Tobias i tårnet Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Bakgrunn: Flyttet til bergen for ca 3 måneder siden. Tok over et rom i et bokollektiv hvor jeg hadde eget rom med delte fasiliteter. Etter jeg flyttet inn fikk jeg vite gjennom de andre leieboerne at huseier ville skrive kontrakt med meg. Dette er jo såklart greit for begge parter, men tidspunkt for dette ble aldri avtalt eller gjort. Jeg så aldri noen kontrakt og Ingen kontrakt ble skrevet, men betalte husleie etter det jeg ble informert om månedspris fra forrige leieboer. Stedet var aldri noe særlig med litt stusselige romkamerater og diverse, så jeg bestemte meg egentlig raskt for at til dette stedet vil jeg ikke binde meg til. 11 januar i år gir jeg beskjed til huseier om at jeg flytter snarest og betaler ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden i slike tilfeller er 1 måned fra dato til dato, dvs. 11 januar-11februar. "Leier du et enkeltrom i utleiers bolig og dere for eksempel deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden en måned, hvis ikke annet er avtalt. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. Med enkeltrom menes leie av ett eneste rom." http://gratisrettshjelp.no/blog/3-1-oppsigelse-av-en-tidsubestemt-avtale/ Så her kommer problemet: Utleier mener jeg er bundet til den kontrakten som de andre leietakerne har inngått (3 mnd oppsigelse start fra første dag i mnd), men sier jeg "slipper unna" fordi han er snill, slik at jeg kun trenger å betale ut hele februar. Greit nok, men det er 2/3 måned for mye. Her er hva huseier skriver: ""forstår at du ikke har satt deg inn i dette godt nok og at du tenker "letteste vei ut" (se dine egne SMSer). Da bør du informere de du bor med at du ikke kommer til å betale din del av februar, mars, april, og at du overlater det ansvaret til dem. At du heller ikke har tatt ansvar for å få tak i ny leietaker taler selvsagt heller ikke til din fordel, for det også overlater du til de andre. Tror du også forstår at det ikke går å stikke fra ansvaret ditt så lett som du skisserer.. jeg vil selvsagt også komme innom å informere de om dette, så ses vi. Saken vil bli fulgt opp av meg for å hjelpe de andre beborne i dette... håper du tenker gjennom nøye om, for dette vil selvsagt kunne følge deg senere.. (dette er selvsagt ikke en trussel, men et godt råd) Til opplysning så har det nylig vært oppe en lik sak i rettsystemet og du forstår sikkert utfall av den..... Stor mulighet for at du kan søke den opp på Google."" Hva skjer? hva skal jeg si, og hva bør jeg betale? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Usikker på hva loven sier osv, men hadde jeg vært en av de andre beboerne hadde jeg syntes det var litt kjipt å plutselig få en høyere månedsleie et par måneder fordi noen flytter... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Jeg kjenner til heller ikke til loven, men høres ut som uteier egentlig er ute på tynn is når det står som du refererer til "Leier du et enkeltrom i utleiers bolig og dere for eksempel deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden en måned, hvis ikke annet er avtalt." Og dere hadde jo ikke avtalt noe annet. Uansett er det heller ikke ditt ansvar å få inn nye leieboere, selv om det kan være en hyggelig gest. Synes også det virker som om utleier forsøker seg på skremselstaktikk ved å referere til ikke navngitte rettsaker. Endret 13. januar 2016 av Vice Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Her spørs det veldig på hva avtalen på felleskapet er. I mange fellesskap er det en kontrakt med huseier som som regel en av beborne står som hovedleier på også evt kontrakter innad videre. I andre så har huseier kontrakt med hver og en. Hvilken type kontrakt som blir brukt der du bor avgjør om det er huseier eller dine medleiere som må stå med regningen om ingen andre tar over ditt rom og leien. Men om det ikke er skrevet noe kontrakt eller gjort noe muntlig avtale, så er det egentlig ikke ditt problem. (kan selvsagt være noen regler som gjør at pga "langt" tidsrom så kan det forventes at dere er i enighet elns..) Ang leien, betaler dere 11. hver mnd og bor fra 11. til 11. eller? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 "i utleiers bolig" Han bor altså der selv? Hvis ikke er det ikke hans bolig. 1 Lenke til kommentar
HSE Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Såvidt som jeg forstod det så teller husleieloven når man ikke har kontrakt, men er usikker. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_10_web.pdf?id=2255617 Vet ikke om dette telles som bokollektiv: " Egne oppsigelsesregler for leie av et enkeltrom i utleiers bolig Leier du et enkeltrom og har rett til å benytte rom i utleiers bolig, for eksempel at dere deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden én måned, hvis det ikke er avtalt noe annet. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. For eksempel: Sier du opp leieavtalen 16. januar, avsluttes leieforholdet 16. februar. Med et enkeltrom menes leie av ett eneste rom. Det vil si at du ikke kan ha f.eks. eget kjøkken i tillegg til rommet du leier. " Lenke til kommentar
Tobias i tårnet Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Som jeg har forstått det er det flere av leieboerne som har skrevet kontrakt, og ikke en enkel kontrakt. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Hvis det ikke er inngått noen muntlig avtale (obs: alltid skriftlig) eller skriftlig kontrakt må begge parter forholde seg til lovverket. Er det noen kontraktbasert grunn til at de andre skal betale for deg? Når du har flyttet ut har han en hel måned på seg til å skaffe en ny. Konsekvenser for deg er vel bare at han ikke vil gi deg noen god referanse ved et annet leieforhold. Endret 13. januar 2016 av Fjellvåken Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Utgangspunktet etter husleieloven § 9-6 annet ledd er, som nevnt: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. Kravet er ikke "adgang til utleiers bolig", men "adgang til en annens bolig". Formålet med regelen er at det er behov for lempeligere forhold i situasjoner der man bor svært tett på hverandre og er avhengige av at det er lite sosial friksjon for at boligbehovet skal gå opp. Utleier har argumentert med at du er bundet av avtalen de andre leietakerne er bundet av. Det kan tenkes, forutsatt at du har hatt kunnskap om det vesentligste av innholdet i avtalen. Grunnlaget vil da være konkludent adferd - du har visst om avtalen og innrettet deg etter den selv om du ikke har undertegnet den. Det er imidlertid utleiers bevisbyrde. Jeg vil si at en triplet oppsigelsesfrist sammenlignet med det som er lovens hovedregel ikke kan påberopes av utleier uten at du har hatt konkret kunnskap om den fristen. Et slikt avvik fra lovens hovedregel er en vesentlig del av innholdet i avtalen. Slik du presenterer det, og derfor med forbehold om at du har presentert alt som er relevant på en riktig måte, vil jeg si at du bør hevde at du ikke har fått noen avtale til signering med den klausulen, du har ikke fått kunnskap om klausulen på noen annen måte, og at du derfor ikke er bundet av den. Du vil betale ut dato-til-dato-fristen. Utleier vil antagelig legge sosialt press på deg, enten selv (det gjør han allerede) eller via dine med-leietakere. Om du skal gi etter for det kommer an på hvordan du verdsetter det sosiale forholdet med utleier (referanser mv.) eller medleietakerne. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Du har 1 måned, han truer bare med at de andre må betale, leiligheten er ikke utleid som EN enhet, men hver rom er utleid hver for seg. Du skulle inngå en skriftlig avtale, dette skjedde ikke og loven sier at "dersom ikke annet er avtalt, er oppsigelsen 1 måned"... det ble ikke avtale noe annet.... du har 1 måned. Be huseier ryke og reise. Lenke til kommentar
Tobias i tårnet Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Såvidt som jeg forstod det så teller husleieloven når man ikke har kontrakt, men er usikker. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_10_web.pdf?id=2255617 Vet ikke om dette telles som bokollektiv: " Egne oppsigelsesregler for leie av et enkeltrom i utleiers bolig Leier du et enkeltrom og har rett til å benytte rom i utleiers bolig, for eksempel at dere deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden én måned, hvis det ikke er avtalt noe annet. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. For eksempel: Sier du opp leieavtalen 16. januar, avsluttes leieforholdet 16. februar. Med et enkeltrom menes leie av ett eneste rom. Det vil si at du ikke kan ha f.eks. eget kjøkken i tillegg til rommet du leier. " Noen som kan bekrefte om bokollektiv faller under denne? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Bokollektiv der man kun har eksklusiv bruksrett til ett enkeltrom (typisk sitt eget soverom) og for øvrig deler fellesarealer med boligens øvrige innehavere omfattes av bestemmelsen i husleieloven § 9-6 annet ledd. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Utgangspunktet for oppsigelsesfrist er som krikkert sier husleieloven § 9-6. Jeg er ikke like sikker som krikkert på at du er omfattet av regelen i andre ledd. § 9-6.OppsigelsesfristOppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6 Spørsmålet blir om du har leid "enkelt beboelsesrom" der du etter avtalen "har adgang til en annens bolig". Loven er etter så vidt jeg kan se ikke så klar som den kunne vært. Forarbeidene til loven, i NOU 1993:4, sier at det ikke er "tale om et enkelt beboelsesrom dersom to eller flere enkeltrom er utstyrt med felles aksessorier, som felles kjøkken, bad, WC m.v". Det tyder på at mange "kollektiver", der en gruppe leier og sammen disponerer over en bolig ikke vil være leie av "enkelt beboelsesrom". (Se også HR kjennelse fra Rt. 1965 s. 625. "Når det gjelder beboelsesrom, må det være avgjørende at leieboerne samlet, i forhold til huseieren, er enerådende over de tillegg til rommene det gjelder, kjøkken, loftsrom m.v.") På den annen side, NOUens forklaring av regelen avslutter med følgende (i et avsnitt om "adgang til annens bolig"): "I tvilstilfelle må en, på samme måte som før, legge avgjørende vekt på om partene lever så tett inn på hverandre at eventuelle uoverenstemmelser vil føre til uholdbare tilstander." Det taler for at man ikke bør være for streng med hva som er "enkelt beboelsesrom" i kollektiv-liknende leieforhold. Leierne lever jo "tett inn på hverandre", og er nødt til å bruke samme bad, kjøkken og evt felles oppholdsrom. Tre måneder er lang tid dersom man får alvorlige "uoverenstemmelser". 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Kjernepunktet her er om du har såkalt solidarisk ansvar eller ansvar bare for deg selv i leieforholdet. Har alle kontrakt hver for seg - helt uavhengig av de andre - burde saken være grei. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Usikker på hva loven sier osv, men hadde jeg vært en av de andre beboerne hadde jeg syntes det var litt kjipt å plutselig få en høyere månedsleie et par måneder fordi noen flytter... Utleier kan ikke straffe andre leieboere og uansett så har de skrevet kontrakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå