HDSoftware Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Folkens... Jeg har laget en testemaskin på en HyperV server. Denne maskinen kjører Windows OS og er helt clean - altså ikke noe annet er installert på den annet en OS'et og oppdateringer. Tanken er at denne skal benyttes til test formål for våre programmer Etter at alt er klart på maskinen har jeg tatt et snapshot slik at det er enkelt å reversjere til "Frisk" state etter at noen har kludret det til Dette funker helt glimrende. Utfordringen er den at jeg må på serveren hver gang denne skal tilbakestilles og det er kjedelig. Såh - er det mulig å få dette til fra selve GUEST OS'et ? Et alternativ er selvsagt at jeg lager en service på host OS'et som et program på GUEST OS'et kan kalle, som iverksetter en reversjering, men hadde håpet at dette kunne vært gjort med ferdige greier - for å spare tid selvsagt ;-) Ole Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Sørg for at "Hyper-V module for Windows PowerShell" er installert på hosten din. Start deretter powershell fra gjesten din og kjør følgende: Invoke-Command -VMName "HyperVhost" -ScriptBlock { Get-VM "GuestName" | Foreach-Object { $_ | Get-VMSnapshot | Sort CreationTime | Select -Last 1 | Restore-VMSnapshot -Confirm:$false }} Edit: 1) Mulig du må enable winrm. Kjør i så falll "winrm qc" for den dirty varianten, eller google "winrm configuration" for å gjøre det ordentlig. 2) Det er også mulig at du må laste hyper-v modulen. Legg i så fall til følgende i starten av scripblocken: "Import-Module “C:\Program Files\Modules\Hyperv\Hyperv.psd1"; " Endret 13. januar 2016 av mreinha Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Dette er en Windows 2008 R2 maskin. Funka dårlig. Googla litt og fant at det er mulig å installere det som trengs manuellt. Prøvde å laste ned fra Plex, men kjøringen funka ikke. Det sto under installasjonen at jeg måtte forvente feilmeldinger og at jeg bare skulle ignorere disse - jeg var dermed en ignorant mens jeg installerte, still no go. Siden dette bare var noe jeg hadde lyst å teste så bruker jeg ikek mer tid på det akkurat nå. Kanskje jeg oppgraderer til 2012 og iverksetter senere, men ikek akkurat nå. Takker uansett for hjelpen. Dette kommer til nytte senere.. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 (endret) Som mreinha nevner over kan du installere Hyper-V Manager på gust-os'et (eventuelt din lokale PC), og styre serveren derfra, men du kan like godt bruke GUI'et som PowerShell hvis du foretrekker det. Tror ikke det er nødvendig å endre eller installere noe på serveren heller på den måten, men det er en stund siden jeg brukte Hyper-V 2008 R2. Endret 14. januar 2016 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
Norp Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Aktiver Hyper-V manager på PCen din. (Change or remove a program - Turn Windows features on or off - Hyper-v) Etter en reboot, starter du opp "Hyper-V Manager" og høyreklikker på "Hyper-V manager" og velger Connect to server. Endret 21. januar 2016 av Norp Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Ja, dette kunne fungert. Men det overlater jo et visst kunnskaps ansvar til personen som skal bruke testemaskinen. Aller beste hadde vært om dette kunne scriptes sånn at jeg kan ha et ikon på desktoppen.. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ja, se på eksemplet til Mreinha... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå