Gå til innhold

Leseranmeldelse: Fallout 4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg ville ha gitt det så lav karakter, men er enig i mye her. Personlig ville jeg nok gitt det 6/10, eller der omkring. Det gjør mye bra, men er også mye mindre bra her. Men det ble uansett for mye av det samme som vi har hatt før, og historien var rimelig kjedelig. Starten kunne ha blitt bra, men det var rimelig forutsigbart hva som kom til å skje. Bedre lykke neste gang, Bethesda. :) Og det mener jeg seriøst. Var stor fan av både Fallout og Elder Scrolls før, så håper de finner tilbake til formen neste gang, enten det er Fallout 5 eller Elder Scrolls 6. :)

Lenke til kommentar

Enig i mye av det som kommer frem i anmeldelsen. Er lvl 20..tror jeg. Har overhodet ikke lyst til å fortsette på spillet. Det ble gitt ut så mye bra ut i 2015 så hvordan dette spillet mange steder utropes til årets spill stusser jeg litt på.

Men smaken er som baken.

Så jeg gir anmeldelsen din en langt høyere karakter enn spillet.

Lenke til kommentar

At det er "årets spill" hos mange er helt logisk. Folk har hypet dette spillet i årevis, og som vi alle dessverre vet betyr hype mye mer enn selve kvaliteten på spillet. Det er derfor spill som Call of Duty og Fifa selger i bøtter og spann år etter år uten egentlig å gjøre noe nytt, mens spill som Psychonauts og Beyond Good & Evil floppet fullstendig. Et annet problem er at mange ikke "tør" gi hypede spill en dårlig karakter, nettopp fordi det er så mye hype rundt dem. Ingen vil være "that guy" som hater et spill alle andre elsker. Jeg prøvde f.eks å gi Dark Souls 2 dårlig karakter, og anmeldelsen ble oversvømt av poster som er faretruende likt personangrep helt fra dag en. Det er ikke akkurat et unntakstilfelle. Husker en eller annen nettside gav Halo 3 en dårlig karakter (mener det var 8/10, eller noe sånt...), og hele siden kræsjet fordi sinte fans flokket seg til siden og bombarderte dem med hatmeldinger på forumet. Hype betyr mye mer enn kvalitet, dessverre.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville ha gitt det så lav karakter, men er enig i mye her. Personlig ville jeg nok gitt det 6/10, eller der omkring. Det gjør mye bra, men er også mye mindre bra her. Men det ble uansett for mye av det samme som vi har hatt før, og historien var rimelig kjedelig. Starten kunne ha blitt bra, men det var rimelig forutsigbart hva som kom til å skje. Bedre lykke neste gang, Bethesda. :) Og det mener jeg seriøst. Var stor fan av både Fallout og Elder Scrolls før, så håper de finner tilbake til formen neste gang, enten det er Fallout 5 eller Elder Scrolls 6. :)

Var veldig usikker på hvilken karakter jeg skulle gi. Tenkte at hele skalaen skal brukes, og dette er et spill som for meg er dårligere enn gjennomsnittet, så da ble karakteren deretter! Håper virkelig at de gjør en større innsats når neste Elder Scrolls kommer!

Enig i mye av det som kommer frem i anmeldelsen. Er lvl 20..tror jeg. Har overhodet ikke lyst til å fortsette på spillet. Det ble gitt ut så mye bra ut i 2015 så hvordan dette spillet mange steder utropes til årets spill stusser jeg litt på.

Men smaken er som baken.

Så jeg gir anmeldelsen din en langt høyere karakter enn spillet.

Takk for fine ord! Jeg opplevde det slik jeg også. Kom til et punkt ganske tidlig i main quest der jeg mistet helt interessen, gikk derfor rundt på måfå for å se om jeg ble engasjert av å bare utforske verden, kjedet meg igjen, gikk tilbake til main quest, og slik holdt jeg på i 60 timer. Hele tiden med et genuint håp om at jeg skulle ende opp med å like spillet! Som du sier er det for mange gode spill der ute nå som overstiger dette med glans, så da er det bedre å bruke tid på dem i stedet. 

At det er "årets spill" hos mange er helt logisk. Folk har hypet dette spillet i årevis, og som vi alle dessverre vet betyr hype mye mer enn selve kvaliteten på spillet. Det er derfor spill som Call of Duty og Fifa selger i bøtter og spann år etter år uten egentlig å gjøre noe nytt, mens spill som Psychonauts og Beyond Good & Evil floppet fullstendig. Et annet problem er at mange ikke "tør" gi hypede spill en dårlig karakter, nettopp fordi det er så mye hype rundt dem. Ingen vil være "that guy" som hater et spill alle andre elsker. Jeg prøvde f.eks å gi Dark Souls 2 dårlig karakter, og anmeldelsen ble oversvømt av poster som er faretruende likt personangrep helt fra dag en. Det er ikke akkurat et unntakstilfelle. Husker en eller annen nettside gav Halo 3 en dårlig karakter (mener det var 8/10, eller noe sånt...), og hele siden kræsjet fordi sinte fans flokket seg til siden og bombarderte dem med hatmeldinger på forumet. Hype betyr mye mer enn kvalitet, dessverre.

All aboard the hype-train. Cho-choo! Er enig at markedsføring og hype er en uting, spesielt når det kommer store utgivelser fra store utviklere som Bethesda som har et godt rykte på seg. Man er villig til å se litt forbi mangler i slike spill tror jeg. For ikke å snakke om inflasjonen i karaktersystemet. 6/10 er jo sett på som en dårlig karakter! 

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet noen anmeldelser her på forumet, og er helt enig i at det kan være vanskelig å sette en bra karakter på spill. Hvor mye skal man trekke for det man liker? Hvor mye skal man legge til for det man liker? På mange måter tror jeg vi liker/misliker spillet like mye, selv om vi gir forskjellig karakter. Bybyggingen gav jeg blaffen i, power armor interesserte meg ikke etter å ha testet den første gang, og historien synes jeg var direkte skuffende. Starten er jo litt vel forutsigbar (er jo tross alt Fallout vi snakker om), men da jeg våknet i vaultet hadde jeg virkelig lyst til å fortsette historien... helt til jeg kom til første by etter noen minutter, og fort glemte vendettaen min. Fiendene irriterte meg en god del, og en del områder var kjedelige å utforske.

Men samtidig var grafikken veldig bra, og gav meg en solid "vestern-stemning", der jeg snek meg frem med cowboyhatt, revolver og skinnjakke. Mange av de små historiene jeg fant var interessante, og jeg elsker det hackesystemet på terminalene. En quest inne i en bygning slet jeg noe svært med lenge, men det var til gjengjeld en svært god følelse jeg satt meg da bossen endelig døde. Modding av våpen var også kult nok, og så videre.

Problemet er jo da hvor man setter karakter? 5/10? Det er mye teknisk jeg ikke liker, men mange ting jeg elsker som er vanskelig å sette ord på. Bare det å spasere gjennom en tom gate i en øde by er en fryd i seg selv, og når man plutselig hører noen rope på hjelp og blir dratt inn i en noenlunde lang quest med Minutemen er det vanskelig å beskrive hva jeg følte. Nettopp av såne grunner valgte jeg å gi det 6/10, eller ville gjort det i en anmeldelse. Det er veldig mye jeg ikke liker så bra her, så jeg kunne nok satt en 4/10 hvis jeg ville. Men det blir ikke helt rett for meg. Det er så mange ting som trekker opp at jeg synes det er over gjennomsnittet bra, om enn ikke den klassikeren alle håpet på. Jeg tar gjerne imot et nytt Fallout, men det haster heller ikke. Det kommer når det kommer, og jeg blir like hypet da som nå, selv om det strengt tatt ikke er en grunn til hypen. :)

Lenke til kommentar

Må innrømme at 4/10 karakteren kanskje er litt vel klikkbait når spillet nok ikke var SÅ dårlig. Fra mitt ståsted var det verste at de satte historien til Boston. Jeg finner ikke byen interessant overhode, hvor mye jeg liker i disse spillene (AC serien inkludert) er muligheten til å gå på "sightseen". Hvis gamle monumenter og historiske bygninger står på riktig sted og er omtrentlig laget etter ekte proporsjoner, så gir det flere karakterers hopp for min del. Boston har ingen av disse tingene etter mitt syn, og derfor blir hele stedet "any random generic place" og kjedelig.

Starten var veldig fin men av en eller annen grunn falt jeg bare av uten å helt klare å forklare hvorfor, og jeg har ikke helt sett grunnen til å returnere. Det mangler interessante karakterer og companions som er mer integrert i "alt du gjør". Etter spill som Dragon Age origen, Mass Effect, osv. så føler jeg en ikke lenger kan slenge inn "casual" companions som ikke later til å helt tenke selv til tider eller på andre måter gjøre seg mer synlig. Det er i det minste bra at de ikke lenger lider av permadeath fordi de er idioter slik som de gjorde før. Jeg ahr vel selv spilt spillet i 70-timer, og selv om det ble en veldig klar "nå er det nok", så hadde jeg det gøy og var interessert store deler av den perioden. Jeg tror dermed ikke ikke ville vært rettferdig å gi det under hvertfall 7/10, selv om jeg kan forstå at gameplay og stil kanskje kan variere fra det subjektive.

Personlig ville jeg vel gitt det 8 eller 9/10 i tiden jeg spilte det, men i ettertiden skal jeg være ærlig på at det neppe er et spill jeg kommer til å se tilbake på å huske. For dette året må nok det heller bli Witcher 3, MGSV og Bloodborn som alle er 9,5-10/10 og gjerne av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar

Enig i det some sies her, 6/10 gir mer mening.

Hovedsvakheten er det nye dialog systemet, på pc finnes det en mod som lar deg se hva du vil si ikke bare ja, nei, sarkasme og mer informasjon, hjelper masse, men denne gjør det mer tydelig at mesteparten av valgene er kun padding for å fylle ut 4 valg og har ingen betydning, selv ikke de lange diskusjonene du har med følgesvenner. Alt annet er stort sett en linje med ekstra informasjon om quest / setting.

De fortsetter den meget kritiserte praksisen fra skyrim med å gi deg quests du ikke kan si nei til så snart du snakker til en npc, har du gjort en så får du neste med en gang.

I motsetning til Fallout 3 er de fleste questene veldig lineære, ja det er vi vant til fra elder scroll men der er det også mange flere fraksjoner og quests av ulike typer.

Jeg likte de ulike fraksjonene, de var ulike nok og institute er ikke en ren ond fraksjon heller. Crafringen er trolig den beste delen, skytingen er også temmelig bra, bonus for mye bedre AI i kamp.

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse!

Som langsvoren tilhenger av Stalker/Metro-seriene, har jeg aldri spilt et Fallout-spill. Er veldig glad i Bethesda (- Oblivion) for øvrig, så er litt tilfeldig at jeg ikke har spilt 3-eren i det minste. Har New Vegas uspilt på Steam. Elsket også Skyrim, så hvis din smak sammenfaller med min, Tullefanten, så spørs det om jeg sier pass her. Altfor mange gode spille, altfor lite tid...

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet noen anmeldelser her på forumet, og er helt enig i at det kan være vanskelig å sette en bra karakter på spill. Hvor mye skal man trekke for det man liker? Hvor mye skal man legge til for det man liker?

(...)

Nettopp, det er vanskelig å skulle veie for og i mot opp hverandre. Det er også vanskelig å ikke legge seg for langt ut i karakterskalaen enten den ene eller den andre veien. For å være ærlig hvis jeg skulle satt karakterer i løpet av tiden jeg spilte spillet så var det mange ganger jeg satt og følte at Fallout 4 lett kunne fått en 2/10, noen ganger jeg følte at det var et 6/10. Aldri høyere enn det i hvert fall. Til det var historien, settingen og grafikken og generelt det visuelle altfor skuffende. 

Blir sikkert gøy å plukke dette opp på PC om noen år når fans har laget mods som gjør spillet bedre. Skyrim spilte jeg 100 timer på Xbox når det kom og var helt hekta, men på PC har jeg godt over det dobbelte i spilletid, mye på grunn av mods. Vedder på det blir slik med Fallout 4 også etterhvert. Men per dags dato er spillet en 4/10 på konsoll, etter min mening. 

Må innrømme at 4/10 karakteren kanskje er litt vel klikkbait når spillet nok ikke var SÅ dårlig.

(...)

Jeg ahr vel selv spilt spillet i 70-timer, og selv om det ble en veldig klar "nå er det nok", så hadde jeg det gøy og var interessert store deler av den perioden. Jeg tror dermed ikke ikke ville vært rettferdig å gi det under hvertfall 7/10, selv om jeg kan forstå at gameplay og stil kanskje kan variere fra det subjektive.

Personlig ville jeg vel gitt det 8 eller 9/10 i tiden jeg spilte det, men i ettertiden skal jeg være ærlig på at det neppe er et spill jeg kommer til å se tilbake på å huske. For dette året må nok det heller bli Witcher 3, MGSV og Bloodborn som alle er 9,5-10/10 og gjerne av forskjellige grunner.

Ingen klikkbait, jeg mener oppriktig at spillet i sin nåværende form på konsoll ikke fortjener en bedre karakter enn 4/10, og jeg føler at jeg argumenterer godt for det i anmeldelsen. Og som jeg skriver over var det perioder der jeg følte at spillet var bedre og ville fortjent en samlet karakter, men når jeg ser tilbake på de 60 timene jeg har brukt så havner jeg på en 4/10. Skyrim kom ut i 2011, og Fallout 4 ser ikke ut som det er et spill som kom ut fire år etterpå. Konkurransen er som du sier mye hardere nå, og da blir karakteren deretter. 

(...)

Crafringen er trolig den beste delen, skytingen er også temmelig bra, bonus for mye bedre AI i kamp.

Craftingen er den beste delen ja, men jeg taklet ikke skytingen på konsoll i det hele tatt. AI'en var klart forbedret, så de har fått til det i hvert fall. 

Bra anmeldelse!

Som langsvoren tilhenger av Stalker/Metro-seriene, har jeg aldri spilt et Fallout-spill. Er veldig glad i Bethesda (- Oblivion) for øvrig, så er litt tilfeldig at jeg ikke har spilt 3-eren i det minste. Har New Vegas uspilt på Steam. Elsket også Skyrim, så hvis din smak sammenfaller med min, Tullefanten, så spørs det om jeg sier pass her. Altfor mange gode spille, altfor lite tid...

Takk for fine ord! Jeg har sett meg ut Metro-spillene som et spill jeg skal skaffe meg til Playstation 4 snart. Gleder meg skikkelig etter å ha sett noen videoer av det. Jeg likte Oblivion ganske godt, men det var nok fordi det var ett av de første spillene jeg kjøpte til Xbox 360, og jeg fikk helt bakoversveis. Kanskje er det settingen i Fallout-spillene som ikke tiltaler oss? Det kan godt være at det lønner seg for deg å hoppe over spillet, eller i hvert fall vente på en GOTY-edition. For akkurat nå er det så mange andre spill som heller bør vies tid til, slik som du sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har skrevet noen anmeldelser her på forumet, og er helt enig i at det kan være vanskelig å sette en bra karakter på spill. Hvor mye skal man trekke for det man liker? Hvor mye skal man legge til for det man liker?

(...)

Nettopp, det er vanskelig å skulle veie for og i mot opp hverandre. Det er også vanskelig å ikke legge seg for langt ut i karakterskalaen enten den ene eller den andre veien. For å være ærlig hvis jeg skulle satt karakterer i løpet av tiden jeg spilte spillet så var det mange ganger jeg satt og følte at Fallout 4 lett kunne fått en 2/10, noen ganger jeg følte at det var et 6/10. Aldri høyere enn det i hvert fall. Til det var historien, settingen og grafikken og generelt det visuelle altfor skuffende. 

Blir sikkert gøy å plukke dette opp på PC om noen år når fans har laget mods som gjør spillet bedre. Skyrim spilte jeg 100 timer på Xbox når det kom og var helt hekta, men på PC har jeg godt over det dobbelte i spilletid, mye på grunn av mods. Vedder på det blir slik med Fallout 4 også etterhvert. Men per dags dato er spillet en 4/10 på konsoll, etter min mening. 

Må innrømme at 4/10 karakteren kanskje er litt vel klikkbait når spillet nok ikke var SÅ dårlig.

(...)

Jeg ahr vel selv spilt spillet i 70-timer, og selv om det ble en veldig klar "nå er det nok", så hadde jeg det gøy og var interessert store deler av den perioden. Jeg tror dermed ikke ikke ville vært rettferdig å gi det under hvertfall 7/10, selv om jeg kan forstå at gameplay og stil kanskje kan variere fra det subjektive.

Ingen klikkbait, jeg mener oppriktig at spillet i sin nåværende form på konsoll ikke fortjener en bedre karakter enn 4/10, og jeg føler at jeg argumenterer godt for det i anmeldelsen. Og som jeg skriver over var det perioder der jeg følte at spillet var bedre og ville fortjent en samlet karakter, men når jeg ser tilbake på de 60 timene jeg har brukt så havner jeg på en 4/10. Skyrim kom ut i 2011, og Fallout 4 ser ikke ut som det er et spill som kom ut fire år etterpå. Konkurransen er som du sier mye hardere nå, og da blir karakteren deretter. 

(...)

Crafringen er trolig den beste delen, skytingen er også temmelig bra, bonus for mye bedre AI i kamp.

Craftingen er den beste delen ja, men jeg taklet ikke skytingen på konsoll i det hele tatt. AI'en var klart forbedret, så de har fått til det i hvert fall. 

Bra anmeldelse!

Takk for fine ord! Jeg har sett meg ut Metro-spillene som et spill jeg skal skaffe meg til Playstation 4 snart. Gleder meg skikkelig etter å ha sett noen videoer av det. Jeg likte Oblivion ganske godt, men det var nok fordi det var ett av de første spillene jeg kjøpte til Xbox 360, og jeg fikk helt bakoversveis. Kanskje er det settingen i Fallout-spillene som ikke tiltaler oss? Det kan godt være at det lønner seg for deg å hoppe over spillet, eller i hvert fall vente på en GOTY-edition. For akkurat nå er det så mange andre spill som heller bør vies tid til, slik som du sier. 

Er enig i det meste har spilt det ca 15 timer og du nevener ikke hvor utrolg dårlig grafikken er på kartet det er omtrent umulig å se hva som er hva uten å scrolle det ned mye.

Og i nederste på høyre siden ved der han gubben inni hula "cave" er så virker ikke kartet i det hele tatt så man må gå milevis for å få det til å virke så man kan bruke fast travel damn annoying.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...