piccolo Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Hei, jeg har trent i noen år nå. Har vært gjevnt og trutt uten å ha noen mål for å stille i fitness eller bli bodybuilder! Det jeg har slitt med i halvannet år er at høyre siden er relativt svakere enn venstre! Fra skulder til ben. Venstre side er langt mer aktivert i alle øvelser. Dette kan jeg også se fysisk når jeg står foran et speil. Venstre skulder og ben er bredere og mye mer utviklet enn høyre. Jeg har også smerter på venstre side av korsryggen, rett ovenfor hoftene. Smertene kommer og går, men det er skikkelig irriterende ettersom det påvirker treningen min. Det var ikke sånn før, før var det venstre side som var svakere, men har nå tatt helt over. Jeg har lagt merke til at venstre og ermer ben er litt lengre enn høyre. Kan svaret ligge der? Uansett så prøver jeg å fokusere mer på høyre side så de blir mer unilateral trening og neppe tunge baseløft. Hvem bør jeg gå til angående dette problemet, fysioterapeut, kiropraktor eller lege? Vurdere å ta en MR. Endret 13. januar 2016 av piccolo Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Trening med styrkeforskjell (I denne delen ser jeg bort fra eventuelle lengdeforskjeller, men betrakter ubalanse-problemet mer generelt.) Dette er et punkt der veldig mange går feil. Mange tenker "høyre bicep er svakere enn venstre, så da trener jeg høyre litt mer". Det som skjer da er at du skaper nye ubalanser. Fordi hvis høyre er svakere enn venstre, så betyr ikke dette nødvendigvis at denne ubalansen ligger i hele muskelgruppa. Så når du trener høyre mer enn venstre, så er det fort gjort at høyre skulder plutselig blir sterkere enn venstre, fordi du har aktivert høyre skulder mer enn venstre når du prøvde å rette opp feilen i biceps. Så det blir et problem mer renter, so to speak. Den mer riktige måten å rette det opp på, er veldig mye lettere. La oss igjen si at høyre bicep er svakere enn venstre. Det du kan gjøre er å kjøre unilaterale øvelser (en side av gangen) der du trener høyre først, og deretter matcher med venstre. Så hvis du eksempelvis tar hammer-curls, og får til 7 med høyre, så tar du 7 med venstre også, selv om du kunne fått til mer. Da vil slike muskelubalanser rette seg opp over tid. Ulempen, som blir veldig liten i det store bildet, er at du muligens mister litt styrke i venstre til høyre tar igjen, men igjen, dette er en smal pris å betale for å rette opp slike ubalanser, som bringer meg til mitt neste punkt... Ryggsmerter Dette er et veldig vanlig symptom på slike ubalanser, fordi det som skjer er at musklene på den ene siden er fysisk sterkere enn på den andre siden. Siden mange muskler er koplet til ryggen, så vil de sterke musklene dra mer i ryggen til den ene siden. Og det skal ganske lite til før dette merkes. De musklene på den svake sida vil ofte være i et konstant spenn for å rette opp ryggen. Det er gjerne såpass lite at du ikke merker det selv, men over tid skaper det migrene. Og det fører til et helt annet problem; du drar til legen med migrene, og får en eller annen medisin fordi de ikke innser at muskelskjevhet er problemet. Migrenemedisin har ofte "urolig mage" som bieffekt, og plutselig har du rennaræv i tillegg til alt annet. Igjen, et problem med renter. Lengdeforskjeller Her er svaret veldig enkelt; oppsøk lege eller fysioterapeut, og få en kvalifisert måling. Dersom dette er problemet, så vil du få profesjonell hjelp til hvordan du reparerer ubalansene. Dette er ikke noe jeg er kvalifisert til å bidra med, og selv hvis jeg var det, så ville du ikke hatt noen garanti for at det jeg er legitimt. --- Det ble et langt innlegg til tross for at mye av det kanskje er irrelevant for din spesifikke sak, men da har jeg i alle fall noe å linke til i fremtiden når liknende spørsmål dukker opp Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Takker for et godt svar! En ting angående styrkeforskjell, er det ikke bedre å ta f.eks 7 repitisjoner med venstre og så eksempelvis 9 repitisjoner med høyre? På den måten vokser jo volumet i høyresiden da jeg kan se at venstre siden er fysisk større? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Takker for et godt svar! En ting angående styrkeforskjell, er det ikke bedre å ta f.eks 7 repitisjoner med venstre og så eksempelvis 9 repitisjoner med høyre? På den måten vokser jo volumet i høyresiden da jeg kan se at venstre siden er fysisk større? Som sagt, problemet med det er at du vet ikke hvilke muskelhoder som er større på den ene siden, og når du trener høyre mer enn venstre, så vil alle involverte muskler på høyre side bli mer trent enn på venstre side. Og da har du det samme problemet, men med andre muskelhoder. At venstre er synlig større vil rette seg ut automatisk, og det verste du kan gjøre er å fokusere på det synlige når du har interne problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå