AndersT2 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Er det en måte jeg kan sette en celle til å bytte farge hvis den går over eller under ett vist tall? (Eller skriften i cellen). Driver å lager meg ett utregningsark/mal for å prise jobber. Og for å sjekke kost osv, så hadde det vært greit å kunne automatisk sette at hvis f.eks. en sum kommer over 100 så blir den grønn, og hvis den er under 100 så er den rød. Eventuelt om det kan gjøres enda mer avansert, slik at opptil 80 så er det rødt. 81-120 så er det gult og 121 eller mer så blir det grønt. Endret 13. januar 2016 av AndersT2 Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Betinget formatering gjør susen her Se om noe her hjelper deg: http://www.excelguru.no/tag/betinget-formattering/ Vennlig hilsen Ketil Endret 14. januar 2016 av ExcelGuru Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Betinget formatering gjør susen her Se om noe her hjelper deg: http://www.excelguru.no/tag/betinget-formatering/ Vennlig hilsen Ketil Linken funker ikke. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Betinget formattering finnes nettopp med tanke på dette Conditional Formatting på engelsk.Bruker dette i ark hele tiden, veldig kjekt å få flagget ut gitte verdier Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Fant hvor jeg gjorde det nå, med hjelp av det dere kalte det, og hjelpe funksjoen i programmet. Men jeg satt en 3 fargers skala. Men skjønner ikke helt hvordan jeg får midtfargen til å bli korrekt Satt nederste verdi til 80, høyeste til 120, og da midterste til 100. Men selve fargeskalaen er flytende, slik at den gradvis går mellom fargene. Ville hatt noe mer fast, slik at opp til 80 er fast rød, mellom 80-120 er fast gul og 120 og over er fast grønn Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Vet at i Libre Office kan du tvinge en grenseverdier på fargeskalaen (første og tredje kvartil av datasett er vel standardgrenser) - er dog litt usikker på hvor man gjør dette i Excel. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Du kan legge flere conditions på samme sett med celler. Legger du 3 følgende conditions oppnår du det du ønsker: Rule / Format / Applies to Cell value < 80 / (rød bakgrunn) / =$A$1 Cell value between 80 and 120 / (gul bakgrunn) / =$A$1 Cell value > 120 / (grønn bakgrunn) / =$A$1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Du kan legge flere conditions på samme sett med celler. Legger du 3 følgende conditions oppnår du det du ønsker: Rule / Format / Applies to Cell value < 80 / (rød bakgrunn) / =$A$1 Cell value between 80 and 120 / (gul bakgrunn) / =$A$1 Cell value > 120 / (grønn bakgrunn) / =$A$1 Får det ikke til. Har prøvd å skrive inn hva du skriver, både på norsk og engelsk (har norsk versjon) har du mulighet til å lage ett eksempel i ett Excel ark og legge det ved her? Så kan jeg kopiere over? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 1. Merk cella du skal formattere 2. Gå på Conditional Formatting (holder meg til engelsk siden jeg har engelsk versjon) 3. Under Highlight Cells Rules, velg "Greater than..." 4. Velg grenseverdi (f.eks. 120) og formattering (f.eks. grønn bakgrunn), trykk OK. 5. Merk den samme cella på nytt 6. Gå på Conditional Formatting-menyen en gang til 7. Denne gangen, velg "Between..." 8. Velg grenseverdier (f.eks. 80 og 120) og formattering (f.eks. gul bakgrunn), trykk OK. 9. Merk den samme cella på nytt 10. Gå på Conditional Formatting-menyen en gang til 11. Denne gangen, velg "Less than..." 12. Velg grenseverdi (f.eks. 80) og formattering (f.eks. rød bakgrunn), trykk OK. Står du i cella nå og går på Conditional Formatting -> Manage rules, vil du se at alle tre rules står listet opp. Du kan bytte om rekkefølge på dem, og evt. velge at Excel skal stoppe å sjekke resten om en eller flere av dem slår til osv. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Takk Da fikk jeg det til. Gikk inn på "behandle regler", og trodde det var via der man satt ting opp. Nå må jeg bare finne ut hvorfor formelen min ikke kommer seg under en viss verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå