Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva med ESP og vinterkjøring ?


merterje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Esp regulere seg når det glatt ute om du sklir eller noe, så slår den seg inn og tar over litt på styringa. Du trenger ikke å røre knappen til esp.

Du kjører som vanlig og etter føre og forhold. Husk det er du som styrer bilen også høyre foten.

Men husk at ESP er det kun et hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

Dersom du står fast og ikke kommer opp en bakke kan det i mange tilfeller være en stor fordel å skru av ESP. Da har man mye mer kontroll, ofte slår ESP ut litt tidlig ved hjulspinn slik at man mister momentet.

 

Til langkjøring ville jeg ikke engang vurdert å skru av

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men når jeg starter bilen og ikke gjør noe med ESP knappen, så er den jo av. Altså når jeg ikke foretar meg noe som helst er ESP av. Hvis jeg ikke tar helt feil da, så må man trykke på ESP knappen hvis en vil ha den på ?

Esp kobler seg inn når det trengs derfor lyser den ikke.

Du skal helst ikke kjøre med den innkoblet/eller med lyset på når du kjører.

Om mulig så kan du skru den av om du står fast.

men det er ikke sikkert du kan slå den av.

Dem fleste bilene er så at når du trykker inn knappen så er den aktiv.

Lyser den etter du slår på teningen og starter og den ikke slukker så er det noe galt med systemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

ESP (stabilitetskontroll) er alltid aktiv når du starter bilen. ESP lyser/blinker når den er i funksjon, ikke ellers. Mange biler har en knapp med ESP, hvor man kan deaktivere funksjonen helt eller delvis. Når ESP er av, vil lampen lyse hele tiden for å varsle at den er deaktivert.

 

TC (traction control) regnes nå som en del av ESP. På mange biler er det kun TC som deaktiveres når man slår av ESP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette må man prøve, det er stor forskjell mellom bilmerker/modeller hvor mye spinn som tillates før Traction control aktiveres. På noen er den så følsom at bilen stopper helt opp når det er glatt, og da må man prøve å slå den av. Andre tillater såpass mye spinn at det fungerer godt også på glatt føre.

 

Det er også stor forskjell på hvor godt den virker. Spesielt på eldre biler er det nesten ubrukelig, men på nyere har det blitt bedre, selv om det er store forskjeller.

Lenke til kommentar

har en w212 e klasse hvor antispinnen kikker inn med engang den spinner litt og det er irriterende. Pleier alltid å slå det av og føler at jeg har mer kontroll over bilen enn om at den er på.  Føles som om den bremser opp på ene siden og bilen blir vinglete.

 

I oppoverbakker så mister man fart hvis den er på og kan resultere i at man ikke kommer seg opp. 

Lenke til kommentar

I min bil (2005 E500 4Matic) slår jeg alltid av ESP når jeg kjører med tilhenger, den er rett og slett ikke særlig god på det.

Den er fin når jeg kjører uten tilhenger, og tillater en pen liten skrens om man ønsker det.

Sikker på at tilhengerfestet er programmert inn i ESP-en, og at kontakten er helt fungerende slik at henger blir registrert?

Vår forrige bil, Vectra C, hadde ifølge en bekjent et ESP-system ikke helt ulikt det man finner på div Merce, ESP som virker samtidig på 3 hjul. Visstnok ikke helt vanlig på "vanlige" biler. Har lekt meg tilstrekkelig til å si at ESP-en på den har virkelig en misjon også med henger. Tillater fremdeles en viss sleng, men henter fint inn en typisk boggi Tyssehenger som tar et tonn eller så.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min gamle 2012 A3, bestilt med tilhengerfeste fra fabrikk, gikk ESP automatisk i "trailer mode" når man koblet til en tilhenger. Husker ikke om det var slik på 2008 MB B-klasse jeg hadde før, men sikkert samme der også.

 

Både antispinn og ESP var superfølsomme på MBen i forhold til Audi. Den på MB var den ikke mulig å slå av, noe jeg ofte savnet. Audi tillater både mer hjulspinn og skrens (men ikke for mye), og kan gjerne stå på hele tiden.

Lenke til kommentar

Jada, bilen min er programmert inn med tilhengerfeste på alle mulige måter.

Problemet er bare at en dyttende tilhenger ikke blir er en hyggelig opplevelse med ESP på.

Jeg slår den derfor "av", noe som i praksis vil si at antispinn er aktiv i form av at den sperrer men ikke kveler samt at den ikke gidder å hindre en skrens.

Siden bilen uansett er ganske lett å holde kontroll på er dette en løsning som funker bra.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte en bil med ESP trykte jeg ofte bryteren for å slå den av. Selv da blir den ikke helt borte. Nå kjører jeg en bil uten esp og alt slikt. Har selv kjørt en del eldre kjøretøyer så de gangene blilen slipper så sitter jeg bare rolig og gjør det som trengs for å rette opp kjøretøyet. Ikke noe stress og sitter helt avslappet. Bilen jeg kjører nå er veldig stabil selv når den får litt sladd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...