Gå til innhold

Ferdigbygd eller ei? 980 Ti

Anbefalte innlegg

Lurte litt på å kjøpe meg ferdig-bygd denne gangen.

Og dette er vel den eneste jeg har funnet som er noe ala innenfor det jeg er ute etter:

https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-gtx-980ti/11049

Hva syns dere om den? Verdt det eller bortkastet?

Stusset litt over valg av dårlig strømforsyning, og hovedkortet har vel fått dårlig review.

Hvordan er det med å åpne slike ferdigbygde PC'r fra Komplett? Har en SSD og to harddisker jeg gjerne vil sette i.

Min nåværende stasjon (som ikke fungerer og har ikke funnet ut hvilke komponenter som er defekt.)

i5 2500k

GTX 570

8 GB DDR3

Corsair HX750

Asus hovedkort (husker ikke modellen)

1 M4 SSD

2 HardDisk

Gammelt tower

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyrt.

Hvis vi tar vekk tast/mus fra den pakka du lenker til så kan du bygge deg et 2011-3 bygg med 5820K og bedre PSU for 20K.

Vinn-vinn. Du må jo også ha CPU-kjøler, så like over 20K blir det uansett.

Vet ikke hvordan det er å endre ferdigmaskinene til Komplett. tipper det går helt fint, bare ikke si noe :p

Kan du bygge selv anbefaler jeg det, spes i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Fordi det er bedre ;)

2011-3 er entusiast, 1151 er mainstream.

Prosessoren i ditt oppsett har ikke engang åpen multiplikator. 5820K > 6700.

Vær så snill og ikke si det er bedre, kommer an på hva ts skal bruke maskinen til.

Sorry for å si dette. Du er en av dem som er årsaken for at jeg ikke har kjøpt x99 system enda. Jeg vil ha/få fordel med x99 på grunn av folding@home. Begge systemene er entusiast :shrug:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Det var jo dumt at du lar andre styre hva du kjøper :hm: Det må du ikke.

Poenget mitt var at hvis man kan velge mellom et system med 2011-3/5820K og 1151/6700 for samme penge, så ville iallfall jeg tatt 5820K. Så kan vi heller kalle begge systeme for entusiast da, samme for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du er 100 % sikker på at du ikke klarer å bygge selv så tipper jeg overklokking ikke kommer på tale heller. I dette tilfellet så er det ikke en komplett bom å gå for denne. Strømforsyningen og mus/tastatur er dritt for å si det mildt. 

For å si det sånn, hvis du legger hver komponent i handlekurv for seg så blir det rundt 19-20k. Tror ikke komplett tjener noe særlig på å bygge det, men de tjener det inn per komponent. Poenget mitt er at det er "nedsatt" pris, men du betaler fortsatt full pris per komponent. Lykke til.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar

Vær så snill og ikke si det er bedre, kommer an på hva ts skal bruke maskinen til.

Sorry for å si dette. Du er en av dem som er årsaken for at jeg ikke har kjøpt x99 system enda. Jeg vil ha/få fordel med x99 på grunn av folding@home. Begge systemene er entusiast :shrug:

Dette er jo tull, Skylake er IKKE entusiast, den har for få kjerner til det, lav cache og har mangel på PCI-lines til å kunne kategoriseres som entusiast. Det er kun X99 av de to plattformene som er entusiast, og skal vi sammenligne 5820k (laveste i Haswell-E serien) så slår faktisk denne 6700k (som er den beste i Skylake serien). Skylake er som Kyrre påpeker mainstream.

I tillegg verdt å nevne at E'en i Haswell-E står for Entusiast, så å kalle Skylake for entusiast blir bare sprøyt.

Tar man høyde for OC så kan 5820k oppnå like god single-thread performance som 6700k, i tillegg til at den har langt høyere Cache enn 6700k. I tillegg har den 4 tråder mer og hele 12 PCI-lines ekstra, mens 5930k har hele 24 PCI-lines ekstra, noe som er en av hovedgrunnene til at Haswell-E er en entusiast plattform (den har nemlig nok PCI-lines).

Så kort oppsummert, Kyrre S. har helt rett, 5820k er en langt bedre prosessor, og dersom man i tillegg kan få de for tilnærmet lik pris så burde det være en no-brainer å gå for 5820k :p

Så skjønner ikke hvorfor du ber Kyrre om å ikke fortelle deg at den er bedre? Han sier kun sannheten og hva som er fakta.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Hvis du er 100 % sikker på at du ikke klarer å bygge selv så tipper jeg overklokking ikke kommer på tale heller. I dette tilfellet så er det ikke en komplett bom å gå for denne. Strømforsyningen og mus/tastatur er dritt for å si det mildt. 

For å si det sånn, hvis du legger hver komponent i handlekurv for seg så blir det rundt 19-20k. Tror ikke komplett tjener noe særlig på å bygge det, men de tjener det inn per komponent. Poenget mitt er at det er "nedsatt" pris, men du betaler fortsatt full pris per komponent. Lykke til.

Jeg har ikke noe problem med å bygge selv, eller overklokke for den saks skylds. 

Grunnen for at jeg tenkte på ferdigbygd var på grunn av latskap, samt en garanti på at PC'n kommer til å funke første gang jeg starter den.

Men stusset over valg av enkelte komponenter i den Komplett-pakken. Muligens de vil kvitte seg med deler som er vanskelig å selge. Så sånn sett er det mye bedre å bygge selv ja. 

Deprimerende å se at i7-5820K kostet 1000 kr mindre for et og et halvt år siden :p

Normalt går elektronikk-prisene nedover.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Norske krona er svak ... Det går til dritt med norsk økonomi, og det skal bli værre før det blir bedre.

Jeg gav under 8K for 5960X ... Den er nå 2,5K dyrere nå. Kongekjøp :)

Skal du bang-for-the-buck velger du 6600K, da kan du bygge deg en fin maskin for litt mindre spenn.

Lenke til kommentar

Dette er jo tull, Skylake er IKKE entusiast, den har for få kjerner til det, lav cache og har mangel på PCI-lines til å kunne kategoriseres som entusiast. Det er kun X99 av de to plattformene som er entusiast, og skal vi sammenligne 5820k (laveste i Haswell-E serien) så slår faktisk denne 6700k (som er den beste i Skylake serien). Skylake er som Kyrre påpeker mainstream.

I tillegg verdt å nevne at E'en i Haswell-E står for Entusiast, så å kalle Skylake for entusiast blir bare sprøyt.

Tar man høyde for OC så kan 5820k oppnå like god single-thread performance som 6700k, i tillegg til at den har langt høyere Cache enn 6700k. I tillegg har den 4 tråder mer og hele 12 PCI-lines ekstra, mens 5930k har hele 24 PCI-lines ekstra, noe som er en av hovedgrunnene til at Haswell-E er en entusiast plattform (den har nemlig nok PCI-lines).

Så kort oppsummert, Kyrre S. har helt rett, 5820k er en langt bedre prosessor, og dersom man i tillegg kan få de for tilnærmet lik pris så burde det være en no-brainer å gå for 5820k :p

Så skjønner ikke hvorfor du ber Kyrre om å ikke fortelle deg at den er bedre? Han sier kun sannheten og hva som er fakta.

HÆ? Hva har kjerner med det å gjøre? Har du ikke google på din maskine. Z170 og x99 er begge begge entusiast, vet du det ikke så ikke si at jeg ha har feil.

Jaja. Jeg er en gammel idiot

Kjøp denne du som sier pcie lanes er viktig: http://ark.intel.com/products/82763/Intel-Xeon-Processor-E5-1620-v3-10M-Cache-3_50-GHz

Jaja, jeg er en ammatør :)

Lenke til kommentar

Ingen som har sagt du er amatør eller en gammel idiot. Men du kan iallfall være enig i at hvis man kan velge mellom to PC'r hvor den ene har i7 6700 og den andre har 5820K (og alt annet er likt), begge koster likt, så ville du tatt 5820K? Og ikke kom med argumentet at 6700 trekker mindre strøm. Det er ikke alle som har 40 maskiner gående til tallknusing. Tenk du skal ha 1 maskin, og du skal bruke den til vanlig bruk og gaming.

Lenke til kommentar

HÆ? Hva har kjerner med det å gjøre? Har du ikke google på din maskine. Z170 og x99 er begge begge entusiast, vet du det ikke så ikke si at jeg ha har feil.

Jaja. Jeg er en gammel idiot

Kjøp denne du som sier pcie lanes er viktig: http://ark.intel.com/products/82763/Intel-Xeon-Processor-E5-1620-v3-10M-Cache-3_50-GHz

Jaja, jeg er en ammatør :)

Skylake er ikke entusiast, kun i7 E-serien til intel regnes som entusiast. Hvor du får det fra at Skylake er en entusiast plattform er utenfor min fatte evne, så strengt tatt du som bør lære deg google og litt research :p

Jeg har google, og et raskt søk på wikipedia og du kan se at Skylake i5 er merket som "mainstream" og i7 som "performance", mens hele Haswell-E serien er markert "enthusiast", nevner nok en gang at E'en i Haswell-E står for nettopp enthusiast. Og intel har helt siden Nehalem (2008) arkitekturen merket alle sine entusiast plattformer med -E.

Kjerner er bare en del av det, jeg nevnte også cache og PCI-lines som er en vesentlig forskjell mellom standard og entusiast. Grunnen til at jeg nevnte kjerner er fordi alle entusiast prosessorene til intel siden Sandy Bridge-E (år 2011) har hatt minimum 6 kjerner og 12 tråder.

Med ett skjermkort vil man ikke merke noe forskjell fra standard og entusiast, men ved flere veis SLI eller SLI med bruk av x16.lines per kort så vil forskjellen være vesentlig.

At du prøver å lektere meg om hva som er rett, når du selv tror at Z170 er entusiast blir bare komisk. Kan forsikre deg om at ingen av Skylake prosessorene er entusiast, sjekk linkene jeg sendte om du ikke tror meg ;)

Ha ellers en super kveld videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...