Det vil si at du har vedlikeholdsansvar på vaskemaskinen, sånn som renhold, bytting av pakninger og slanger. Utleier har ansvaret for utskifting og reparasjon av byggmasse og ting som følger boligen.

 

Har du brukt vaskemaskinen på normal måte, så skal ikke utleier ha noe å si hvis den ryker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette må da være en "enten eller" klausul. Enten leies den ut umøblert, eller så leies den (delvis) møblert hvis det er krysset av på noe.

 

Hvis vaskemaskinen følger leiligheten og kontrakten, så må den jo også dekkes av kontrakten.

Det du har utpekt i kontrakten sier kun at hvis hvitevarer følger med, så skal du ikke betale ekstra for det. Huseier har fraskrevet seg enhver form for leie av hvitevarene, men ikke ansvaret hvis det skulle ryke etter normal bruk.

 

Og det er forskjell på vedlikehold og utskifting. Du som leietager er ansvarlig for vedlikehold av det du har tilgang til. Det vil si at du har vedlikeholdsansvar på vaskemaskinen, sånn som renhold, bytting av pakninger og slanger. Utleier har ansvaret for utskifting og reparasjon av byggmasse og ting som følger boligen.

 

Har du brukt vaskemaskinen på normal måte, så skal ikke utleier ha noe å si hvis den ryker.

 

Det eneste som er nevnt i kontrakten ang. innventar(møbler), er den linjen som beskriver hvitevarene som jeg nevnte i første post. Om det da vil si at vi leier delvis møblert, og hvilken betydning det vil ha, aner jeg ikke(?)

 

Så hvis jeg forstår deg rett, mener du at hvitevarene som er krysset av under det punktet/linjen jeg beskrev, skal erstattes av utleier? 

 

 

-Har dog vært i kontakt med utleier, og fått beskjed at det eneste de er behjelpelige med er å fjerne hvitevarene så vi evnt. kan kjøpe nytt, fordi det står "leies uten hvitevarer" og de har ingen ansvar(således ikke vi), som også The Avatar skrev i sin post.

Lenke til kommentar

Jeg mener at når det er krysset av for det følger med, så følger det med i hele kontraktstiden.

 

Du må få en jurist til å komme med noe mer konkret å banke i bordet med.

Gratulerer. Du er gjør et tappert forsøk på å generere en leietaker fra helvete. Jeg synes virkelig synd på utleier(som låner ut en vaskemaskin vederlagsfritt) i tilfelle du skulle lykkes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trå varsomt.

 

Leide en leilighet som hadde noen gardiner hengende, utleier sa når vi flyttet inn at det var noe som var igjen etter forrige leietaker og vi kunne gjøre hva vi ville med dem.

Så vi kastet dem.

Når vi flyttet ut ble jeg avkrevd for nye gardiner fordi dem var borte.

 

Bytt gjerne ut maskinen med din egen. Men for guds skyld ta vare på den som er der og sett den tilbake når du forlater hvis du vil unngå en konflikt.

Lenke til kommentar

Jeg mener at når det er krysset av for det følger med, så følger det med i hele kontraktstiden.

 

Du må få en jurist til å komme med noe mer konkret å banke i bordet med.

Det var også det jeg tenkte, så lenge det står oppgitt i kontrakten, så følger det den.

Blir nok hakket for drøyt at ta det til jurist, men hadde vært interessant å se hvem som har rett.

 

 

 

Jeg mener at når det er krysset av for det følger med, så følger det med i hele kontraktstiden.

 

Du må få en jurist til å komme med noe mer konkret å banke i bordet med.

Gratulerer. Du er gjør et tappert forsøk på å generere en leietaker fra helvete. Jeg synes virkelig synd på utleier(som låner ut en vaskemaskin vederlagsfritt) i tilfelle du skulle lykkes.

 

Nå har jeg selvfølgelig ingen inntensjoner om å krangle på den maskinen, da vi har en grei tone med utleier.

 

Når det er sagt, så er det fire etasjer som deler på èn vaskemaskin, så det er ingen mulighet til å erstatte den med en egen. Det er også korttidsleie, så å legge penger i en maskin som blir stående der er lite aktuelt. Synes ikke det er for mye å be om at de da erstatter den under omstendighetene.

Man kan jo snakke om leietakere fra helvete, men den går nok også motsatt vei. Vi leier fra et utleiefirma, og de yter ikke en krone over det de må selv om det gjør det vanskelig for oss som leier, derfor har jeg ingen problem med å utnytte ting de plikter(til en viss grad selvfølgelig). Hadde det vært en egen vaskemaskin til vår leilighet, har jeg full forståelse for at de ikke er interessert i å erstatte den for å godtgjøre oss.

 

 

 

Trå varsomt.

 

Leide en leilighet som hadde noen gardiner hengende, utleier sa når vi flyttet inn at det var noe som var igjen etter forrige leietaker og vi kunne gjøre hva vi ville med dem.

Så vi kastet dem.

Når vi flyttet ut ble jeg avkrevd for nye gardiner fordi dem var borte.

 

Bytt gjerne ut maskinen med din egen. Men for guds skyld ta vare på den som er der og sett den tilbake når du forlater hvis du vil unngå en konflikt.

 

Det er nok et godt tips å ta med seg, med mindre man får det skriftlig selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...