neijanei Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hva betyr frasen "må gjerne" i slike setninger som f.eks. "Fotballfrue må gjerne være så tynn hun bare vil." eller Jeg må gjerne være feit og fregnete og kledd som en mann, men jeg elsker det pene håret mitt" Betyr det det samme som "kan gjerne"? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Ja, sånn tolker jeg det. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Det er slik jeg bruker uttrykket. Men jeg anser det kanskje som litt mer oppfordrende. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Jeg vet ikke, men på dansk er det enda rarere (for en nordmann). Der sier de ca "må jeg gerne få være så tynn jeg vil?", i stedet for "kan jeg få lov til å være så tynn jeg vil?" Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 "Må" på dansk er "kan" på norsk. En bekjent fortalte en selvopplevd historie om en danske som spurte "må jeg være med?" Da svarte han "selvsagt må du ikke det". Og dansken måtte spasere den lange veien hjem. 8 Lenke til kommentar
neijanei Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Hvorfor bruker dere nordmenn en dansk frase der dere har en egen? Det er enda mer uforståerlig for meg siden den danske er uklar fra det norske språkets perspektiv. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Fordi bokmål er en dansk dialekt. Det er dessuten ikke en dansk frase lenger, når den er i vanlig bruk i Norge - da er den norsk. 2 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 "Må" på dansk er "kan" på norsk. En bekjent fortalte en selvopplevd historie om en danske som spurte "må jeg være med?" Da svarte han "selvsagt må du ikke det". Og dansken måtte spasere den lange veien hjem. Brutalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå